چرا «غلامرضا تختی» در گیشه شکست خورد

فهیم، منتقد سینما: این چهره‌ای نیست که مردم دوست دارند از تختی ببینند

تهران (پانا)- محمدتقی فهیم، منتقد سینما، علت استقبال نکردن مردم از فیلم «غلامرضا تختی» را در چهره‌ای می‌داند که از تختی ترسیم شده است؛ چهره‌ای که شباهتی به چهره یک قهرمان ندارد.

کد مطلب: ۹۰۶۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا «غلامرضا تختی» در گیشه شکست خورد

محمدتقی فهیم در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با موضوع استقبال پایین مردم از فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی و درنتیجه فروش پایین فیلم در سینماها گفت: فیلم تختی فیلمی بزرگ و باشکوه است و حتی به آثار هالیوود طعنه می‌زند؛ ولی «آنی» که مردم ایران از چنین فیلمی می‌خواهند را در خود ندارد. این چهره‌ای نیست که مردم دوست دارند از تختی ببینند.

وی به اهمیت اسطوره تختی برای مردم ایران پرداخت و اضافه کرد: ممکن است فیلم آقای توکلی درباره پایان زندگی تختی یا نوع زیست تختی واقعیت باشد ولی قهرمانی که توکلی ساخته قهرمانی نیست که مردم می‌خواهند ببینند و برای دیدنش به سینما بروند.

این منتقد سینمای ایران در ادامه به تفاوت فیلم‌های قهرمانی در آثار هالیوودی و ایرانی اشاره کرد و گفت: برای مردم ما صرف اینکه فیلم بزرگی باشد - مثل فیلم‌های هالیوودی - کفایت نمی‌کند. آنها انتظار دارند همان اسطوره‌ای را بر پرده سینما ببینند که در ذهن و فکر و روان خود سال‌ها با آن زیسته‌اند.

فهیم در پاسخ به این پرسش که آیا طولانی بودن زمان فیلم تختی نقشی در کاهش تماشاگر داشته است؟ گفت: فکر نمی‌کنم طولانی بودن به فیلم لطمه زده باشد چون همین روزها فیلم «متری شش و نیم» را در حال اکران داریم که فیلمی طولانی است. بسیاری فیلم‌های بالیوودی هم بالای چهار ساعت زمان دارند. مشکل فیلم تختی چیز دیگری است. مشکل این فیلم این است که قهرمانش قهرمانی نیست که مردم ما می‌خواهند.

فیلم سینمایی غلامرضا تختی فیلمی زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به کارگردانی بهرام توکلی، تهیه‌کنندگی سعید ملکان و نویسندگی بهرام توکلی و سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود که در ۱۰ بخش کاندیدا کسب سیمرغ بلورین شد و موفق شد در دو بخش سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

این فیلم از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار