مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه طرح ملی تقویت مهارت های گفتگو و ارتباط موثر:

خانواده و مدرسه مهمترین ارکان تقویت مهارت های گفتگو و ارتباط موثر دانش آموزان می باشند

مشهد (پانا) - با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاونین و مشاورین مدیرکل و همچنین تعدادی از دانش آموزان دختر منتخب مقطع متوسطه اول مشهد، جلسه طرح ملی تقویت مهارت های گفتگو و ارتباط موثر "گفتگوی بین نسلی" برگزار گردید.

کد مطلب: ۹۰۸۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
خانواده و مدرسه مهمترین ارکان تقویت مهارت های گفتگو و ارتباط موثر دانش آموزان می باشند

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: پیشرفت سریع علم و تکنولوژی باعث شده نسل جدید نسبت به نسل گذشته با سرعت بیشتری حرکت کند و این موضوع سبب ایجاد شکاف بین نسلی شده است.

وی افزود: امروزه زندگی صنعتی، شهرنشینی و فرهنگ مدرنیته از عوامل مهمی است که باعث شده شغل پدر و مادر و فرزندان با یکدیگر ارتباطی نداشته باشد و کاملا از همدیگر متفاوت باشد و خود این موضوع یکی از دلایل ایجاد اختلاف و شکاف بین نسل ها می باشد.

خدابنده در ادامه اختلاف سطح سواد و آگاهی ها، دسترسی آزاد و آسان به اطلاعات و خبرها و عدم شناخت خصوصیات و ویژگی های افراد را از دیگر عواملی دانست که شکاف بین نسلی را افزایش می دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: متاسفانه اهداف و معیارهای زندگی تغییر کرده و جایگاه خانواده و مدرسه در اجتماع تضعیف شده است و پارامترهای دیگری در جامعه جای خود را به ارکان اصلی تقویت ارتباط و گفتگو داده اند و این پارامترها جایگاه خانواده و مدرسه را متزلزل کرده است پس در زمینه حل این مشکل باید وجوه اشتراک همدیگر را بهتر بشناسیم و فقط به اختلافات فردی توجه نکنیم و در این بین جایگاه خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و هرچقدر این جایگاه تقویت شود ارتباط و گفتمان اعضای خانواده بیشتر خواهد شد.

خدابنده خاطرنشان کرد: رویکرد آموزش و پرورش با توجه به سند تحول بنیادین، رویکرد فرهنگی و تربیتی است و دانش آموز را در مسیری قرار می دهیم تا آگاهانه و آزادانه مسیر حرکت خود را انتخاب کنند و به سمت تعالی پیش روند و در این راه تعامل، ارتباط و گفتمان دانش آموز با گروه های مختلف جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: اجرای طرح ملی ارتقاء آگاهی دانش آموزان دختر با تشکل ها و نهادهای مدنی، طرح ارتقاء آگاهی حقوق شهروندی برای دانش آموزان و اولیاء، طرح ارتقاء آگاهی دبیران از نحوه رفتار دانش آموزان دختر، طرح مراقبین سلامت، طرح دادرس و طرح قاضی مدرسه از جمله برنامه هایی است که در آموزش و پرورش جهت تقویت مهارت های گفتگو و ارتباط موثر اجرا می شود.

شایان ذکر است در ابتدای جلسه منصوره کشوری مشاور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در امور بانوان گفت: گفتگو ویژگی یا تمایل ذاتی انسان است و برای تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز ضروری بوده و نشان دهنده نوعی جریان میان افراد برای ایجاد درک و فهم جدید و یا فهم مشترک در رسیدن به حقیقت است و ارتباط دربرگیرنده مجموعه ای از مهارت ها از جمله مهارت های گفتگو است و برای انجام گفتگو، تقویت ارتباط ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: طرح ملی تقویت و مهارت های گفتگو و ارتباط موثر (گفتگوی بین نسلی) در سطح ادارات آموزش و پرورش نواحی هفتگانه مشهد و همچنین منطقه تبادکان با برگزاری 50 کارگاه برای قریب به یک هزار نفر از دانش آموزان دختر متوسطه اول به میزان شش هزار نفر ساعت اجرایی و عملیاتی گردید.

کشوری خاطرنشان کرد: این طرح با هدف ترویج فرهنگ گفتگو و ارتباط موثر میان دانش آموزان با گروه های همسالان، اولیاء مدرسه، والدین و گروه های اجتماعی مختلف اجرا می شود و امید است که این طرح بستر افزایش مهارت های ارتباطی برای تقویت گفتگو در تحکیم ارتباط میان دختران دانش آموز و جامعه هدف را فراهم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار