اسب‌ها پشت پنجره ی تماشاخانه هامون

رشت (پانا) - ' پنجره ها همیشه گزینه های مناسبی برای ارتباط با جهان بیرونند' و ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه نویس فرانسوی رومانیایی تبار در اسبهای پشت پنجره از روزن آنها واقعیت تلخ جنگ، جهان خشن بیرون ، و پوچی و بیهودگی زندگی آدمهای منفعل گرفتار تبعات جنگ و روزمرگی را نشانمان می دهد .

کد مطلب: ۹۰۷۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اسب‌ها پشت پنجره ی تماشاخانه هامون

پنجره هایی که از پشتش سربازانی کور در حال رژه رفتن و زنان در هیآت مادر، همسر و دختر در حال رنج کشیدن اند؛ و مرگ این بار نه شتری که در هر خانه ای می خوابد که اسبی است که از پنجره نگاهش را به ما دوخته .
نمایش «اسب های پشت پنجره» نوشته ماتئی ویسنی یک و به کارگردانی آرمین حیدری از 25 الی 31 فروردین ماه در تماشاخانه هامون رشت روی صحنه است.
اکبر محبوبی فر، شاهد غروی، ماکان حسن پور، مولود موسوی، مریم جلالی، طاهره عموزاده و مانی پرتوی در «اسب های پشت پنجره» به ایفای نقش می پردازند .
این چهارمین نمایشنامه ای است که به کارگردانی آرمین حیدری روی صحنه رفته است .
تمرین نمایش شش ماه طول کشیده و اجرای خوب بازیگران نشان دهنده تلاش آنان برای انتقال مفهوم به مخاطبان است .
نمادها در این نمایش غیرمتعارفند. اسب از نماد نجابت و وقار به پیغام آور نیستی و مرگ تبدیل شده ، آب و باران نیز نماد پاکی و برکت نیست که سیاه است و آدمیان را به خلسه ای شوم فرو می برد. خلسه ای که در آن به جای اندیشه و عمل، خود را به انتظار و بی عملی وا می نهند. آدمهایی که خواب می بینند که بیدارند.
آرمین حیدری کارگردان جوان تئاتر در باره اجرای این نمایش می گوید : این نمایش اپیزودیک که به سبک رئالیسم جادویی تعریف می‌شود روایتی از زنان جنگ زده در فضای خانه است، زنانی که در خانه منتظر مانده اند که پسران، همسران و پدرانشان بازگردند.
وی می افزاید: این متن بیشتر در مورد زنها است تا مردها ، زنانی که در خانه منتظر مرد می مانند تا از جنگ باز گردد. مردی که یا در جنگ از دست می رود و یا با زخمهایی باز می گردد که هیچگاه التیام نمی یابد و میدان جنگ را انگار با خود به خانه می آورد.
حیدری در مورد میزان وفاداری اجرا به متن نمایش گفت : نگرش و برداشتمان از متن را اجرا کرده ایم . متن جوری است که می شود از آن برداشتهای متفاوتی داشت اجراهایی هم که شده به همین خاطر مختلف بوده .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار