در گفت‌وگو با پانا

مهری، عضو کمیسیون پژوهش‌ اتاق اصناف تهران: سیاست‌ اقتصادی سال 98 با محوریت تولید صادراتی همراه با نظارت دولتی باشد

هر زمانی که سیاست‌های کشور تولیدمحور بوده است وضع تولید نیز با بهبود مواجه شده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون پژوهش‌های اتاق اصناف تهران با تاکید براینکه رونق تولید نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت است، می‌گوید سیاست‌های اقتصادی در سال 98 باید با محوریت تولید صادراتی همراه با نظارت دولتی باشد تا بتواند هدف بهبود وضع اقتصادی را محقق کند.

کد مطلب: ۹۰۲۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مهری، عضو کمیسیون پژوهش‌ اتاق اصناف تهران: سیاست‌ اقتصادی سال 98 با محوریت تولید صادراتی همراه با نظارت دولتی باشد

نورالدین مهری، یک فعال صنعتی و رئیس اتحادیه پیچ و مهره در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه تولید، توزیع و مصرف یک چرخه به‌هم‌پیوسته است، گفت:‌ «هر زمانی که سیاست‌های کشور تولیدمحور بوده است وضع تولید نیز با بهبود مواجه شده است اما در طول سال‌هایی که در مسیر تولید سنگ‌اندازی شده است نتایج آن در سال‌های بعد آشکار شده است.»

مهری گفت:‌ «دولت باید نظارت بهتری در بخش تولید، توزیع تا مصرف کالاها داشته باشد و طبیعی است که در این مسیرتولیدکنندگان، تشکل‌ها و اتحادیه می‌توانند بهترین مشاور باشند.«

ضرورت توجه به آمار و سامانه‌های آماری در کشور

رئیس اتحادیه پیچ و مهره گفت:‌ «متاسفانه در کشور تنها به علوم پایه توجه شده است و به آمار و سامانه‌های آماری توجه لازم صورت نگرفته است. همکاری و همفکری انجمن‌های تولیدی و اتحادیه‌های توزیعی می‌توانند در به دست آوردن آمارهای مناسب در کشور راهگشا باشد.»

وی با انتقاد از وجود برخی رانت‌های اقتصادی کشور گفت: «در بسیاری از مواقع فساد موجب شده است تا حتی قوانین و بخشنامه‌ها نادیده گرفته شود و حتی بسیاری از محدودیت‌ها از جمله ممنوعیت‌های ثبت سفارش کالا با تخلف و فساد نادیده گرفته شده است.»

مهری گفت: «نظارت‌های ضعیف موجب شده است تا حتی در طرح‌های تنظیم بازاری موفقیت لازم به دست نیاید. به طور مثال در حالی که اعلام شده است باید نرخ مرغ در یک رقم معین باشد به هیچ عنوان در بازار این ارقام دیده نمی‌شود و این سوال مطرح است که نقش نهادهای نظارتی در این میان چیست.»

عضو کمیسیون پژوهش‌های اتاق اصناف تهران گفت:‌ «برخی از صنایع کشور نقشی اساسی در سایر صنایع دارند برای نمونه، صنعت پیچ و مهره در تمامی صنایع کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و صنعتی وجود ندارد که در آن پیچ و مهره به کار گرفته نشده باشد. زیرساخت‌هایی در کشور وجود دارد که به خوبی به آنها توجه نمی‌شود.»

وی افزود: «7 هزار نوع کالا در صنعت پیچ و مهره وجود دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ثبت سفارش کالا اکنون به یکی از مشکل‌های فعالان این صنف بدل شده است.»

رئیس اتحادیه پیچ و مهره گفت: «تولید و توزیع در صنعت پیچ و مهره در سال 97 با مشکل‌هایی همراه بود. مفتول یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید در این صنعت است که بخشی از آن از بازار داخلی و بخش دیگر از آن با واردات تامین می‌شود.»

مهری گفت: «مفتول مورد نیاز واحدهای تولیدی پیچ و مهر در سال 97 بیشتر از محل واردات سال‌های گذشته و موجودی انبارها تامین شده است. محدودیت اعمال‌شده به این دلیل است که پیچ و مهره کالای تولید داخلی اعلام شده است و این وضع موجب شده است تا تولیدکنندگان این بخش با مشکل تامین مواد اولیه مواجه باشند.»

وی با بیان اینکه سالانه به 100 هزار تن پیچ و مهر نیاز است، گفت:‌ «از میزان نیاز سالانه کشور 30 درصد از محل تولیدات داخلی و مابقی آن از محل واردات تامین می‌شود. درسال‌های 96 و 97 تولیدو واردات متاثر از نوسان‌های نرخ از با کاهش مواجه شده است.»

واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید تسهیل شود

رئیس اتحادیه پیچ و مهره گفت: «درخواست ما از دولت این است که واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایعی که تولید داخلی آنها پاسخگوی نیاز کشور نیست با محدودیت مواجه نباشد و ثبت سفارش آنها مورد تجدیدنظر قرار گیرد.»

گفت وگو: ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار