همه مشکلات جوامع ناشی از فقر سوادفرهنگی است

کاشان (پانا) - مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طرح های میراث فرهنگی که مربوط به حوزه مرمت آثار است طرح هایی زود بازده و کم هزینه است بنابراین اوراق خزانه مناسب پیمانکاران حوزه میراث فرهنگی نیست.

کد مطلب: ۹۱۰۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
همه مشکلات جوامع ناشی از فقر سوادفرهنگی است

محمدرضا کارگر در حاشیه اولین جشنواره گل و گلاب نوش آباد در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد:همه مشکلات جوامع ناشی از فقر سوادفرهنگی است و تفاوت کشورها در میزان منابع ثروت نیست بلکه به علت فقر سواد فرهنگی و بی توجهی به سرمایه های اجتماعی است.

وی افزود: جامعه با سواد فرهنگی پایین در مقابل فرهنگ مهاجم بی دفاع است زیرا ابزاری برای دفاع از خود ندارد و به ناچار تسلیم می‌شود و جوامعی که سواد فرهنگی را بالا برده اند در مقابل فرهنگ مهاجم تسلیم نشده و خود را حفظ می‌کنند.

وی تصریح کرد:سواد فرهنگی عامل حفظ فرهنگها می‌شود و در مقابل یکپارچگی فرهنگی، یک تنوع فرهنگی ایجاد می کند و این تنوع و تفاوت ها در اقوام و مناطق مختلف کشور موجب جلب توجه می شود که اگر حفظ نکنیم هیچ انگیزه ای برای گردشگری در جوامع نمانده و منجر به انحطاط می‌شود.

وی افزود: موزه ها، شواهد ملموس یک فرهنگ را حفظ و معرفی می‌کند و منجر به ارتقای سواد فرهنگی می‌شود و به شیوه ای معرفی می‌کنند که مخاطب با آن آشنا شده و این آشنایی منجر به علاقمندی می‌شود.

مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شناخت مثبت از محل، محصول آشنایی دقیق و شناخت درست است که موزه ها تلاش می‌کند که عوامل آشنایی مخاطب را بیان می کند.

وی افزود:موزه ها، حس عشق و علاقه مندی بین فرد و موضوع موزه را در مخاطب ایجاد می کند. عشق به سرزمین باورها، ارزش‌ها و تاریخ و تمدن ایرانی حاصل ایجاد موزه ها و آگاهی هایی است که از موزه ها به مخاطب منتقل می شود.

کارگر تصریح کرد:در توسعه پایدار به طرف الگوهای غیربومی رفته ایم بلکه در توسعه پایدار باید به داشته های بومی و اصلاح آن توجه شود. برنامه‌ریزانی که میراث فرهنگی را نمی‌شناسند، گذشته را نمی‌شناسند ، الگوهای جدیدی را مطرح می‌کنند .

وی تاکید کرد: مهم‌ترین تلاش سازمان میراث فرهنگی بر آن است که مردم الگوهای بومی همان محل را جستجو کنند و سرمایه‌های اجتماعی شهرها را معرفی کنند. اسپانیا ابتدای توسعه ۳۰۰ دایرةالمعارف در رشته‌های مختلف جمع اوری کرد و منجر به حرکت جمعی برای توسعه پایدار شد.

وی گفت:هر نقطه از ایران یک بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است که نباید هیچکدام را نادیده گرفت. خرده فرهنگ ها باید شناسنامه‌دار شده و معرفی شوند تا عاشقهای خود را پیدا کند و شیوه های گسترش، تداوم و استمرار آن فرهنگ شناسایی شود.

مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: باید تلاش کنیم که گردشگر احساس خوب را به یادگار ببرد که اصلی‌ترین آن ،فرهنگ مهمانپذیری ماست و ما را با دیگران متفاوت می‌کند اما فقر سواد فرنگی علاقه ها را عوض کرده و زشتها را زیبا جلوه می دهد.

دبیر نخستین جشنواره گل و گلاب نوش آباد گفت:این جشنواره با هدف معرفی جاذبه های گردشگری منطقه کویری نوش آباد و تجلیل از کارآفرینان حوزه گل و گلاب با حضور کارشناسان صنعت گردشگری و کشاورزی در این شهر برگزار شد.

امیر دهقانی اظهار کرد:در این جشنواره ، محمود ساجدی، امراله کاشی، احمد جلوداری، ناصر محرابی و ناصر بهزاد ی در رحوزه پرورش گل و محمد بابایی، عباس انتخابی، مرتضی وکیلی، علی اکبر آسیابانزاده و سید علی صدری در حوزه تولید گل و گلاب تقدیر شدند.

به گزارش پانا، نخستین جشنواره گل و گلاب نوش آباد در محوطه باستانی شهر ایلخانی نوش آباد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار