گزارش پانا از قیمت میوه و صیفی در نوروز ۹۸:

چرا قیمت پیاز رکورد زده است

بالا بودن قیمت ارز و صادرات بی‌رویه به افزایش قیمت میوه و تره‌بار دامن زده است

تهران (پانا) - نوروز امسال علاوه بر اخبار ناخوشایندی که از سیل و بارش‌های شدید شنیده شد، گرانی میوه و صیفی‌جات از جمله پیاز هم اشک مردم را درآورده است. اگرچه برخی در روزهای ابتدایی سال، افزایش حدود 5 برابری پیاز و رسیدن آن به 12 هزار تومان در تهران را بسته‌بودن میادین میوه و تره‌بار اعلام کردند اما برخی دیگر، صادرات بی‌رویه و کمبود پیاز در مراکز توزیع را علت افزایش قیمت صیفی‌جات و از جمله پیاز می‌داند.

کد مطلب: ۹۰۳۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
چرا قیمت پیاز رکورد زده است

گزارش‌های میدانی از مراکز شهرهای بزرگ نشان می‌دهد قیمت میوه و تره‌بار در نوروز امسال با افزایش قیمت‌ زیاد همراه است. درحالی که نرخ پیاز، مطابق گزارش بانک مرکزی در آبان حدود 2700 تومان بوده است اکنون با افزایش قیمت حدود 5 برابری به 12 تا 13 هزار تومان در نقاط مرکزی شهر تهران رسیده است. در برخی از شهرهای گردشگرپذیر از جمله شهرهای شمالی نیز قیمت پیاز 15 هزار تومان اعلام شده است.

نرخ گوجه و خیار و سایر صیفی‌جات نیز با افزایش قیمت زیادی مواجه شده است. گوجه فرنگی با قیمت 8 هزار تومان، خیار 9500 تومان، کاهو 8 هزار تومان، سیب درختی 13800 تومان و پرتغال به طور میانگین 8 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند؛ این قیمت‌ها مربوط به مناطق مرکزی و متوسط نشین شهر تهران است و این ارقام در بازار تجریش و نقاط شمالی‌تر شهر بیشتر است.

امسال هیچ مشکلی در تولید محصولات کشاورزی وجود نداشت

محمدعلی یورچی، بارفروش و از اعضای اتحادیه میادین میوه و تره‌بار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تنها دلیل افزایش قیمت میوه و صیفی در کشور را صادرات بی‌رویه اعلام کرد و افزود: هیچ مشکلی در تولید محصولات کشاورزی وجود نداشته است و در برخی از استان‌های کشور در اواخر بهمن برداشت سطح وسیعی از مزارع پیاز انجام شده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز انگیزه کشاورزان، صادرکنندگان یا واسطه‌ها را برای صادرات محصول‌های باغی و صیفی‌جات افزایش داده است، گفت: هیچ محدودیتی برای صادرات محصولات کشاورزی در کشور اعمال نمی‌شود به همین دلیل از بادمجان گلخانه‌ای تا خیار و گوجه، کاهو، پیاز و میوه‌ها امکان صادرات را دارند و در ماه‌های گذشته هم صادرات وسیعی به کشورهای همسایه انجام شده است.

کاهش ارزش پول ملی انگیزه صادرات را افزایش داده است

یورچی گفت: کاهش ارزش پول ملی موجب شده است تا تجار کشورهای همسایه تمایل زیادی به خرید از بازار ایران داشته باشند. این امر موجب افزایش قیمت برخی از این محصولات شده است به گونه‌ای که خرید آن برای برخی از مردم دشوار شده است. به طور مثال قیمت فلفل رنگی به کیلویی 20 هزار تومان رسیده است به همین دلیل کشاورزان و تولیدکنندگان تمایل دارند آن را صادر کنند.

وی ادامه داد:‌ هیچ محدودیت صادراتی برای صادرات اعمال نشده است. مقرر شده است تا اتحادیه میادین میوه و تره‌بار درخواست کتبی خود را برای اعمال برخی محدودیت‌ها در صادرات این محصولات به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه دهد و شنیده‌ها هم حاکی است که وزارت صنعت با اعمال محدودیت برای صادرات مخالف است.

یورچی گفت: حجم تولید میوه و صیفی در سال جاری مناسب بوده است و هیچ مشکلی هم در توزیع وجود ندارد بنابراین تنها دلیل افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر موضوع صادرات و کمبود عرضه در بازار داخلی است.

بار برخی از کشاورزان روی زمین خریداری می‌شود

بارفروش میادین میوه‌ و تره‌بار اظهار کرد:‌ بار برخی از کشاورزان در روی زمین خریداری می‌شود و قیمت‌های صادراتی ملاکی می‌شود برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی.

وی ادامه داد: قیمت پیاز این روزها در میدان میوه و تره‌بار مرکزی بین 7 تا 9 هزار تومان بوده است اما در سطح شهر تا بیش از 13 هزار تومان هم گزارش شده است.

یورچی گفت: افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات در حالی است که نرخ ماهی، گوشت و مرغ هم افزایش زیادی داشته است و طبیعی است برخی از افرادی که در طبقه کارگری هستند با افزایش مصرف سیب‌زمینی، گوجه و پیاز سعی می‌کنند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند و افزایش قیمت‌هایی در این سطح در توان خانوارهای پرجمعیت و کم درآمد نیست.

دولت با هدف ذخیره‌سازی تقاضای کاذبی را در بازار میوه ایجاد می‌کند

بارفروش میادین میوه‌ و تره‌بار با انتقاد از ذخیره‌سازی میوه توسط دولت گفت:‌ خرید میوه در تناژ بالای یکی از دلایلی است که موجب افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود. در روال عادی نرخ پرتغال 1500 تا 2200 تومان بوده است اما دولت با نرخ‌های 2900 تا 3100 تومان مرکبات موجود بازار را برای ذخیره‌سازی خریداری کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در سالهایی که دولت ذخیره‌سازی میوه را انجام نمی‌داد هم افزایش قیمت‌های ناگهانی در نرخ میوه به هنگام نوروز یا ایام پرتقاضا وجود داشته است، گفت:‌ دولت باید بازار را به حال خود بگذارد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده باشد وقتی دولت به عنوان متقاضی بزرگ، بخش عمده‌ای از بازار میوه را دچار تقاضای کاذب می‌کند، طبیعی است که نرخ میوه با افزایش همراه می‌شود.

بارفروش میادین میوه و تره‌بار درباره تفاوت قیمت میوه در میادین در نوروز 98 در مقایسه با ارقام میوه در اسفند 97، گفت:‌ پرتغال پس از خرید دولتی با نرخ 3100 تومان به 4500 تومان در میادین افزایش یافت. این روزها در میادین مرکزی تره‌بار، نرخ سیب از 4 تا 10 هزار تومان و پرتغال از 4 تا 6 هزار تومان است البته این نرخ‌ها با ارقام بسیار بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار