مخالفت یکپارچه اتحادیه اروپا با تصمیم ترامپ در باره جولان

تهران (پانا) -– تمامی 28کشور عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ضمن مخالفت یکپارچه با شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان اشغالی، اعلام کردند که از تغییر سیاست آمریکا در باره این بخش از خاک سوریه پیروی نخواهند کرد.

کد مطلب: ۹۰۴۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت یکپارچه اتحادیه اروپا با تصمیم ترامپ در باره جولان

به گزارش ایرنا؛ دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که موضع این نهاد در باره وضعیت بلندی های جولان تغییری نکرده است و این سازمان به رغم تصمیم ایالات متحده برای تغییر موضع خود در باره این ارتفاعات راهبردی، حاکمیت اسرائیل را بر این بخش به رسمیت نخواهد شناخت.
دفتر اتحادیه امور خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به 2 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره جنگ 6 روزه و انضمام جولان در سال 1981به خاک اسرائیل، افزوده است که این نهاد در راستای قوانین بین المللی و قطعنامه های شماره 242و 497شورای امنیت سازمان ملل متحد، حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های اشغال شده جولان به رسمیت نمی شناسد.
براساس این بیانیه؛ قطعنامه 242 شورای امنیت که چندماه پس از جنگ 6 روزه 1967 اعراب واسرائیل تصویب شد، خواستار عقب نشینی نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی ازسرزمین های اشغال شده در این درگیری شده است.
بیانیه اتحادیه اروپا همچنین به قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوبه دسامبر 1981 اشاره کرده که اقدام رژیم صهیونیستی را بر اساس آن برای انضمام بلندی های جولان به خاک خود، باطل و بدون اثر اعلان کرده است.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.
کنست (پارلمان)این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام کرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
روسیه، ایران، ترکیه، اروپا و بسیاری دیگر از کشورها با موضع ترامپ مخالفت کرده اند.
اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت سال 1397 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار