مهمان ویژه استودیو الفبای روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان؛

آموزگاری که 44 سال است پایه اول ابتدایی تدریس می کند

زنجان (پانا) - سلیمان محمد بیگی آموزگار بازنشسته مدارس ابتدایی شهرستان ابهر با 44 سال سابقه تدریس در پایه اول ابتدایی طی مصاحبه ای به مناسبت هفته معلم در استودیو الفبا گفت: بهترین شعل معلمی و بهترین پایه، اول ابتدایی است.

کد مطلب: ۹۱۲۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزگاری که 44 سال است پایه اول ابتدایی تدریس می کند

روز معلم فرصتی شد تا مهمان معلمی از شهرستان ابهر باشیم.

آموزگاری که بعد از بازنشستگی هم، همچنان همدم دانش آموزان اول ابتدایی است.

سلیمان محمد بیگی آموزگار دبستان سهیل شهرستان ابهر مدت 44 سال است که از سال 1354 تدریس در پایه اول را از روستاهای این شهرستان آغاز کرده است.

ضمن تبریک روز و هفته معلم، گفتگوی ما را با وی در ادامه می خوانید:

*چرا پایه اول را در طول دوران خدمت و بازنشستگی برای تدریس انتخاب کردید و انگیزه شما از این امر چیست:

بنده در سال 1354 و در اولین سال کاری علیرغم میل باطنی وارد کلاس اول ابتدایی شدم و تدریس در این پایه را شروع کردم ولی در دی ماه همان سال تحصیلی به خاطر فشار کاری با عصبانیت وارد دفتر مدرسه شدم و نارضایتی خودم را به آقای دودانگه مدیر وقت آموزشگاه رساندم.

آقای دودانگه به عنوان مدیری اخلاق مدار و با تجربه با خوش رفتاری حرف های مرا شنیدند و پس از بازدید از کلاس درس با گفتن اینکه: ( وضعیت کلاس عالی است، از این بهتر نمی شود و خیلی خوب تدریس کرده ای.) باعث ایجاد انگیزه و حرکت در وجود من شدند و هم اکنون پس از 44 سال تدریس در پایه اول ابتدایی همچنان با شور و اشتیاق وارد کلاس درس می شوم.

*طی این مدت در چه مدارسی و مناطقی مشغول به کار بوده اید؟

در طول دوران خدمت و پس از آن در کل در 10 آموزشگاه شهرستان ابهر و یک آموزشگاه شهرستان خرمدره تدریس کرده ام و البته قسمت اعظم کاری خودم را در مدرسه سهیل ابهر از زمان تاسیس آن در سال 1376 تا بازنشستگی در سال 1384 گذرانده ام و هم اکنون نیز مدت 14 سال است که پس از بازنشستگی همچنان در این مدرسه برای دانش آموزان اول ابتدایی تدریس می کنم.

*تفاوت پایه اول با سایر پایه های تحصیلی در مقطع ابتدایی چیست و از نظر شما این پایه چه مزیتی نسبت به سایر پایه ها دارد؟

صد البته مبرهن است که دانش آموزان پایه اول ابتدایی به لحاظ سنی و زندگی، شرایط خاصی دارند و جدا شدن از خانواده برای آن ها بسیار سخت است، ولی با این اوصاف باید کار تحصیل علم و دانش را شروع کنند و بایدها و نبایدها را یاد بگیرند.

اما با در نظر گرفتن تمامی شرایط کار در اول ابتدایی برای من بسیار لذت بخش است چرا که دانش آموزان با توجه به تجربه ای که دارم بعد از اولین روز به راحتی با من مانوس می شوند و در کلاس حضور پیدا می کنند.

به نظر من بهترین شغل معلمی و بهترین پایه، اول ابتدایی است چون دانش آموزان با عضق به مدرسه می آیند و آماده ساخته شدن و فرا گرفتن دانش هستند.

*آیا در طول این 40 سال از تدریس در کلاس اول ابتدایی هیچ گاه احساس خستگی به شما دست نداده است؟

نه خوشبختانه نه تنها خسته نشده ام بلکه بعد از گذشت 44 سال تدریس بی وقفه، همچنان با عشق وارد کلاس می شوم و با عشق از آن خارج می شوم و هم اکنون استقبال از کلاس بنده به قدری است که برای سال آینده پیش ثبت نام صورت گرفته و ظرفیت آن کامل می باشد.

*اگر به عقب برگردید آیا باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید؟

بله، چرا که بهترین شغل از نظر من معلمی است و اگر 10 بار دیگر هم از نو به دنیا بیایم باز هم معلمی را انتخاب می کنم و عاشق معلمی هستم و همین شغل و لذت تدریس و وجود دانش آموزان است که مرا زنده نگه داشته و همچنان به من انرژی می بخشد.

*جایگاه معلم را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر جایگاه معلمی در جامعه از نظر شخص بنده خوب نیست و این به وضعیت نامناسب معیشتی معلمان بر می گردد و باعث سرخوردگی این قشر نجیب و زحمت کش شده است و تا درست نشود این جایگاه متزلزل خواهد ماند.

البته باید در این میان اوضاع اقتصادی بازنشستگان محترم را هم در نظر داشت که با ازدواج فرزندانشان و گسترش خانواده، ادامه تحصیل بچه هایشان و سایر مشکلات، نیازهای مالی بیشتری نسبت به شاغلین دارند و دریافتی اندک آنان کفاف زندگی را نمی دهد.

بنده پیشنهاد می کنم مسئولان دلسوزانه به جایگاه معلمان نگاه کنند و با رفع وضعیت معیشتی، آن را ارتقا دهند.

*نظر شما در مورد بازتاب نظرات مسئولین، فرهنگیان و دانش آموزان و رسانه ای کردن آن از طریق ظرفیت هایی مثل استودیو الفبا، پورتال اداره کل، نواحی و مناطق و سایر رسانه ها چیست؟

یقین دارم که این امر خیلی خوب است و اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان حرکت خوبی را شروع کرده است و بنده خیلی خرسندم که پس از 44 سال تدریس برای اولین بار فرصت ارائه نظر از طریق رسانه را پیدا کردم و این امر را دلگرم کننده و پسندیده می بینم.

*از خاطراتتان در طول سالیانی که تدریس نموده اید برایمان بگویید.

تک تک لحظه های تدریس من پر از خاطرات شیرین و تکرار نشدنی است و ذکر یک خاطره کار سختی می باشد، فقط باید این نکته را بگویم که تعداد زیادی از دانش آموزان من هم اکنون در شغل های مختلفی همچون معلمی، پزشکی، مهندسی، کارمندی و غیره مشغول هستند و همین امر برایم کافی است که به این شغل و تدریس افتخار کنم و از آن به خوشی یاد کنم.

همچنین وقتی می بینم شاگردم که ساکن اروپاست، با یک رسانه خارجی مصاحبه می کند و از موفقیتش می گوید بسیار افتخار می کنم و به خودم می بالم.

*سه نفر از ماندگارترین معلمانی را که بیشترین تاثیر را روی زندگی شما داشته اند نام ببرید.

همه مدیران, معاونان و معلمان طول تحصیل بنده برایم ارزشمند و ماندگار هستند ولی برخی از عزیزان بیشتر در ذهن بنده مانده اند و همیشه خواهند ماند.

در مقطع ابتدایی، مرحوم آقای یوسفی معلم پایه اول بنده بودند که برایم همیشه ارزشمند هستند.

در مقطع راهنمایی سابق، آقای محمد رضا آزاد پور مدیر مدرسه و آقای قاسم عسگری دبیر تاریخ از بهترین مسئولان و معلمان بودند که تا ابد یادشان در قلبم زنده است و در مقطع دبیرستان نیز، دبیر ریاضیات آقای کاظمی، مدیر مدرسه آقای ولایی و آقایان فاطمی و نظری به عنوان ناظم آموزشگاه برایم قابل احترام هستند.

*یک جمله ناب در مورد معلمی و معلمان بگویید.

معلمی عشق است.

*و سخن آخر:

در خاتمه از تمامی مسئولین خواهشمندم با رسیدگی به مسایل و مشکلات معلمان به خصوص بازنشستگان و رفع آن ها، جایگاه این شغل را ارتقا دهند و مقداری از دغدغه های فرهنگیان را کم کنند، چرا که بهبود اوضاع معلم منجر به بهبود آموزش و در نتیجه اعتلای جامعه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار