لحظه به لحظه با سیل در روز طبیعت: بحران به خوزستان می‌روِد؛ یک زن و مرد جوان در الیگودرز غرق شدند

تهران (پانا) - سیل، در برخی مناطق تبعات سیل و امدادرسانی به سیل‌‌زدگان هم‌چنان در کشور ادامه دارد. به خصوص در خوزستان و لرستان که اوضاع بحرانی‌تر بوده است هم‌چنان تلاش‌ها برای نجات و کاهش رنج‌های سیل‌زدگان شبانه‌روزی است. اگرچه ۱۳ فروردین هم در بسیاری از نقاط کشور، آب‌گرفتی و سیل وجود خواهد داشت. آخرین خبرهای مربوط به جریان سیل در نقاط مختلف کشور را همین‌جا می‌توانید دنبال کنید.

کد مطلب: ۹۰۴۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
لحظه به لحظه با سیل در روز طبیعت:  بحران به خوزستان می‌روِد؛ یک زن و مرد جوان در الیگودرز غرق شدند

در ساعت‌های آغازین ۱۳ فروردین و بعد از نیمه شب گذشته جلسه‌های مدیریت بحران استان‌های خوزستان و البرز به ترتیب با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و رضا رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزار شد. امدادرسانی هم به صورت شبانه‌روزی به خصوص در شهر پل‌دختر که در محاصره سیل قرار داشت ادامه پیدا کرد. اتفاق‌های مربوط به سیل در روز گذشته را می‌توانید اینجا بخوانید. و امروز نیز در استان‌های مختلف کشور آخرین خبرهای مربوط به سیل به این صورت بوده است:

لرستان؛ پسابحران

- ۹ صبح امروز، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد نیروهای واکنش سریع وارد پل‌دختر شده‌اند. این شهر روز گذشته بحرانی‌ترین شهر کشور بود و همه ارتباط‌ها در آن قطع شده بود. سلیمی هم‌چنین خبر داد تلفات سیل در این استان تاکنون به شش نفر رسیده است. او هم‌چنین به ایرنا گفته که شش بالگرد برای امداد در پل‌دختر اعزام شده‌اند.

- ۱۰ صبح امروز فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان خبر داد ۶۰۰ خانه در شهر معمولان زیر آب رفته است.

- محمد بیرانوند، نماینده خرم‌آباد در مجلس صبح امروز به ایسنا گفت: در شهر دوره چگینی به جد نیاز به کمک‌های اولیه داریم. در روستاهای دوآب، دلبر و بخش‌هایی از سپید دشت و بیران شهر ارتباط کاملاً قطع است.

- ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز استاندار لرستان اعلام کرد حجم آب در پل‌دختر فروکش کرده و سیلاب از خانه‌ها خارج شده است. با این حال به گفته او غرب این شهر اصلا قابل سکونت نیست و خسارت‌ها به منازل در این شهر خیلی بالا است.

- رئیس سازمان اورژانس کشور، ساعت ۱۱ امروز اعلام کرد ۳۹ نفر در پل‌دختر امروز با اورژانس هوایی نجات داده و به مناطق امن برده شده‌اند.

- فرمانده نیروی زمین ارتش گفته است تا غروب امروز همه سیل‌زدگان پلدختر نجات پیدا خواهند کرد.

- فرمانده اورژانس کشور گفته است تا ساعت ۱۲ امروز 73 مصدوم مناطق سیل‌زده لرستان با اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

- رئیس جمعیت هلال احمر ایران ساعت ۱۴ اعلام کرد ارتفاع آب در پل‌دختر در حال فروکش کردن است و امدادرسانی به سیل‌زدگان ابن شهر ادامه دارد.

- رئیس سازمان اورژانس کشور به ایسنا گفته داروی مورد نیاز برای امداد در پل‌دختر تامین شده است. او گفته از ۱۵۰ مصدوم حادثه هم‌اینک ۱۵ نفر بستری هستند.

- کانال‌های محلی خبر داده‌اند که یک دختر بچه 10 ساله در دورود در رودخانه خروشان سقوط کرده و جان خود را از دست داده است.

خراسان جنوبی؛ آب‌گرفتگی در ۱۸ خانه

- مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی صبح امروز خسارت سیل در این استان را آب‌گرفتگی در ۱۸ خانه و تا ۴۰درصد خسارت در ۱۲ قنات این استان اعلام کرد.

زنجان؛ هشدار و خسارت

- فرماندار ابهر ساعت ۱۰ صبح امروز به شهروندان ابهری هشدار داد که در روز طبیعت از حضور در کنار مسیل‌ها و کوهپایه‌ها و حریم رودخانه‌ها خودداری کنند. او هم‌چنین از خسارت ۱۶۰ بنا در این شهرستان خبر داد.

چهارمحال و بختیاری؛ فرورریختن خانه در سامان

- فرماندار شهرستان سامان در این استان از فرو ریختن ۵ خانه در روستاهای این شهرستان بر اثر سیل خبر داد. ساکنان خانه‌ها اسکان داده شده‌اند.

ایلام؛ راه‌ها بسته است

- ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه امروز، فرماندار دهلران خبر داد راه دسترسی سه روستای این شهرستان هم‌چنان مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی این راه‌ها ادامه دارد. به دلیل تخریب پل ماژین، ارتباط با این بخش از دیروز هم‌چنان قطع است و امدادرسانی انجام نشده است.

- استاندار ایلام ظهر امروز اعلام کرد مشکل امدادرسانی در این استان، قطع بودن مسیرها و کمبود بالگرد برای رساندن اقلام به مردم سیل‌زده است.

گلستان؛ فروکش سیل و تعیین خسارت

- سرپرست استانداری گلستان صبح امروز اعلام کرد آب‌گرفتگی در گمیشان فروکش کرده. او هم‌چنین خبر داد خسارت سیل در این استان ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و این برآوردها البته به صورت روزانه به روز می‌شود.

همدان؛ ۳۰۰ خانه تخریب شده‌اند

- فرماندار اسدآباد صبح امروز اعلام کرد ۳۰۰ واحد مسکونی یا دامی روستایی در این شهرستان بر اثر سیل تخریب شده‌اند.

مازنداران؛ تخلیه کامل زیرآب

- نماینده قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۱ امروز به ایلنا گفته است زیرآب به طور کامل تخلیه شده و دو ساختمان در این شهر هم تاکنون تخریب شده‌اند.

- به دلیل بسته بودن مسیر، قطارهای تهران- ساری و مشهد- ساری در پل سفید توقف می‌کنند.

خوزستان؛ در انتظار بحران

- جاده اصلی اهواز- آبادان به دلیل طغیان رود کارون صبح امروز بسته شد. خوزستان به دلیل پایین‌دست بودن امروز احتمالا با سیل و آب‌گرفتگی مواجه خواهد بود.

- فرماندار دشت آزادگان ساعت ۱۲ امروز تاکید کرد ساکنان روستاهای کنار رود کرخه باید هر چه سریع‌تر خانه‌های خود را ترک کنند و به مناطق امن در نظر گرفته شده بروند.

- علاوه بر کناره رود کرخه، فرماندار شوشتر خبر داد که دستور تخلیه همه روستاهای کنار رود دز هم داده شده است. سدهای دز و کرخه هر دو از حالت معمول خارج شده‌اند. تخلیه روستاها به گفته این فرماندار به کمک نیروهای امدادی در حال انجام است.

- استانداری خوزستان اعلام کرد به دلیل خطرات سیل، برخی مدارس استان از شنبه تا دوشنبه هفته آینده و دانشگاه‌های استان کل هفته بعد را تعطیل خواهند بود.

- ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه فرماندار شوش اعلام کرد که در این منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام و ۳۰ روستا تخلیه شده است. سه رود مهم دز، کرخه و شاوور از این شهرستان عبور می‌کنند.

- تصاویری که مخاطبان کانال‌های تلگرامی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد جاده ساحلی دزفول به زیر آب رفته است.

- فرماندار شهرستان الیگودرز خبر داد یک زن و مرد جوان در روستای پز از بخش ذلقی در این شهرستان بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند.

- ماشین‌های ستاد بحران در سوسنگرد در مناطق ساحلی حاضر شده‌اند و از شهروندان می‌خواهند خانه‌هایشان را ترک کنند. دستور تخلیه فوری این شهر از صبح امروز صادر شده است و پیش‌بینی می‌شود آب نیمی از شهر را در بر بگیرد.

- فرماندار شهرستان کارون خبر داده که سیل‌بندهای رودخانه کارون به صورت پیاپی در حال شکسته شدن است و ترمیم هم‌زمان آن‌ها ادامه دارد. به گفته او ۶۰ دهستان و روستا در معرض خطر جدی قرار دارند.

- سرپرست فرمانداری دزفول خبر داد تاکنون آب وارد روستاهای این شهرستان نشده اما ۹ روستا برای پیشگیری از خطر احتمالی تخلیه شده‌اند.

- استاندار خوزستان دقایقی قبل از ساعت ۱۴ گفته است: به شهرهای پایین دست کرخه مانند سوسنگرد و بستان اعلام آماده باش داده‌ایم و به فرمانداران اعلام کرده‌ایم روستاهای حاشیه کرخه تخلیه شود، اما شهر را اعلام آماده باش داده‌ایم و اگر بنا به تخلیه باشد اعلام خواهیم کرد. اما فعلاً اقدامات دیگری در حال انجام است که امیدواریم تا جای ممکن شهر تخلیه نشود.

- رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دشت آزادگان در اطلاعیه‌ای که ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه منتشر شد از ساکنان ۲۹ روستا خواست منازل خود را تخلیه کنند و به منازل اقوام، مساجد و مدارس امن یا محل‌های اسکان اضطراری بروند.

- ایرنا ساعت ۱۶ از وزیر کشور نقل کرده که تخلیه سوسنگرد به دلیل احتمال بالای سیل ضروری است.

- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شوشتر خبر داده که 89 مادر باردار که وضعیت پرخطر داشته‌اند از منطقه شعیبیه که در معرض خطر سیل است خارج شده‌اند.

- پایگاه عصر جنوب خبر داده است که تا ساعت 6 بعد از ظهر 15هزار سیل‌زده خوزستانی در اردوگاه‌های در نظر گرفته شده اسکان داده شده‌اند.

- شهردار الهایی گفته است با توجه به رهاسازی آب از سد کرخه، سیل‌بندهایی در اطراف شهر ایجاد شده اما در صورت ورود سیلاب به الهایی، احتمال قطع جاده اندیمشک - اهواز وجود دارد.

- فرماندار پل‌دختر اعلام کرد مردم شهر پل‌دختر و روستاهای این شهرستان به اقلام غذایی، نان و آب بسته‌بندی، لباس گرم، پتو و چادر احتیاج دارند و از مردم خواست در این زمینه به آسیب‌دیدگان کمک کنند.

- ایسنا از مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نقل کرده است که ۳۰۰۰ واحد مسکونی در پل‌دختر احتیاج به بازسازی یا تعمیر دارند.

- تصاویر منتشر شده از بخش شعیبیه شهرستان شوشتر نشان می‌دهد که سیل وارد روستاهای این بخش شده است.

- ساعت ۲۱ گزارش شده که مسیر دسترسی هفت‌تپه به سمت شوشتر مسدود شده است.

- بخشدار مرکزی اهواز دقایقی به نیمه‌شب اعلام کرد با افزایش دبی رود کرخه به ساکنان غربی شهر الهایی و دو روستای قلعه سحر و حلاف هشدار تخلیه منازل داده شده است.

- با توجه به رهاسازی آب در سد کرخه، مردم سوسنگرد در حال ترک شهر، حرکت به سمت ارتفاعات یا رفتن به اهواز هستند.

کرمانشاه؛ ارتباط ۵ روستا قطع است

- استاندار کرمانشاه ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز اعلام کرد راه ۶۷ روستا در این استان تخریب شده و ارتباط ۵ روستا به طور کامل قطع است.

- فرماندار شهرستان هرسین خبر داده که رودخانه گامیاسب در این شهرستان طغیان کرده است و از روستاییان حاشیه رودخانه خواسته منازل خود را ترک کنند.

کهگیلویه و بویراحمد؛ امدادرسانی هوایی

- استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم ظهر امروز اعلام کرد در این استان شرایط پایدار است و با وجود قطع شدن راه ۱۲۰ روستا در روزهای گذشته امدادرسانی از طریق زمین و هوا در حال انجام است.

کردستان؛ تخریب خانه‌ها در بیجار

- رئیس ستاد بحران شهرستان بیجار خبر داد ۸۷ واحد دامی و ۳۵ واحد مسکونی در این شهرستان آسیب دیده‌اند یا تخریب شده‌اند. جز او، ایسنا از رئیس اداره منابع آب بانه هم نقل کرده که سیلاب بدون ایجاد مشکل از این شهر عبور کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار