جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن سینا، امسال چگونه گذشت؟

این جشنواره امسال به عنوان اولین رویداد مبتنی بر آموزش برای ایجاد بستری مناسب در راستای پرورش خلاقیت و ابتکار عمل دانش‌آموزان برگزار شد

تهران (پانا) - چهارمین جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن سینا از روز گذشته ۱۲ اردیبهشت با حضور فرحناز مینایی‌پور مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و خسرو سلجوقی دبیر کارگروه کودک و نوجوان در حوزه ICT در پردیس شمالی دانشگاه تهران افتتاح شد و تا امروز ۱۳ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۱۲۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن سینا، امسال چگونه گذشت؟

جواد بقایی دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره ملی دانش‌‌آموزی ابن سینا در گفت‌وگو با پانا درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره دو روزه یک عقبه یک ساله دارد که در این عقبه بچه‌ها در محورهای مختلف آموزش می‌بینند و از طریق سامانه جشنواره که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، ثبت‌نام می‌کنند‌.

او افزود: در این دوره حدود ۲۰۰ محتوای آموزشی تولید شده است و نهایتا پروژه‌ها کامل می‌شود. در فرایندی باید این پروژه‌ها ارائه داده شود تا روز جشنواره داوری شوند و دانش‌آموزان باهم رقابت کنند.

بقایی از حضور حدود ۱۰۰ داور در جشنواره امسال خبر داد و درباره مزیت این جشنواره گفت: برای بسیاری از دانش‌آموزان این جشنواره شروع خوبی است زیرا دانش‌آموزان رشد می‌کنند و وقتی وارد حوزه اختراع و پژوهش می‌شوند استعدادهای آنان رشد پیدا می‌کند و چشم انداز علمی برایشان تداعی می‌شود.

سروش نوالوری مدیر آموزش‌های تخصصی این دوره از جشنواره نیز به خبرنگار پانا گفت: جشنواره ابن سینا امسال در ایستگاه چهارم قرار دارد و تقریبا دانش‌آموزان از تمام استان‌های کشور در محورهای مختلف در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

او ادامه داد: جشنواره به ارائه کارهای پژوهشی دانش‌آموزان می‌پردازد اما بخش‌هایی مانند سمینارهای علمی اختراعات، ماراتن استارتاپی و برنامه‌نویسی به جشنواره امسال اضافه شده است.

نوالوری گفت: تقریبا آبان هرسال فراخوان جشنواره داده و به مدارس ارسال می‌شود تا از شرکت‌کنندگان دعوت شود در سایت جشنواره ثبت‌نام کنند.

مدیر آموزش‌های تخصصی این دوره از جشنواره افزود: جشنواره دو بخش فعالیت‌های پژوهشی، ماراتن و استارتاپ دارد که در بخش اول دانش‌آموز اختراعات خود را در جشنواره به همراه دارد اما در بخش دوم آموزش‌های لازم را خود ما به آنان می‌دهیم.

سیده حلیمه تهم داور بخش اختراعات محور زیست شناسی و پزشکی این دوره از جشنواره نیز به خبرنگار پانا گفت: بچه‌ها در این جشنواره‌ها وسایلی می‌سازند که می‌توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

او افزود: بچه‌ها نیاز به دیده شدن دارند آنان توانمندی‌های علمی خود را به دیگران نشان می‌دهند و قدرت تجزیه تحلیل و درک آنان از مسایل بالا می‌رود.

تهم افزود: دانش‌آموزان در این جشنواره‌ها مهارت خود را نشان می‌دهند و از دانش صرف برای امتحانات جلوگیری می‌کنند. بنده به عنوان داور این دوره از غرفه‌ها دیدن کردم تا بچه‌ها بدانند باید برای علم ارزش قائل شدیم.

داور بخش اختراعات محور زیست‌شناسی و پزشکی این دوره از جشنواره از اعلام نتایج در دو هفته دیگر خبر داد و گفت: اکنون داوری‌های هر طرح انجام می‌شود تا به امید خدا تا دو هفته دیگر اعلام نتایج صورت گیرد.

شرکت بیش از ۵ هزار دانش‌آموز در جشنواره ابن سینا

این جشنواره در دوره‌های قبل با حمایت معاونت متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور بیش از 5 هزار دانش‌آموز از 830 مدرسه و پژوهش سرا از سراسر کشور، برگزار شد و امسال نیز به‌عنوان اولین رویداد مبتنی بر آموزش برای ایجاد بستری مناسب در راستای پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود.

این دوره از جشنواره ابن‌سینا در محورهای مختلف و جذابی همچون نمایشگاه دستاوردها و اختراعات دانش‌آموزی، سمینارهای علمی، مارتون استارتاپ دانش‌آموزی، المپیادهای علمی علوم پایه، ماراتون محتوای دیجیتال، فیلم کوتاه و انیمیشن و مارتون برنامه‌نویسی بود که برگزیدگان این دوره از جشنواره برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی در کشورهای رومانی، اسپانیا، کره جنوبی و روسیه اعزام خواهند شد.

در جشنواره امسال بیش از 5 هزار دانش‌آموز، مدیر و معلم از 31 استان شرکت کردند که این دوره از جشنواره ابن‌سینا، دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و تمامی هنرستان‌ها و مدارس را تحت پوشش قرار داد.

وقتی به سراغ دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این رویداد می‌رویم با ذوق و شور بسیار، از اختراعات و ابداعات خود می‌گویند.



بهار مظفر، دانش‌آموز پایه دهم استان البرز درباره اختراع خود به خبرنگار پانا گفت: من با ورزشی که حرکت قطار بر روی ریل ایجاد می‌کرد برق تولید کردم. در این مسیر از خانواده خود بسیار کمک گرفتم.

او درباره برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها گفت: دانش‌آموزان در این جشنواره‌ها با ایده‌های دیگر آشنا و تشویق برای انجام کارهای بیشتر پژوهشی می‌شوند.

مهدی قاسمی، دانش‌آموز پایه دوازدهم استان اردبیل به اختراع خود که یک دستگاه جلوگیری از یخ زدن آب است اشاره کرد و به پانا گفت: این دستگاه در فصل زمستان از یخ‌زدگی لوله‌های آب جلوگیری می‌کند. این دستگاه آب که به نقطه انجماد رسید را جاری می‌کند تا از راکد بودن و یخ زدن جلوگیری کند.

او ادامه داد: این دستگاه یک باتری بک آپ دارد که حدود سه روز جوابگوی این عمل است در زمانی که برق وجود ندارد، حتی تایمر و سنسور دما دارد تا اگر کسی منزل نباشد به صورت هوشمند از یخ زدگی آب جلوگیری کند.

قاسمی افزود: در این جشنواره افرادی که خلاق هستند جمع شدند تا طرح‌های خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره برای دانش‌آموزان مفید است زیرا باعث جرقه زدن در راستای ایده یابی می‌شود.

مهدیس میرزایی، دانش‌آموز پایه هشتم از مشهد است که درباره اختراع خود به خبرنگار پانا گفت: دستگاهی که من و دوستم اختراع کردیم کاربردهای زیادی دارد، مهم‌ترین کاربرد آن ایجاد لاین ضروری برای رفت و آمد سریع نیروهای امداد و نجات است.

میرزایی ادامه داد: اپلیکیشی در این دستگاه اختراع شده است که طرح‌های قابل اجرا در خیابان‌های مختلف را نشان می‌دهد.

اما غزل قالجوقی، همگروه مهدیس میرزایی درباره دیگر کاربردهای دستگاه مورد نظر به پانا گفت: ال.ای.دی‌های نصب شده در کنار خطوط عابر پیاده از دیگر کاربردهای این دستگاه است که به افراد معلول خدمات ارائه می‌دهد همچنین فعال‌سازی سیستم‌های دوچرخه‌سواران در روزهای تعطیل و بدون آلودگی هوا برای رواج فرهنگ‌سازی و حفظ تندرستی افراد از دیگر کاربردهای این دستگاه است.

محمدپارسا قاسمی دانش‌آموز پایه هشتم از تهران نیز به پانا گفت: نیروگاه‌ها و مخابرات به کانالی نیاز دارند تا خطوط تلفن جابجا شود من رباتی ساختم که این کار را راحت می‌کند.

او ادامه داد: من سال گذشته نیز با یک پروژه دیگر در این جشنواره شرکت کردم که جز گروه طلایی شدم.



اما در قسمت دیگر این دوره از جشنواره شرکت‌های دانش بنیانی حضور دارند که با ارائه و معرفی محصولات مختلفی به دانش‌آموزان، اولیا و مسئولان مدارس در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند.

حضور شرکت‌های دانش بنیان در چهارمین دوره جشنواره

مینا عبدسماواتی، نماینده فروش شرکت ژولان، در گفت‌وگو با پانا گفت: ما یک شرکت تجهیزاتی و آموزشگاهی و یک شرکت فرانسوی هستیم که در این نمایشگاه به‌عنوان نماینده برای معرفی تجهیزات به مدارس شرکت کرده‌ایم.

او ادامه داد: شرکت ما تمام تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی را در سطح دبیرستان، دانشگاه و پژوهشگاه داراست و از نظر کیفیت موارد بیشتر برای مقاطع بالا مفید است.

محمدصادق فهمانی، مدیر پشتیبانی شرکت فناوران سامانه رهپا، نیز به عنوان مدیر یک شرکت دانش‌بنیان به پانا گفت: پاندا (پایش ناوگان دانش‌آموزی) سامانه نظارتی و مدیریت بر عملکرد سرویس مدارس است که امکان مدیریت ناوگان مدیریت حمل و نقل دانش‌آموزی را در اختیار مدیریت و پیمانکاران سرویس مدارس قرار می‌دهد.

او ادامه داد: نیازسنجی این سامانه توسط بخشی از کارشناسان دانشگاه شریف صورت گرفته که از ۳ بخش تشکیل شده است. قابلیت‌های سامانه پاندا یه این صورت است که هشدارهای رسیدن به مدرسه و منزل را برای والدین ارسال می‌کند.

فهمانی گفت: رانندگان سرویس مدارس در این سامانه رتبه بندی می‌شوند. الگوریتم‌هایی نیز درحال پیاده سازی است که رفتار رانندگان در قبال دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند. این سامانه از طریق پلی استورها قابل دانلود و یک پل ارتباطی بین مدارس و خانواده‌هاست.

فرناز سلطانی، مسئول غرفه قطار علم نیز به پانا گفت: قطار علم یک سری بسته‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان تولید می‌کند و اصول اولیه علمی مهندسی و فیزیک را توضیح می‌دهد.

او افزود: بسته‌های آموزشی قطار علم را در قالب ۷ بسته برای دانش‌آموزان ۷ تا ۱۵ سال در غرفه برای فروش گذاشته ‌ایم که افراد می‌توانند آن را خریداری و از آن استفاده کنند.

سلطانی در ادامه اضافه کرد: دانش‌آموزان می‌توانند بعد از این جشنواره نیز به سایت قطار علم بروند و این بسته‌ها را خریداری کنند.

شیدا خزایی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان شبکه سلامت و فرایند تولید، نیز به پانا گفت: یکی از محصولات این شرکت سامانه هما ویژه دانش‌آموزان است که برای اولین بار با ۲۲ خدمت به صورت همزمان در اختیار گذاشتیم.

او ادامه داد: تمام مدارسی که سامانه ما را دارند هوشمند می‌شوند و به هیچ نوع نرم افزار دیگری برای انجام امور نیاز ندارند.

خزایی افزود: هما یک سامانه‌ای است که می‌تواند خلا ما در سیستم آموزش و پرورش را پر کند. مدارس و معلمان می‌توانند تکالیف خود را از طریق این سامانه و پروفایل خود به والدین اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شبکه سلامت و فرایند تولید ادامه داد: با همکاری مسئولان و مدارس، دانش‌آموزانی نخبه و کارآفرین به جامعه تحویل می‌دهیم. طبق تفاهم نامه‌ای که با اتاق بازرگانی داریم، هر دانش‌آموز ۶ سال به بالا در این سامانه یک مشاور کسب و کار و بازرگانی دارد.

او همچنین افزود: دانش‌آموزان در روستاهای دورافتاده نیز می‌توانند با استفاده از هما از علم استفاده بیشتری ببرند.



بخش رونمایی

در این جشنواره دانش‌آموزان دختر و پسر اختراعات و ابداعات خود را در طی یک سال گذشته به نمایش گذاشته‌اند که پس از داوری اختراعات و ابداعات دانش‌آموزان برتر معرفی خواهد شد. در روز دوم این جشنواره با حضور دبیران علمی، اجرایی، هیات داوران و مسئولان دیگر از ۱۶ عنوان کتاب دانش‌آموزان کرمانی در حوزه زیست شناسی در راستای حمایت از جشنواره رونمایی شد. این دانش‌آموزان پارسا زندی، ارشیا دیلمی، مانی صنعتی، نیکراد موسوی، علی وکیلی، آرش زنگی آبادی، سروش نبوی، فردین شیرزادی، کسری احمدی، امیررضا نژادملایری، رضا جهانشاهی، مبین طباطبایی، کسری رشن، محمدامین ترک‌زاده، بنیامین نادری نسب، بردیا آریافر، پوریا بهرامی از مجتمع آموزشی شهید مهدوی کرمان هستند.

همچنین از طرح سفیران ابن سینا که تعدادی از دانش‌آموزان برگزیده دوره‌های گذشته حضور داشتند و در این مجموعه وارد تیم اجرایی شدند، نیز رونمایی شد. هدف از این موضوع این است که این جشنواره به صورت خودگران در سال‌های آتی به دست دانش‌آموزان برگزیده سپرده شود.

پنجمین دوره این جشنواره نیز در ۲۸ و ۲۹ فروردین سال ۹۹ به صورت خودگردان توسط دانش‌آموزان برگزار می‌شود که پوستر آن در دوره امسال رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار