بیانات منتشرنشده رهبر معظم انقلاب درباره علت ویرانی‌های سیل اخیر

تهران (پانا) - کلیپ ویژه سایت رهبر معظم انقلاب از بیانات منتشر نشده ایشان درباره علت ویرانی‌های سیل اخیر را می بینید.

کد مطلب: ۹۰۵۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد

بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده می‌کنید:

خب، حادثه جنبه‌های مختلفی دارد و آقایان هم در بیاناتتان جنبه‌های مختلف را بیان کردید؛ یعنی، هم یک برکاتی هست، هم یک صدماتی هست. و آن مقداری که آقایان بیان کردید درست است و مورد تأیید و قبول ما هم هست. و این بخش خدمت‌رسانی‌ای هم که انجام گرفته، واقعاً خیلی برجسته است. همان طور که آقایان همه گفتید، هم حجم خدمات بالا بوده، هم هماهنگی میان بخشهای مختلف برای خدمات خوب بوده، و هم مسئولین بالا که حضور آنها در دل حوادث غالباً موج‌آفرین [است] و ایجاد تحرّک و انگیزه میکند، خوب در مجموعه حضور پیدا کردند؛ خود آقای رئیس‌جمهور، آقای معاون اوّل، آقای وزیر کشور، مسئولین نظامی، الحمدلله خوب آنجا حضور پیدا کردید؛ بنده شاهد [بودم] و از دور میدیدم آنچه را انجام میگیرد. اینها بخشهای مثبت قضیّه است.

ببینید آقایان! آقای اردکانیان [مطلبی] گفتند و درست هم هست که «سیل یک چیز قابل جلوگیری نیست»، چون وقتی که بارندگی بشود، قهراً دنبالش سیل وجود دارد؛ امّا «ویرانی» قابل جلوگیری است. ببینید؛ این مهم است. ممکن است سیل بیاید امّا ویرانی هم انجام نگیرد، تلفات هم انجام نگیرد. خداوند متعال میفرماید: ما اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ ما اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِک؛(۲) حسنه از طرف خدا است، [مثل همین] باران. اهمّیّت باران برای آقای وزیر کشاورزی(۳) و آقای وزیر نیرو طبعاً بیشتر از دیگران مطرح است؛ بخصوص بعد از این خشکسالی؛ [یعنی] یک جاهایی باران آمده که پانزده سال، شانزده سال خشکسالی بوده -[مثل] منطقه‌ی جنوب خراسان- خب این مال خدا است؛ باران را خدا فرستاده امّا ویرانی را چه کسی درست کرده؟ من این را عرض میکنم که کارهایی را که مانع از ویرانی میشود، قبلاً پیش‌بینی نکردیم و انجام ندادیم. این مطالبی که آقایان بیان کردید، [مثل] مسئله‌ی لایروبی، مسئله‌ی آبخیزداری، مسئله‌ی رودخانه‌های زیر سد و این چیزهایی که شما گفتید، کارهایی است که در طول زمان باید انجام میگرفته، [امّا] انجام نگرفته.

خب، مردم واقعاً کمک کردند و ما این را تجربه کردیم؛ حالا هم آقایان اشاره کردید که مردم واقعاً آماده‌اند، واقعاً شور و شوق کمک‌رسانی در مردم وجود دارد؛ این روحیه‌ی بسیج‌شوندگی برای خدمت و کمک، یک چیز فوق‌العاده‌ای است در کشور. این را از سابق بنده تجربه کرده‌ام؛ از همان سالهای اوّلین تجربه‌ی بنده برای کار امداد که سال ۴۷ بود در زلزله‌ی فردوس، که رفتیم و [دیدیم] مردم از اطراف می‌آیند و همین طور بی‌دریغ، جنس و پول و امکانات و همه چیز میریزند آنجا. حالا هم همین جور است. در قضایای دیگر هم همین جور بوده و مردم آماده هستند؛ از مردم کمک بخواهید. خوشبختانه یک همکاری خوبی هم بین مردم و مسئولین دولتی به وجود آمد که این هم جزو نقاط مثبتی است که الحمدلله در این قضیّه تحقّق پیدا کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار