افت 76 پله‌ای شاخص بورس در نخستین روز منفی سال جدید

تهران(پانا)- شاخص بورس امروز (یکشنبه) با افت 76 پله ای و قرار گرفتن در جایگاه 185 هزار و 281 واحدی، نخستین روز منفی سال جدید را به ثبت رساند.

کد مطلب: ۹۰۴۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
افت 76 پله‌ای شاخص بورس در نخستین روز منفی سال جدید

به گزارش ایرنا، شاخص بورس که در ابتدای معاملات امروز بیش از هزار واحد نیز افزایش یافته و حتی به کانال 186 هزار واحدی صعود کرده بود به تدریج قدرت خود را از دست داد و در نهایت در وضعیتی منفی به کار خود پایان داد.
شاخص بورس از ابتدای معاملات سال جدید خورشیدی از پنجم فروردین، شاهد معاملاتی مثبت و سبز بود و امروز نخستین روز منفی بورس در سال 98 به شمار می رود.
در معاملات امروز دو میلیارد و 106 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 643 میلیارد ریال در 214 هزار نوبت، داد و ستد شد.
امروز در بازار سهام 354 شرکت افزایش قیمت و بهای سهام 264 شرکت کاهش داشت و 17 شرکت نیز معاملاتی خنثی و بدون تغییر را تجربه کردند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 22 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 283 واحد افزایش یافت.
امروز شاخص قیمت (هم وزن) نیز 198 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز امروز 71 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 193 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 487 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شتران (پالایش نفت تهران) و شبندر (پالایش نفت بندر عباس) با بیشترین تاثیر منفی شاخص را پایین کشیدند؛ در مقابل، وبملت (بانک ملت)، جم (پتروشیمی جم) و دعبید (داروسازی دکترعبیدی) با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

* صعود گروه خودرو به صدر معاملات
گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 572 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 106 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 639 میلیارد ریال و سیمان به ارزش 575 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با داد و ستدی به ارزش 451 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه بانک نیز با معاملاتی به ارزش 371 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.

* رشد شاخص فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) هشت واحد افت کرد و در جایگاه دو هزار و 405 واحدی ایستاد؛ در این بازار 842 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 614 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین سهم را در افت آیفکس داشتند، اما کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و ارفع (آهن و فولاد ارفع) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار