در فاصله 12 روز مانده به پایان مهلت 6 ماهه آمریکا؛ ژاپن همچنان به واردات نفت ایران اصرار دارد

تهران (پانا) - مقام‌های ژاپنی بار دیگر تاکید کردند که این کشور به واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

کد مطلب: ۹۰۸۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
در فاصله 12 روز مانده به پایان مهلت 6 ماهه آمریکا؛ ژاپن همچنان به واردات نفت ایران اصرار دارد

ژاپن به عنوان یکی از هشت کشوری که از ایالات متحده آمریکا مجوز واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌های کاخ سفید را به مدت شش ماه (تا 12 اردیبهشت) دریافت کرده، در فاصله کمتر از 15 روز مانده به پایان مهلت مذکور، همچنان به واردات نفت خام از ایران ادامه می‌دهد.

به دنبال عدم شفافیت دولت آمریکا در مورد تمدید و یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، براساس اظهارات مقامات ژاپنی، پالایشگاه‌های این کشور تا اواسط ماه آوریل (اسفند- فروردین) واردات نفت خام از ایران را تکمیل کرده‌اند.

برخی رسانه‌های بین‌المللی نیز پیشتر تاکید کرده بودند که مسئولان ژاپنی درحال انجام رایزنی‌هایی با طرف آمریکایی برای دریافت دوباره مهلت به منظور واردات نفت خام از ایران هستند ولی تا کنون این خبر از سوی مسئولان توکیو یا واشنگتن به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

پیش از این نیز یک مقام ارشد ژاپنی که نخواسته بود نامش فاش شود در اظهاراتی که تارنمای اس‌پی‌گلوبال آن را منتشر کرده بود، گفت که دور نخست مذاکرات تکیو و واشنگتن روز دوشنبه گذشته در حالی پایان یافت که ژاپن همچنان بر حفظ روند تأمین انرژی خود از ایران اصرار دارد و تلاش خواهد کرد به هر نحو ممکن به این خواسته خود برسد.

این مقام ژاپنی افزود: «در هفته گذشته هیروشی اوکا، دستیار و مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه ژاپن و ساندرا کوودکیرک، دستیار و معاون اداره منابع انرژی وزارت آمریکا همراه با چند مقام دیگر ژاپنی از وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنایع و وزارت انرژی آمریکا مذاکرات مفصلی را در خصوص تداوم خرید نفت ژاپن از ایران داشتند و قرار است این مذاکرات برای نیل به نتیجه بهتر به‌زودی ادامه یابد.»

بر همین اساس هیروشیک سکو، وزیر اقتصاد و تجارت دولت ژاپن امروز (جمعه) بار دیگر تاکید کرد که کشورش همچنان متعهد به اجتناب از تأثیرات مضر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است زیرا این کشور (ایران) نفتی جایگاه مهمی در امنیت عرضه نفت خام ژاپن دارد.

او در جریان اظهارات خود در یک نشست مطبوعاتی که ایرنا آن را منتشر کرده، درباره روابط تهران و توکیو نیز گفت: «حفظ روابط ژاپن با ایران به‌عنوان یکی از کشورهای تولید کننده نفت خام در جهان بسیار مهم است زیرا ما تقریباً تمام نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کنیم.»

او اگرچه از ارائه جزئیات مذاکرات توکیو با مقامات آمریکایی در مورد تحریم‌های ایران اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نداد ولی خاطرنشان کرد که ژاپن قصد دارد که مذاکرات نزدیک با طرف آمریکایی را برای جلوگیری از تأثیر مضر اقدامات ایالات متحده بر تأمین انرژی پایدار ژاپن و فعالیت‌های شرکت‌های خود انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار