گزارش پانا از تامین خسارت ناشی از سیل

خرابی‌های سیل در شمال و جنوب کشور؛ خسارات سیلاب چگونه قابل جبران است

تهران (پانا) - خسارات گسترده ناشی از سیل اخیر در کشور این پرسش را مطرح کرده است که خرابی‌ها و تبعات این سیلاب چگونه قابل جبران است. آنگونه که محمدعلی ملکی، کارشناس صنعت بیمه می‌گوید خسارت‌های ناشی از سیل به کشاورزی و اموال بسیار گسترده است و شرکت‌های بیمه مکلف به پرداخت خسارت به افرادی هستند که بیمه‌نامه مناسب را خریداری کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۰۵۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
خرابی‌های سیل در شمال و جنوب کشور؛ خسارات سیلاب چگونه قابل جبران است

برآورد دقیقی از خسارت‌های ناشی از سیل وجود ندارد. از همان ابتدا و با آغاز سیل و خرابی‌ها در استان گلستان، درباره ابعاد وسیع خسارت‌های مالی و کشاورزی سیل اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شد. در سیل دروازه قرآن شیراز و حرکت سیل در خلاف جهت ماشین‌ها و درهم کوبیده‌شدن آنها، آنچه بر روی آب بود اموال و دارایی‌های مردم بود که بسیاری از آنها به دلیل نبود پوشش بیمه‌ای مناسب امکان تامین خسارت ندارند.

فعالان صنعت بیمه می‌‌گویند تنها یک پنجم از اموالی که در کشور وجود دارند بیمه‌نامه تهیه کرده‌اند و بیشترین اموال بیمه‌شده هم مربوط به خودرو است و خرید بیمه‌نامه برای سیل، زلزله،‌طوفان و گردباد در کشور حادثه‌خیزی مانند ایران به یک ضرورت بدل نشده است و بر ضرورت فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

بسیاری از کارخانجات و واحدهای اقتصادی نیز چه در شهرک‌های صنعتی و چه در سایر نقاط شهرهای حادثه‌دیده در سیل دو هفته اخیر دچار آسیب شده‌اند و آنگونه که اعلام شده است برخی از این واحدها، پوشش بیمه‌ای مناسب و متناسب با خسارتی که دیده‌اند را ندارند.

استقرار واحدهای بیمه‌ای در مناطق آسیب‌دیده ناشی از سیل

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در 6 فروردین و از نخستین روزهای آغاز سیل در کشور طی نامه‌ای به شرکت‌های بیمه تاکید کرد که در تمامی استان‌های سیل زده کشور کارگروه بیمه تشکیل و برای «شناسایی و جبران خسارات وارده در اثر سیل به زیان‌دیدگان و ذی‌نفعان بیمه شده در مناطق مذکور»، اقدام کنند.

وی در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ای تاکید کرد که شرکت‌های بیمه در اسرع وقت واحدهای بیمه‌ای را در مناطق آسیب‌دیده مستقر کنند و با برآورد و جبران خسارت‌های وارده به زیان‌دیدگان و ذینفعان بیمه شده، نقش خود رادر کاهش آلام سیل‌زدگان ایفا کنند.

اما محمدعلی ملکی، کارشناس صنعت بیمه می‌گوید افرادی که پوشش بیمه‌ای داشته باشند می‌توانند از این پوشش برای تامین خسارت وارده استفاده کنند. البته شرکت‌های بیمه می‌توانند با توجه به حجم خسارت‌ها با تامین مالی مناسبتری به پوشش بیمه‌ای اقدام کنند و قطعا کسانی که پوشش بیمه‌ای به ویژه در زمینه خودرو نداشته باشند شرکت‌های بیمه قادر نخواهند بود خسارت آنها را جبران کنند.

وی با اشاره به جغرافیای حادثه‌خیز کشور و احتمال وقوع حوادثی مانند سیل، زلزله، طوفان و سایر حوادث گفت: «پهنه کشور گسترده و وسیع است و مردم باید این آگاهی را داشته باشند که پوشش‌های بیمه‌ای خود را تامین کنند تا درچنین مواقعی دچار مشکل اساسی نشوند.»

اولویت پرداخت در شرکت‌های بیمه با بیمه‌شدگان است

کارشناس صنعت بیمه گفت: «به طور قطع چه در پرداخت خسارت‌های کشاورزی و چه در بحث تامین خسارت‌های مالی و خودرو اولویت با افرادی است که بیمه‌نامه لازم را از گذشته تامین کرده‌اند و یکی از کمک‌های شرکت‌های بیمه می‌تواند سرعت‌بخشی به تامین و برآورد ارفاقی‌تر از خسارت وارده است.»

وی با تاکید براینکه هنوز بیمه و تهیه پوشش‌های بیمه‌ای به عنوان یک ضرورت برای مردم شناخته نشده است، گفت: «فرهنگ‌سازی در این زمینه توسط شرکت‌های بیمه‌ای آغاز شده است و بروز حوادثی از این دست نیز مردم را به این نتیجه می‌رساند که باید از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب بهره بگیرند.»

ملکی گفت: «متاسفانه تهیه پوشش بیمه‌ای در سبد هزینه خانوار مطرح نیست اما اینکه فعالان اقتصادی یا خانوارها روزی به این نتیجه برسند که خرید پوشش بیمه‌ای ضروری است نیاز به فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی مردم دارد.»

وی گفت:‌ «یکی از پوشش‌های تبعی خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی تامین خسارت‌های ناشی از سیل است و می‌توان پوشش خسارت ناشی از برف سنگین، سیل، طوفان را خریداری کرد که در صورت خسارت به اموال، منازل مسکونی و اثاثیه قابل جبران است.»

ملکی ادامه داد: «با خرید یک بیمه‌نامه ارزان قیمت سالانه 200 تا 300 هزار تومانی می‌توان از جبران خسارت‌های احتمالی در کشوری حادثه‌خیز مانند ایران بهره‌مند شد. البته بسته به سرمایه بیمه‌نامه این رقم امکان و احتمال افزایش دارد اما رقمی نیست که درسبد هزینه‌های خانوارها قابل تامین نباشد.»

کارشناس صنعت بیمه گفت:‌ «شرکت‌های بیمه تنها در مورد پوشش بیمه‌نامه‌هایی که فروخته‌اند مسئول هستند و تنها می‌توانند پروسه تامین خسارت را کوتاهتر کنند.»

وی ادامه داد:‌ «از نظر ضوابط بیمه‌ای کف و سقف برای پوشش بیمه‌ای وجود دارد و شرکت‌ها باید مطابق با ارزش واقعی اموال نسبت به تعیین بیمه‌نامه برای آنها اقدام کنند.»

تنها یک پنجم از دارایی‌ها و سرمایه‌ها در کشور بیمه‌نامه دارند

ملکی گفت: «ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور متناسب با تولید ناخالص داخلی زیر 2 درصد است و برای همه‌گیر شدن ضریب نفوذ بیمه این رقم باید به 5 درصد افزایش یابد و به معنای آن است که ضریب نفوذ بیمه حدود یک پنجم میزان بیمه‌نامه‌هایی است که باید وجود داشته باشد.»

وی افزود: «بیشتر بیمه‌نامه‌های اموال مربوط به خودرو است و بیشتر اموال و دارایی‌ها موجود در کشور از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار نیستند و در چنین مواقعی مردم نمی‌توانند از مزایای بیمه و تامین خسارت وارده به آنها بهره‌مند شوند.»

پس از وقوع سیل دربرخی از استان‌های کشور، بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه‌ای را مکلف کرد که این کارگروه را با هماهنگی سندیکای بیمه‌گران ایران و رؤسای شوراهای هماهنگی استان‌های ذی‌ربط، تشکیل داده و نتیجه اقدام‌های کارگروه به تفکیک هر استان را به بیمه مرکزی ارسال کنند.

همچنین شماره تلفن‌های ۲۴۵۵۱۳۳۰ (اداره کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی) و ۲۴۵۵۱۱۸۲ (اداره کل نظارت بر شرکت‌های بیمه و امور استان‌ها) و ۲۳۴۲ سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی ج.ا. ایران برای هماهنگی‌های لازم آماده پاسخگویی به سوال‌ها اعلام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار