سیل 80 هزار میلیاردریال به کشاورزی و نیشکر خوزستان خسارت زد

تهران (پانا) - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سیل اخیر 44 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی و 36 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش نیشکر وارد کرده است.

کد مطلب: ۹۱۰۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
سیل 80 هزار میلیاردریال به کشاورزی و نیشکر خوزستان خسارت زد

کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در نخستین نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان افزود: تاکنون حدود 170 هزار هکتار از انواع مزارع در خوزستان زیر آب رفته و بیشترین خسارت سیل به بخش کشاورزی این استان وارد شد.
وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه برای محاسبه خسارت‌‌ها و پرداخت بدون کمک بیان کرد: تمامی موارد در این کارگروه در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه برای بازسازی روستاها، نیازها به تفکیک شمارش شده گفت: برای پرداخت کمک بدون عوض مستقیم نیاز به حداقل 10 هزار میلیارد ریال است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: درسال زراعی جاری نباید محدودیت کشت از نظر سطح و تنوع کشت در خوزستان داشته باشیم.(در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی محدودیت و ممنوعیت برخی کشت ها از جمله برنج در خوزستان اعمال شد)
وی گفت: می‌توان میزان آبی که اکنون برای مدیریت سیلاب رهاسازی می‌شود، به کشاورزان برای کشت برنج داد تا به نوعی هم مشکل تخلیه آب از مزارع حل شود و هم کشاورزان بتوانند کشت مجدد داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان خوزستان تولیدات کشت پاییزه را از دست دادند بیان کرد: اگر نتوانیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم ممکن است کشت تابستانه و بخشی از کشت پاییزه امسال نیز از دست برود لذا باید در وهله اول آب از زمین های کشاورزی خارج شود.

** بررسی خسارات وارده به اموال مردم در اولویت قرار دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز با تاکید بر محاسبه خسارت ناشی از سیل در همه زمینه‌ها گفت: منازل، مزارع و اموال مستقیم مردم که به آنها خسارت وارد شده برای ما در اولویت است.
فاضل عبیات بیان کرد: در کنار همه خسارت وارده به مردم، خسارت زیرساخت ها نیز که جزو ضروریات زندگی مردم محسوب می شوند باید به شکل دقیق محاسبه شود.
وی گفت: الان نمی‌توان به رقم و عدد دقیقی از خسارتی که سیلاب وارد کرده به شکل کاملا دقیق اشاره کرد بلکه باید در کمیته های قرارگاه نوسازی و بازسازی سیلاب این مساله مورد بررسی قرار بگیرد و دستگاه ها به سمت اجماع در رابطه با حجم خسارت وارده پیش بروند.
وی ادامه داد: با توجه به اراده ای که برای پرداخت خسارت در کشور شکل گرفته و مسئولان بر ضرورت رسیدگی به جبران خسارت های پیش آمده تاکید دارند باید برآورد درست و جبران خسارتی مناسبی برای خسارات سیلاب داشته باشیم.
عبیات افزود: مدیریتی که در ارتباط با کنترل سیلاب و تقلیل آلام و مشکلات وارده به مردم صورت گرفت خوب بوده اما تبعات سیلاب مثل زیر ساخت ها وجود دارد و می طلبد مسئولان در همه ادارات میزان این تبعات را رصد و تدبیری برای پیشگیری از خسارت بیشتر بیندیشند.

** سهم خوزستان از کمک نقدی سیل
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: تاکنون بیش از یک هزار و 400 میلیارد ریال کمک‌ نقدی در حساب جمعیت هلال احمر کشور جمع‌آوری شده است.
علی خدادادی افزود: این کمک‌ها بر اساس خسارت‌ وارد شده میان استان‌های سیل‌زده توزیع می‌شود که با توجه به خسارت‌ وارد شده به خوزستان سهم خوزستان بیشتر در نظر گرفته می شود.
وی بیان کرد: در حوزه بازسازی مناطق سیل‌زده سرعت عمل و عدالت باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره بازدید تیم حقیقت‌یاب صلیب سرخ جهانی از مناطق سیل‌زده گفت: مقرر شده علاوه بر جایگزینی اقلام از بین رفته به 30 هزار خانوار کمک مالی کنند.
وی افزود: سیل به 22 هزار خانوار در خوزستان خسارت وارد کرد که در حال برنامه ریزی برای پرداخت کمک غیر نقدی به آنها هستیم و پیش از ماه مبارک رمضان این کمک را دریافت می کنند.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار