در گفت‌وگو با پانا

تجریشی: بودجه لایروبی صرف سدسازی نشود

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست: با وجود بارندگی‌ها در هیچ کدام از تالاب‌های کشور بیش از یک متر آب نیامده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید اگر حق‌آبه تالاب‌ها تأمین نشود و به اقدامات مربوط به حفاظت از تالاب‌ها بی‌توجهی شود، در سال آینده تالاب‌ها به وضعی که پیش از این داشتند، بازمی‌گردند.

کد مطلب: ۹۰۹۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تجریشی: بودجه لایروبی صرف سدسازی نشود

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تامین حق‌آبه تالاب‌ها پس از فروکش کردن سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: حق‌آبه تالاب‌ها نباید فقط در همین ایامی باشد که بارندگی موجب شده است تا وضع تالاب‌ها بهتر شود بلکه اگر خودخواهانه سهم آب تالاب را قطع کنیم با گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب‌ها مواجه خواهیم بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان تبخیر آب در کشور بیش از یک متر است و اکنون با وجود بارندگی‌ها به در هیچ کدام از تالاب‌های کشور بیش از یک متر آب نیامده است. اگر به حق‌آبه تالاب و اقدامات مربوط به حفاظت از تالاب‌ها بی‌توجهی شود، در سال آینده تالاب‌ها به وضعی که پیش از این داشتند، بازمی‌گردند.

وی تصریح کرد: همچنین لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در پیشگیری از سیلاب باید به آن توجه شود. در استان گلستان، رودخانه‌ها به‌موقع لایروبی نشدند، وقتی به موقع لایروبی نشود آب نمی‌تواند مسیر خود را پیدا کند و پخش می‌شود.

تجریشی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای لایروبی رودخانه‌ها گفت: وظیفه سازمان محیط زیست لایروبی کردن رودخانه‌ها نیست، مسئولیت مدیریت رودخانه‌ها در بیرون از شهرها بر عهده وزارت نیرو است و در داخل شهرها رودخانه‌ها با همکاری وزارت نیرو و شهرداری‌ها مدیریت می‌شود. در این بین سازمان محیط زیست نقش نظارتی دارد و تذکرهای لازم به مسئولان مربوطه داده می‌شود تا به‌موقع برای این کار اقدام کنند.

وی افزود: سازمان محیط زیست به طور مستمر درباره مشکلات ناشی از ساخت‌وساز در بستر رودخانه‌ها هشدار داده است اما هنوز شاهدیم در این بخش ساخت‌ و سازها انجام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: با بارندگی‌هایی که اخیرا داشتیم نباید به این جمع‌بندی برسیم که در حوزه سدسازی اقداماتی صورت بگیرد چون ممکن است وزارت نیرو به این جمع‌بندی برسد که سد خوب است و به سمت سدسازی برود البته با این وضعی که من می‌بینم از سال آینده از بودجه لایروبی کاسته می‌شود و به سدسازی می‌رسد.

تجریشی با اشاره به اقدامات مناسب برای بهبود وضع دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در دریاچه ارومیه لایروبی رودخانه‌ها و سدهای اطراف دریاچه یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که انجام شده است و امروز می‌بینیم که حال و روز دریاچه ارومیه خوب شده است. البته برنامه تثبیت دریاچه پشت سر گذاشته شده است ولی نباید مغرور شد چون تا آبان امسال انتظار تبخیر وجود دارد و باید با اقداماتی که انجام خواهد شد وضع دریاچه در بلند‌مدت بهتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار