٨٠درصد از سکته های قلبی و مغزی قابل پیشگیری است

شیراز (پانا) ـ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز در میان خبرنگاران اظهار داشت: با استفاده از قرص پلی پیل ٨٠درصد از سکته ها ی قلبی و عروقی قابل پیشگیری است.

کد مطلب: ۹۰۶۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
٨٠درصد از سکته های قلبی و مغزی قابل پیشگیری است

رضا ملک زاده ادامه داد:نیمی از مردم کشور در سن ۵۰ سالگی به بیماری فشار خون و چربی خون مبتلا می شوند و حدود ۳۰ درصد از عوارض قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی در بین افراد جوان و زیر ۵۵ سال در کشور اتفاق می افتد.
ملک زاده همچنین از تولید یک داروی جدید توسط متخصصان ایرانی برای اولین بار در جهان خبر داد و گفت: این دارو به نام پلی پیل یک داروی ترکیبی است که از چند قرص تهیه شده است.
وی خاطرنشان کرد: قرص پلی پیل حدود ۱۰ سال است که در کشور مورد تحقیق قرار گرفته است و برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تجویز می شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عوامل خطر برای بیماران قلبی و مغزی را شامل چربی خون، فشار خون، چاقی، بی تحرکی و قند خون بالا دانست و افزود:در مطالعه مرور سیستماتیک که در کشور توسط پژوهشکده تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسیده است نشان می دهد که داروی پلی پیل میتواند مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی را به میزان ۳۰-۵۳% کاهش دهد.
رضاملک زاده در خصوص مطالعه پایلوت پلی پیل اظهار داشت: در شهر کلاله با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهر به مدت یک سال (سال 89) بر روی 475 نمونه سنین 40 تا 70 سال به اجرا درآمد و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشت و نشان داد این قرص در مصرف کنندگان بخوبی تحمل می شود .
ملک زاده ادامه داد:فاز اصلی مطالعه نیز با اجرا بر روی 8 هزار نمونه از سال 92 ، هم اکنون مراحل نهایی را طی می کند و بررسی اولیه کارایی در پیشگیری اولیه و ثانویه در بیماران با سابقه قلبی- عروقی و در پیشگیری اولیه و ثانویه در افراد غیربیمار در معرض خطر بالای ۵۰ سال به اثبات رسیده و هیچ عارضه قابل توجهی نشان نداده است.
وی بیان داشت:همزمان با انجام پروژه پلی پیل، بررسی اثر این دارو بر روی کبد نیز آغاز شد. 1500 فرد بالای 50 سال ساکن شهر گنبد در مطالعه همگروهی استان گلستان شرکت کردند و نتایج بررسی های تاثیر پلی پیل بر روی کبد پس از نزدیک به 5 سال، حاکی از اثرات مثبت آن بر پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی افراد مبتلا به کبد چرب است.

خبرنگار:محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار