مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در سنندج:

ماموریت اصلی حوزه متوسطه، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس است

سنندج(پانا)-مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در جمع سرگروهای آموزشی علوم اجتماعی در سنندج گفت: رسالت و ماموریت اصلی معاونت آموزش متوسطه، نظارت بر فرایند آموزشی و برنامه ریزی و تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس است.

کد مطلب: ۹۱۰۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت اصلی حوزه متوسطه، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس است

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در برنامه گردهمایی کشوری سرگروه های علوم اجتماعی که با حضور مولفین کتب جامعه شناسی و تفکر و سواد رسانه ای سال تحصیلی 97-98 و سرگروه های درسی علوم اجتماعی در سالن اجتماعات اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزار شد؛ با تبریک اعیاد شعبانیه، از تلاش و زحمات معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر حوزه متوسطه استان رشد آموزشی مطلوبی داشته است.

سلطانیان در ادامه گفت: با ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همه معاونت های حوزه ستادی برای اجرایی شدن مفاد سند، نسبت به تهیه و تدوین زیرنظام ها اقدام نموده و برای اجرایی کردن آن تکالیفی بر عهده گرفتند که تغییر ساختار آموزشی نقطه شروع اجرای سند تحول بنیادین بود.

وی با بیان اینکه تغییر ساختار آموزشی از سال های 91 و 92 با ایجاد پایه ششم در دوره ابتدایی آغازشد؛ گفت: بعد از 7 سال با ایجاد پایه دوازدهم و سه ساله شدن هنرستان ها، ساختار جدید نظام آموزشی به طور کامل شکل گرفت.

سلطانیان با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 23 هدف عملیاتی گنجانده شده است؛ اظهار داشت: برای رسیدن به این اهداف 131 راهکار در نظر گرفته شده و وزارت آموزش و پرورش براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف مندرج در برنامه ششم توسعه باید نسبت به اجرایی شدن سند تحول بنیادین اقدامات اساسی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین ۶ زیر نظام در وزارت آموزش و پرورش تدوین شده؛ تصریح کرد: برنامه ریزی عالمانه و استفاده از امکانات و بسیج نیروها در اجرایی شدن سند بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، رسالت و ماموریت اصلی معاونت آموزش متوسطه را نظارت بر فرایند آموزشی و برنامه ریزی و تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دانست و گفت: در این راستا گروه های آموزشی متوسطه نقش مهمی بر عهده دارند.

وی از فعالیت 20 دبیرخانه درسی در سطح کشور در حوزه متوسطه نظری خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تعامل مستمر با سازمان پژوهش و دفتر تالیف کتب درسی نسبت به رفع مشکلات و ارتقاء کیفیت دروس و محتوای کتب درسی اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی و اشراف سرگروهای آموزشی بر برنامه درسی ملی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی با رویکرد و جهت گیری برنامه درسی ملی موجب حرکت در مسیر تحقق اهداف برنامه درسی می شود.

وی در ادامه بر مطالعه مبانی برنامه درسی ملی تاکید کرد و اظهار داشت: در اجرای راهکار ۵-۵ سند تحول و برنامه درسی ملی، دستورالعمل برنامه ویژه مدرسه برای اجرا در شش پایه تحصیلی به مدارس دوره ابتدایی و دوره اول ابلاغ گردید.

سلطانیان گفت: در این برنامه وظیفه تدوین، اجرا و ارزشیابی دو ساعت از برنامه درسی در پایه های چهارم تا نهم در اختیار مدارس قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وضعیت رشته ادبیات و علوم انسانی از لحاظ کمی و کیفی، از تحصیل یک میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز در شاخه متوسطه نظری در سطح کشور خبر داد و گفت: از این تعداد دانش آموز، 689 هزار و 743 نفر در رشته ادبیات و علوم انسانی یعنی حدود 40 درصد مشغول به تحصیل می باشند.

وی با بیان اینکه ورود دانش آموزان دوره متوسطه نظری در رشته ادبیات و علوم انسانی افزایش پیدا کرده است؛ گفت: حدود 43 درصد دانش آموزان پایه دهم، 42 درصد دانش آموزان پایه یازدهم و 34 درصد دانش آموزان پایه داوزدهم در این رشته تحصیل می کنند.

سلطانیان در بخش پایانی سخنان خود به بیان انتظارات معاونت متوسطه نظری از سرگروه های آموزشی درس علوم اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه دبیرخانه علوم اجتماعی از دبیرخانه های فعال در سطح کشور است؛ تلاش و برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش در دروس علوم اجتماعی را یکی از مهم ترین وظایف سرگروه های درسی عنوان کرد.

برنامه ریزی برای آشنایی دبیران علوم اجتماعی و آموزش برنامه درسی ملی، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی، نقد و بررسی دقیق کتب درسی و کمک به دفتر تالیف برای پربار کردن کتب، ارتباط دائمی دبیرخانه با مولفین کتب درسی، ایجاد تعامل دوسویه با دبیران، دریافت تجربیات برتر دبیران علوم اجتماعی، تهیه بانک سوالات بویژه پایه دوازدهم، و تحلیل نیروی انسانی و تحلیل سوالاتامتحانی از دیگر انتظارت مهم مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از سرگروهای درس علوم اجتماعی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار