در گفت وگو با پانا:

آزاد، کارشناس صنعت فولاد: رونق تولید محصولات فولادی نیازمند کشف بازارهای جدید صادراتی است

تهران (پانا)_ کارشناس صنعت فولاد با تاکید براینکه برخی از صنایع کشور از جمله محصولات فولادی ظرفیت مناسبی برای افزایش تولید و صادرات دارند، می‌گوید رتبه جهانی فولاد کشور از 13 به 10 ارتقا یافته است و در سال رونق تولید این ظرفیت وجود دارد که با افزایش صادرات این آمار بهبود بیشتری داشته باشد.

کد مطلب: ۹۰۴۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آزاد، کارشناس صنعت فولاد: رونق تولید محصولات فولادی نیازمند کشف بازارهای جدید صادراتی است

محمد آزاد، کارشناس صنعت فولاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: «برای رونق تولید درسال جاری لازم است تا دولت از تمامی کارخانجات کشور حمایت لازم را به انجام رساند. همچنین لازم است تا دولت تسهیلات لازم را به منظور رونق واحدهای تولیدی فولادی تامین کند.»

وی با بیان اینکه ظرفیت مناسبی در واحدهای فولادی کشور در طول سالهای اخیر ایجاد شده است، گفت:‌ «استفاده از این ظرفیت نیازمند حمایت‌هایی است. برخی از واحدهای فولادی با 50 درصد ظرفیت و برخی واحدها تا 70 درصد از ظرفیت خود بهره می‌گیرند و پیش‌بینی برنامه‌هایی برای رسیدن به ظرفیت 100 درصدی تولید در این واحدها رونق صنعت فولاد کشور را به دنبال خواهد داشت.»

آزاد گفت:‌ «با همه مشکل‌هایی که کشور در سال گذشته داشت، رتبه جهانی تولید فولاد کشور از 13 به 10 ارتقا یافته است. اگر حمایت لازم نیز وجود داشته باشد رتبه کنونی قابلیت ارتقا دارد. رونق تولید موجب افزایش صادرات و فراوانی تولید را در بخش بازار داخلی به همراه دارد.»

نیاز به بازارهای جدید صادراتی برای محصولات فولادی

وی با بیان اینکه تولید فولاد در داخل کشور به اندازه‌ای است که نیاز داخلی کشور تامین می‌شود و نیازمند بازارهای صادراتی جدید و حفظ بازارهای صادراتی از گذشته هستیم، ادامه داد:‌ «تامین منابع مالی یکی از عواملی است که می‌تواند به رونق واحدها کمک کند ازسوی دیگر مقررات‌زدایی و رفع موانعی که در مسیر تولیدات صنعتی وجود دارد، می‌تواند به بهبود وضع صنایع کشور منجر شود.»

آزاد با تاکید بر ضرورت توجه به بازار گفت:‌ «دولت اگر بخواهد می‌تواند تسهیلاتی را برای تولید مسکن اختصاص دهد. این اقدام علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت مسکن به بهبود صنایع وابسته به مسکن نیز منجر می‌شود.»

پر بودن انبارها به معنای احتکار نیست

وی در پاسخ به این پرسش که احتکار آهن‌الات خاتمه یافته است یا خیر، گفت:‌ «کارخانجات کشور تولیداتی دارند که در انبارها دپو شده است و به معنای احتکار نیست. احتکار زمانی است که تقاضا وجود دارد اما عرضه نمی‌شود. به اندازه کافی محصولات فولادی در کشور در حال توزیع است و از طریق بورس نیز عرضه انجام می‌شود.»

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: هیچ احتکار در آهن و فولاد وجود ندارد و بازار در تعادل میان عرضه و تقاضا است.

افزایش 120 درصدی محصولات فولادی در سال گذشته

وی با اشاره به افزایش 100 تا 120 درصدی قیمت محصولات فولادی در سال گذشته گفت:‌ «دلایل متفاوتی موجب این افزایش قیمت شده است که یکی از‌انها تفاوت قیمت ارز بوده است. همچنین کاهش ارزش پول ملی در کنار بالارفتن قیمت جهانی دست به دست هم داد و به تدریج قیمت محصولات فولادی افزایش یافت تا آنجا که بیش از 120 درصد قیمت‌ها افزایش داشت.»

آزاد گفت: «سال 98 سال خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود اگر مردم اتکا و اعتنای بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشند و به نظر می رسد که ایران به دلیل منابع و ذخایر و نیروی انسانی مناسب ظرفیت‌هایی دارد که با برنامه‌ریزی و عزم ملی قابلیت بالفعل سازی این ظرفیت وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار