اختصاصی /

نماینده عراقی: عادی سازی سریع روابط اعراب با بغداد مشکوک است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق گفت که از عادی سازی و تقویت روابط کشورها با عراق استقبال می کنیم اما به نیت واقعی برخی کشورهای عربی در عادی سازی سریع روابط با بغداد مشکوک هستیم.

کد مطلب: ۹۰۹۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نماینده عراقی: عادی سازی سریع روابط اعراب با بغداد مشکوک است

«نعیم العبودی» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص استقبال کشورهای عربی از توسعه و عادی سازی روابط با عراق در برهه کنونی گفت که برخی کشورهای عربی (به ظاهر) در سیاست های سابق فرقه ای خود نسبت به عراق تجدید نظر کرده اند اما ما در عراق نگران هستیم که این تجدید نظر حقیقی نباشد و دیکته شده از طرف آمریکا باشد.
وی ادامه داد که متاسفانه برخی از کشورها خصوصا کشورهای عربی در طول سنوات گذشته از منظر فرقه ای با عراق تعامل داشتند اما اغلب این کشورها اکنون با تغییر (ظاهری) رویکرد درصدد توسعه روابط با عراق برآمده اند.
به گفته وی، عراقی ها نگران هستند که این تجدید نظر بیش از اینکه حقیقی باشد، نوعی مانور سیاسی دیکته شده از طرف آمریکا در چارچوب سیاست توزیع مسوولیت بین کشورهای محور آمریکا باشد.
العبودی در عین حال با اشاره به نشست بین المجالس کشورهای همسایه که روز شنبه در بغداد برگزار شد، خاطرنشان ساخت که سفر مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار و اروپایی به بغداد نشاندهنده بازگشت شرایط طبیعی به عراق است.

** اقدام ترامپ علیه سپاه، بدعتی خطرناک است
در واکنش به گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریسم آمریکا گفت که این تصمیم آمریکا، بدعت خطرناکی است.این بدعت خطرناکی است که واشنگتن مرتکب شده اما در عین حال سیاست آمریکا را در دشمنی با ملت ها و دولت های منطقه را به روشنی آشکار کرده است.
وی خاطرنشان ساخت که گنجاندن نیروی ضد تروریستی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریسم جای تعجب و شگفتی دارد.
وی ادامه داد که دولت و ملت عراق برای جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران احترام بالایی قائل هستند زیرا این کشور در سختی ها همواره در کنار دولت و ملت عراق بوده و برای همین عراق مخالف پیوستن به نظام تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران است.
عضو گروه مقاومت اسلامی «عصائب اهل الحق» در پاسخ به این سوال که آمریکا چرا گروه های ضد تروریستی مقاومت اسلامی عراق از جمله عصائب اهل الحق را در فهرست تروریسم گنجانده افزود که این سیاست آمریکا ره به جایی نمی برد زیرا در نهایت ما فرزندان همین آب و خاک هستیم.
گروه عصائب اهل الحق برای اولین بار در انتخابات پارلمانی 2014 شرکت کرد و تنها یک کرسی از کرسی های پارلمان عراق را به دست آورد اما در انتخابات 2018 تعداد کرسی های عصائب به 15 کرسی رسیده است.
العبودی در تفسیر این جهش در تعداد کرسی های گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق در پارلمان عراق گفت که این نشان می دهد که خوشبختانه هرچه آمریکا با ما دشمنی اش را بیشتر می کند، محبوبیت ما در بین ملت مان به مراتب بیشتر می شود.
وی از تلاش آمریکا برای گنجاندن گروه های مقاومت عراقی بیشتری در فهرست تروریسم خبر داد و گفت که آمریکا با این اقدامات در حوزه سیاست و دیپلماسی شکست سنگینی را متحمل شده و سیاست دوگانه اش آشکارتر شده است.
عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق ادامه داد که سیاست های آمریکا نشان داد که واشنگتن نه براساس اصل احترام و عرف بین المللی بلکه بر پایه منطق زور با کشورهای منطقه تعامل می کند.
به گفته وی، عراق در طول 16 سال گذشته در نتیجه وجود نیروهای اشغالگر آمریکایی و سپس حمله گروه تروریستی داعش، شرایط بی ثباتی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار