رونق تولید شکر با حمایت از چغندرکاران

اردبیل (پانا) - کشت چغندر قند با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شرکت کشت و صنعت مغان توسعه می یابد تا تولید شکر و محصولات جانبی آن در کشور رونق بگیرد.

کد مطلب: ۹۰۸۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رونق تولید شکر با حمایت از چغندرکاران

با تدبیر مسئولان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و تعریف بسته‌های حمایتی و تشویقی ، کام چغندرکاران شیرین می‌شود .

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در این باره اظهارکرد: ما در کنار پرداخت بلاعوض هزینه حمل و نقل چغندر قند به کارخانه قند مغان ، بسته‌های تشویقی برای تولید کنندگان چغندر قند پیش‌بینی کرده‌ایم .
گلچین به اهمیت افزایش تولید چغندر قند به عنوان منبع تولید یکی از کالاهای غذایی استراتژیک در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش فعالیت کارخانه قند مغان یکی از رویکردهای اصلی شرکت کشت و صنعت مغان در دوره مدیت جدید است .
او خاطرنشان کرد: ما با اصلاح بذور مورد نیاز چغندرکاران در دشت های اردبیل و مغان سعی می‌کنیم تا با افزایش عمل آوری محصول کشت شده ، به بیشتر شدن میزان تولید این محصول کمک کنیم .
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: در کنار توسعه 7 هزار هکتاری کشت چغندر قند در استان که با همراهی کشاوران منطقه انجام می‌شود ، آمادگی داریم علاوه بر خرید تضمینی محصول ، با همکاری مسئولان سازمان جهاد کشاورزی به ازای هر هکتار کمک بلاعوض 10 میلیون ریالی را به چغندرکاران پرداخت کنیم .
گلچین تصریح کرد: به ازای تولید هر کیلو چغندر قند 30 تومان کمک تشویقی به تولیدکنندگان این محصول در دشت مغان پرداخت می‌شود و ما از کشت و زرع این محصول در سایر مناطق کشور با هدف رونق مضاعف کارخانه تولید شکر و قند در مغان حمایت می‌کنیم .
او افزود: علاوه بر مشوق های یاد شده ، وزارت جهاد کشاورزی متعهد شده است که 40 تا 50 درصد هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز کشاورزان را برای عملیات کشت و برداشت چغندر قند تامین کند .
گلچین اولویت کشت محصولات متنوع به ویژه چغندر قند و دانه‌های روغنی را در کشت و صنعت مغان یادآور شد و تصریح کرد: ما علاوه بر توسعه کشت این محصولات در خود مجموعه شرکت از سایر کشاورزان منطقه نیز در تولید این محصولات حمایت می‌کنیم تا دشت مغان را به کانون تولید محصولات استراتژیک تبدیل کنیم .

کارشناس مسئول کارخانه قند شرکت کشت و صنعت مغان و دامپروری مغان گفت: کارخانه قند مغان با قدمتی بیش از نیم قرن در زمینی به مساحت 43 هکتار احداث شده است که ظرفیت فرآوری و استحصال پنج هزار تن چغندر قند در روز را برای تولید شکر سفید، ملاس و تفاله دارد .
شهریار نگاهی با بیان اینکه این کارخانه از نظر وسعت و حجم فعالیت بزرگترین کارخانه قندکشور است افزود: اگرچه فعالیت کارخانه قند مغان در برخی سالهای گذشته به دلیل واردات شکر از خارج ، کمتر از ظرفیت اسمی بوده است اما امیدواریم با توقف واردات شکر و افزایش دو برابری برداشت محصول چغندر قند در شمالغرب کشور، تولید شکر کارخانه مغان به بیش از 7 هزار تن برسد و در سالجاری از خروج 24 میلیون دلار ارز بابت خرید شکر از کشورهای دیگر جلوگیری شود .
او درباره اهمیت توسعه کشت چغندر قند هم خاطرنشان کرد: با افزایش کشت این محصول وابستگی ما به واردات شکر برطرف می شود و پس از پایان عملیات تولید شکر، تفاله باقی مانده چغندر نیز ارزش غذایی بالایی در صنعت دامپروری دارد و به تولید گوشت و شیر منجر می شود .

به گفته کارشناسان، کشت چغندر قند ریشه ای نقش مهمی در بهبود تناوب گیاهان زراعی دارد و جایگزین مناسبی برای محصول سیب زمینی در دشت اردبیل است .
کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با یادآوری واردات بخشی از قند مورد نیاز کشور از خارج و وجود بزرگترین کارخانه تولید قند کشور در شرکت کشت و صنعت مغان گفت: میزان پایین آب مصرفی و آسان بودن مبارزه با علف های هرز از مزایایی کاشت چغندر است .
غلامرضا امین زاده تصریح کرد: چغندر قند در مقایسه با سیب زمینی به آب کمتری نیاز دارد و مقاومت بیشتری در برابر نوسات دما و خشکی یا شوری خاک نشان می دهد. همچنین بعد از برداشت این محصول می توان به کشت دوم نیز اقدام کرد و از این رو یکی از بهترین محصولات جایگزین به جای سیب زمینی در دشت اردبیل محسوب می شود .
این پژوهشگر تصریح کرد: بر اساس بررسی های آزمایشگاهی ، میزان عیار چغندر قند برداشت شده در دشت اردبیل 17 درصد است که دو درصد بالاتر از استاندارد ملی تعیین شده است و این موضوع نشان دهنده مناسب بودن اراضی دشت اردبیل برای تولید این محصول است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیزگفت: شرایط مستعد آب و هوایی استان امکان کشت محصول چغندر قند را در سطح وسیعی فراهم می کند .
احمد شهریار اظهار داشت: دشت اردبیل و شهرستان های بیله سوار و پارس آباد از لحاظ فنی شرایط کشت این محصول را به صورت بهاره دارند و امیدواریم با توسعه کشت بهاره این محصول شاهد افزایش تولید این محصول در منطقه باشیم .
او افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با تامین بذر چغندر قند پرمحصول و سازگار منطقه و تامین ریشه لخت چغندر قند ، در حال ایفای نقش تاثیرگذاری برای کمک به توسعه کشت این محصول در است .
به گفته شهریار ، سازمان جهاد کشاورزی نیز اقدامات آموزشی لازم را برای افزایش سطح علمی و تخصصی بهره برداران انجام می دهد و در قالب کلاس های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت ، اصول صحیح کاشت ، داشت و برداشت چغندر قند به کشاورزان آموزش داده می شود تا آنها بتوانند تولید محصول خود را افزایش دهند .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ماشین آلات و ادوات فنی و تخصصی کشت ، داشت و برداشت این محصول نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار این بهره برداران قرار خواهد گرفت .
شهریار اظهار کرد: شرایط آب و هوایی استان اردبیل در دو دشت حاصلخیز اردبیل و مغان به گونه‌ای است که امکان کشت بسیاری از محصولات مهم و استراتژیک از جمله چغندر قند را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد؛ از این رو همه ساله در دشت اردبیل به صورت بهاره و در دشت مغان به صورت پائیزه این محصول ارزشمند و مهم کشت می‌شود .
او با بیان اینکه در سال زراعی 96-97 کشت چغندر قند به صورت بهاره و پائیزه در استان صورت گرفت است اضافه کرد: پارسال سطح زیر کشت بهاره یکهزار هکتار و سطح زیر کشت پائیزه نیز یکهزار هکتار بود یعنی در مجموع سطح زیر کشت چغندر قند در سال زراعی گذشته 2 هزار هکتار بود که انتظار می رود میزان کشت پاییزه این محصول در سالجاری افزایش یابد .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: از آنجا که خرید چغندر قند به صورت تضمینی توسط کارخانه انجام می گیرد، چغندرکاران در فروش محصول خود با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهند بود .
اگر چه مسئولان معتقدند چغندرکاران در فروش محصولات خود مشکلی نخواهند داشت ، اما خود کشاورزان می گویند مشکل اصلی آنها دریافت به موقع بهای محصولاتشان است .

چغندرکاران با یادآوری تجربه سال زراعی گذشته می گویند شرکت کشت و صنعت بدهی های خود به چغندرکاران را بسیار دیرتر از موعد وعده داده شده پرداخت کرده است. با این حال آنها امیدوارند با توجه به واگذاری اخیر شرکت کشت و صنعت و آغاز مدیریت بخش خصوصی ، امسال بهای دسترنج خود را به موقع دریافت کنند . در این حالت، انگیزه کشاورزان برای رونق تولید چغندر قند در کشور بیشتر می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار