پاتک مجازی اینستاگرام علیه سپاه؛ صفحات کدام یک از سرداران ایرانی بسته شد؟

به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز فشارها برای فیلتر شدن اینستاگرام در ایران افزایش یابد

تهران (پانا) - پس از آنکه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اقدامی با امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی نامید، شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به حذف صفحات فرماندهان و سرداران ایرانی کرد.

کد مطلب: ۹۰۸۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پاتک مجازی اینستاگرام علیه سپاه؛ صفحات کدام یک از سرداران ایرانی بسته شد؟

شب گذشته شبکه اجتماعی اینستاگرام بدون هیچ توضیحی در اقدامی عجیب صفحه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشورمان را از دسترس مخاطبان خارج کرد. این اقدام با واکنش کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر مواجه شد ولی این روند ادامه یافت و چندی بعد صفحه محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه کل کشورمان نیز به سرنوشت اکانت اینستاگرامی سردار سلیمانی دچار شد.

درست در همان زمان که اعتراض‌ها به اینستاگرام و اقدامات آن‌ها ادامه داشت، خبر بسته شدن صفحه انگلیسی زبان پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی رسانه‌ای شد.

سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمد پاکپور، فرمانده نیروزی زمینی سپاه، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح نیز شب گذشته با تصمیم اینستاگرام از دسترس مخاطبان خارج شد.

این‌ها ولی پایان ماجرا نبود و لحظه به لحظه به تعداد صفحات بسته افراد نزدیک به سپاه پاسداران افزوده می‌شد. علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه، سردار حسین اسلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز از دسترس خارج شد.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق رسانه ملی نیز که اخیرا بر سر حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با اختلافاتی مواجه شده است نیز شب گذشته شاهد بسته شدن صفحه خود در اینستاگرام بود.

در ادامه این روند، حساب اینستاگرام سپاه پاسداران نیز مسدود شد ولی از قرار معلوم این موج مسدودسازی حساب‌های کاربری نزدیک به این ارگان نظامی ادامه خواهد داشت.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر مسئولانی بود که صبح روز چهارشنبه (28 مرداد) به جمع فیلتر شدگان اینستاگرام پیوست. از پیش از این و در دوران جنگ تحمیلی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران بود.

ابراهیم رئیسی با بیش از نیم میلیون فالوور نیز در ساعات اولیه روز چهارشنبه از سوی اینستاگرام فیلتر شد. او هم اکنون رئیس قوه قضاییه است.

سخنگوی اینستاگرام ساعاتی بعد از آنکه صفحات سرداران ایرانی یکی پس از دیگری از دسترس مخاطبان خارج شد، در اظهاراتی که BBC آن را منتشر کرد، در توضیح این اقدام خود گفت: «ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه [به عنوان سازمان تروریستی خارجی] را رعایت می‌کنیم.»

پیش از او نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگویی که در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده بود، فرمانده سپاه قدس ایران را «تروریست» خوانده و از تصمیم این کشور (تروریستی اعلام کردن سپاه) دفاع کرده بود.

از میان مسئولان دولتی، محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله افرادی بود که به بسته شدن حساب کاربری سرداران ایرانی در اینستاگرام به ویژه سردار سلیمانی واکنش نشان داد.

او در توئیتر خود با اشاره به دیالوگی از سریال بازی تاج و تخت، نوشت: «وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، به دنیا دروغ‌گو بودنش را ثابت نمی‌کنی بلکه ثابت می‌کنی از چیزی که او ممکنه بگه، می‌ترسی.»

این توئیت جهرمی در پاسخ به توئیت صفحه فارسی رژیم صهیونیستی بیان شد و همین موضوع با انتقاد کاربران اصولگرای توئیتر مواجه شد. نکته عجیب‌تر آنکه کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار نزدیک به سپاه نیز به انتقاد از حمایت جهرمی از سرداران ایرانی پرداخت.

از میان مسئولان نظامی، تا لحظه نگارش این خبر، سردار موسی کمالی تنها فردی بود که به بسته شدن صفحه خود و سایر سرداران سپاه واکنش نشان داد.

او در اظهاراتی که رسالت آن را منتشر کرده، گفت: «در این صفحه هیچ مطلبی در رابطه با خشونت منتشر نشده بود.»

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین متذکر شد: «با این تصمیم (بسته شدن صفحات) معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است.»

اشاره سردار کمالی به موضوعی است که پیشتر نیز از سوی اصولگرایان کشورمان مطرح شده بود. حسین الله‌کرم، از فعالان سیاسی اصولکرا نیز بعد از بسته شدن صفحات سرداران ایرانی خواستار فیلتر شدن این شبکه اجتماعی شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز فشارها از سوی قشری خاص در کشور برای فیلتر شدن اینستاگرام در ایران افزایش یابد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پیش از این بارها برعزم دولت برای دسترسی آزاد شهروندان به شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده بود ولی این‌بار و باتوجه به افزایش شدت اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران، باید دید اینستاگرام که براساس آمارها، دومین شبکه اجتماعی پرمخاطب ایرانیان بعد از تلگرام محسوب می‌شود نیز به جرگه فیلتر شدگان می‌پیوندد یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار