مدیرکل بنیاد مسکن مازندران:

320 خانه در زیراب و پل‌سفید در حریم رودخانه هستند

خانی: ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در دو سیل اخیر مازندران تخریبی هستند

ساری (پانا) - مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به 500 واحد مسکونی که در کل استان در حریم رودخانه واقع شده‌اند، اعلام کرد که 320 واحد از آن‌ها در حریم رودخانه در زیراب و پل‌سفید هستند که نیاز به جابجایی و یا اعمال کارهای زیربنایی دارند.

کد مطلب: ۹۰۶۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
320 خانه در زیراب و پل‌سفید در حریم رودخانه هستند

محمد خانی در نشست خبری ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده مازندران، بنیاد مسکن را در مدیریت بحران، متولی بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهرها و روستاها برشمرد و گفت: «در بارندگی ۲۷ اسفند ۹۷، حدود ۶هزار و ۵۰۱ مسکن روستایی و شهری و واحدهای تجاری آسیب دیدند که با فعالیت ۵۰ اکیپ کارشناسی، ارزیابی شدند و برای ۶ هزار و ۴۴۱ واحد پرونده تشکیل شد.»

او ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار و ۲۲۰ واحد تسهیلات معیشتی و تعمیراتی را در مجموع به مبلغ ۱۱.۵ میلیارد تومان با همکاری دو بانک سپه و مسکن دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: «وام بلاعوض فقط به حساب فرد خسارت‌دیده واریز می‌شود.»
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران توضیح داد: «ابتدا بر اساس مصوبات دولت در ۱۳ مهرماه، پرداخت کمک معیشتی و تعمیراتی برای خسارت‌دیدگان شروع شد و بعد از سفر رییس جمهور و معاون اول ایشان به مازندران که منحر به مصوبه دوم دولت شد، در شهرها تا سقف ۵۰ میلیون با بهره ۵ درصد و ۱۲ میلیون بلاعوض برای احداث و تا سقف ۵ میلیون کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون وام کم‌بهره ۵ درصدی پرداخت می‌شود. همچنین در روستاها تا سقف ۴۰ میلیون با بهره ۴ درصد و میلیون بلاعوض برای احداث و تا سقف ۵ میلیون کمک بلاعوض و ۱۰ میلیون وام کم‌بهره ۴ درصدی پرداخت می‌شود.»

خانی تأکید کرد که پرداخت‌ها تا جبران بخشی از خسارت‌ها ادامه دارد.

به گفته او تاکنون ۳۶۱ واحد برای دریافت تسهیلات تعنیراتی به ۶ بانک عامل معرفی شدند.

خانی اعلام کرد که از مجموع واحدهای آسیب‌دیده در دو سیل اخیر در 12 شهرستان مازندران 800 واحد تخریبی است حدود 70 واحد آن آواربرداری شده است: «در سیل دوم که در یازدهم فروردین در زیراب رخ داد 7 واحد مسکونی صد در صد تخریب شد و آب آن را برد و حدود 25 واحد نیز در معرض خطر است.»

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به 500 واحد مسکونی که در کل استان در حریم رودخانه واقع شده‌اند، ادامه داد: «320 واحد از آن‌ها در حریم رودخانه در زیراب و پل‌سفید هستند که نیاز به جابجایی و یا اعمال کارهای زیربنایی دارند.»

خانی همچنین اعلام کرد که 35 روستا در سیل‌های اخیر بر اثر رانش یا دچار مشکل صددرصدی شده‌اندکه کل روستا باید جابجا شود و یا اینکه دچار رانش نقطه‌ای شده‌اند که در مجموع به کار مطالعاتی و محاسباتی نیاز دارد.

او از پیمانکاران بومی و محلی درخواست کرد که به منطقه بیابند و برای ساخت مسکن روستایی به روستاییان کمک کنند. خانی همچنین گفت: «برای مساکنی که قراره ساخته شود پروانه رایگان صادر می‌شود. متقاضیان می‌توانند به صورت رایگان از تیپ‌های نقشه بیناد مسکن استفاده کنند. در عین حال سازمان نظام کاردانی و سازمان نظام مهندسی هم اعلام کرده‌اند که نقشه رایگان در اختیار متقضایان قرار می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار