لغو کامل معافیت‌های خرید نفت ایران از سوی آمریکا از 10 روز دیگر

نفت امارات و عربستان جایگزین نفت ایران می‌شود

تهران (پانا) - براساس ادعای رسانه‌های آمریکایی، این کشور از دوازدهم اردیبهشت ماه معافیت‌های درنظرگرفته شده برای خرید نفت ایران را به صورت کامل لغو خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۰۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
لغو کامل معافیت‌های خرید نفت ایران از سوی آمریکا از 10 روز دیگر

معافیت‌هایی 180 روزه اعطایی ایالات متحده آمریکا به 8 کشور ترکیه، ژاپن، تایوان، ایتالیا، چین، یونان، کره‌جنوبی، هند برای واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران در حالی 10 روز دیگر (دوازدهم اردیبهشت ماه) به پایان می‌رسد که براساس نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید امشب اعلام خواهد کرد که این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است امشب (دوشنبه) پایان معافیت‌های آمریکا به خریداران نفت ایران را اعلام کند.

مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا مدعی هستند که این اقدام و جلوگیری از خرید نفت ایران توسط کشورهای مذکور، به دو دلیل تاثیر عمده‌ای بر بازار نفت نخواهد گذاشت، نخست آنکه در حال حاضر عرضه نفت در بازارهای جهانی بیش از تقاضا است و دوم آنکه کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی تعهد داده‌اند که کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند.

واشنگتن پست همچنین نوشته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته در همین زمینه با ولیعهد امارات گفت‌وگو داشته است.

ادعاهای مقامات آمریکایی درباره عدم تمدید معافیت‌های 8 کشور مذکور در حالی است که ایتالیا، یونان و تایوان پیش از این اعلام کرده بودند که واردات نفت خود از جمهوری اسلامی ایران را به صفر رسانده‌اند ولی کشورهایی نظیر ترکیه و ژاپن بر تداوم روند خرید نفت از ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا تاکید کرده‌اند.

در این میان چین و هند نیز بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران هستند درحالی که کره جنوبی وابستگی کمتری به نفت ایران دارند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به واشنگتن پست گفته است که هدف این اقدام «بالا بردن هزینه برای رفتارهای زیانبار ایران» است که به گفته «او صلح و امنیت را تهدید می‌کند».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار