بچه ماهی سوف توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان تولید شد

رشت (پانا) - برای اولین بار در کشور بچه ماهی سوف توسط دکتر بهرام فلاحتکار عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان تولید شد.

کد مطلب: ۹۰۹۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بچه ماهی سوف توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان تولید شد

به گزارش پانا وبه نقل از روابط عمومی دانشگاه گیلان ، ماهی سوف یکی از گونه های ارزشمند در حوزه دریای خزر و دارای اهمیت فراوان در چرخه اکولوژیک و صید است.
در گذشته میزان صید این ماهی از خزر در محدوده گیلان حتی به حدود 2 هزار تن در سال می رسید که متاسفانه دلایلی از جمله صید بی رویه و عدم مدیریت مناسب، تخریب زیستگاهها و آلودگی های وارد شده به رودخانه ها، تالاب و دریای خزر باعث کاهش شدید ذخایر این گونه شده است، به طوری که از سال 1368 تکثیر و بازسازی ذخایر آن به طور جدی توسط شیلات ایران آغاز شد. همه ساله هزینه های هنگفتی در راستای تامین مولدین مناسب و انتقال آن ها برای عملیات تکثیر انجام می شود، این در حالیست که با کاهش ذخایر و افزایش هزینه ها، این تعداد کم شده و تولید گونه مورد نظر را با چالش های جدی مواجه کرده است.
در این راستا، پروژه تحقیقاتی با عنوان (اهلی سازی ماهی سوف سفید با هدف تامین مولدین بازسازی ذخایر و آبزی پروری این گونه) توسط دکتر بهرام فلاحتکار، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با همکاری اداره کل شیلات استان برنامه ریزی و با نگهداری لارو بچه ماهی این گونه در شرایط پرورشی و موفقیت و تطابق با غذای دستی که یکی از مشکل ترین مراحل تطابق در اسارت است، پس از 2 سال بچه ماهیان به مرحله تکثیر رسیده و طبق روش های تزریق و لانه گذاری از مولدین 2 ساله لارو بچه ماهی استحصال شد.
این موفقیت بزرگ در حالی رقم خورد که تجربه ای در این ارتباط در داخل کشور وجود نداشته و در سایر کشورها نیز یک سال دیرتر به این مرحله از تکثیر نائل شده اند، از دستاوردهای این پروژه می توان به دستیابی به روش تطابق با غذای دستی در محیط اسارت و نگهداری آن، مولد سازی و همچنین معرفی این ماهی ارزشمند به آبزی پروران به عنوان یک گونه بومی برای پرورش و کاهش هزینه های تولید بچه ماهی برای اهداف آبزی پروری اشاره نمود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار