مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد:

در بین مشاغل مختلف، بالاترین اعتماد مردم در جامعه به قشر فرهنگیان است

مشهد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: در بین مشاغل مختلف، بالاترین اعتماد مردم در جامعه به قشر فرهنگیان است.

کد مطلب: ۹۱۲۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
در بین مشاغل مختلف، بالاترین اعتماد مردم در جامعه به قشر فرهنگیان است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: روز 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است انسان کاملی که می تواند برای همه معلمان ما الگو باشد، وی اسلام شناش، عارف و نویسنده ای بود که به فرمایش حضرت امام (ره) آثارش برای همه نسل ها مفید است و این شهید بزرگوار همیشه افتخار کشور و به خصوص استان خراسان رضوی است و در شرایط جامعه مسموم زمان رژیم طاغوت و با وجود انحرافات گوناگونی که وجود داشت به ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی پرداختند و باعث بیداری نسل جوان و بویژه فرهنگیان، دانشجویان و دانش آموزان شدند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی بی بدیل ایفا کردند و همواره مورد تایید حضرت امام (ره) بودند.

وی افزود: در زمینه امر مقدس معلمی و تعلیم و تربیت آیات و روایات متعددی وجود دارد و اولین آیه ای که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد با خواندن آغاز شد و علم اندوزی، دانش و خردورزی همیشه مورد تاکید و توجه دین مبین اسلام و پیامبران الهی بوده است، هدایت و راهنمایی انسان ها در شان و مقام انبیاء الهی بوده است و معلمین نیز بخاطر هدایت انسان ها به این شان و مقام نائل آمده اند که بسیار حائز اهمیت است، معلم شخصیت ساز و انسان ساز است و در کلاس درس الگوی رفتاری و کرداری بسیاری از نوجوانان و جوانان است و بر روی آن ها تاثیرگذار است پس معلم باید از لحاظ تدین و مسائل اخلاقی اسوه و نمونه باشد.
خدابنده تصریح کرد: نقش سرمایه های انسانی در همه جوامع بسیار مهم است و بر طبق فرموده رهبر فرزانه انقلاب اگر کشوری منابع طبیعی فراوانی داشته باشد اما از لحاظ نیروی انسانی متخصص و متعهد فقیر باشد قطعا نمی تواند از آن منابع استفاده کند و پیشرفتی نمی کند و تربیت این نیروی انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت صورت می گیرد و در این بین جایگاه مدرسه و مقام معلم بسیار والاست و یقینا مسیر توسعه پایدار کشور در تمامی حوزه ها از آموزش و پرورش می گذرد پس اگر آموزش و پرورش ما توسعه یابد به طبع آن کشور نیز توسعه می یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در آموزش و پرورش خراسان رضوی بیش از ۹۰ هزار همکار فرهنگی در بیش از ۱۰ هزار مدرسه مسئولیت آموزش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را برعهده دارند و یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش استان بسط و توسعه عدالت آموزشی در سراسر استان است و گواه این مطلب وجود ۱۲۸ مدرسه در دورترین و محروم ترین نقاط استان است که این مدارس تنها نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در آن مناطق است و فقط با وجود یک یا دو دانش آموز در حال فعالیت است و یقینا عدالت آموزشی زیربنای عدالت اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: وجود ۷۰۰ معلم استان که همراه با دانش آموزان عشایری کوچ می کنند تا آن ها یک لحظه هم از تحصیل دور نمانند و یا معلمینی که در مراکز شبانه روزی امر تعلیم و تربیت بیش از ۵۵ هزار دانش آموز مدارس شبانه روزی استان را برعهده دارند نمونه هایی از جلوه های مقدس و ویژه معلمی است.

خدابنده ادامه داد: رسالت آموزش و پرورش کشور و استان اجرای سند تحول بنیادین است و براساس این سند وظیفه ما تربیت و پرورش انسان هایی مومن، موحد، متخصص، متعهد و قانون مدار است و بر طبق این سند اصلی ترین و کلیدی ترین عامل در امر تعلیم و تربیت معلم است و یقینا توجه ویژه به معلم در ابعاد گوناگون منجر به تحقق اهداف این سند خواهد شد و بودجه ریزی و هزینه در آموزش و پرورش یک نوع سرمایه گذاری است که در آینده اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: فرهنگیان قشری متعهد، فداکار و نجیب هستند و با تقدیم بیش از پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید همیشه چه در زمان پیروزی انقلاب، چه در زمان دفاع مقدس و چه در دوران بعد از دفاع مقدس در همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضوری فعال داشته و دارند و در بین مشاغل مختلف بالاترین اعتماد مردم در جامعه به قشر فرهنگیان است و این نشان از جایگاه، ارزش و مقام معلمین در جامعه است و این اعتماد برای ما سرمایه اجتماعی ارزشمندی محسوب می شود.

وی عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه و نقش اصلی بر عهده نوجوانان، جوانان و دانش آموزان قرار داده شده است و رهبر معظم انقلاب آن ها را مخاطب اصلی خود قرار داده است و اگر قرار است مثل همیشه قله های پیشرفت را طی کنیم باید به امر تعلیم و تربیت جوانان اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

خدابنده گفت: در آموزش و پرورش خراسان رضوی برنامه های قرآن، عترت و نماز در اولویت اول این دستگاه قرار دارد و در این حوزه ها فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است از جمله حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم توسط بیش از ۲۵۰ هزار دانش آموز استان که با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری انجام گرفت. همچنین در حوزه عترت، ترویج سیره رضوی در دستور کار است و جشنواره های زیادی برگزار شد و در نهایت در جهت اقامه فریضه نماز در بسیاری از مدارس استان نماز جماعت برپا می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته آموزش و پرورش استان در مسابقات قرآن، مسابقات فرهنگی هنری، جشنواره های مختلف و مسابقات ورزشی موفق به کسب مقام اول کشور شد که همه این توفیقات بواسطه تلاش، همت و زحمات بیش از ۹۰ هزار همکار فرهنگی استان بدست آمده است.

وی در پایان افزود: آموزش و پرورش استان با برگزاری بیش از ۳۰۰ یادواره شهدا در سطح ادارات آموزش و پرورش و همچنین برگزاری بیش از یک هزار و ۵۰۰ یادواره شهدا در سطح مدارس استان در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام های موفقی برداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار