مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم: در ایام نوروز تور زیارتی بقاع متبرکه با همکاری شهرداری راه اندازی می شود

قم (پانا)- مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم گفت در ایام نوروز و با همکاری شهرداری تور زیارتی بقاع متبرکه استان راه اندازی و زائرین و مجاورین عزیز از خدمات آن استفاده خواهند کرد.

کد مطلب: ۹۰۲۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم: در ایام نوروز تور زیارتی بقاع متبرکه با همکاری شهرداری  راه اندازی می شود

عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در خصوص طرح آرامش بهاری در ایام نوروز و در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و اعیاد مذهبی و ملی پیش رو اظهار کرد: در عید نوروز امسال آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان با برنامه های متنوع فرهنگی پذیرای زائرین و مجاورین عزیز خواهد بود.

وی با اشاره به روال سال­های گذشته در زمینه طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه استان بیان کرد: این طرح که چند سالی از برگزاری آن می گذرد، از دو جهت حائز اهمیت است، یکی ایام نوروز که ایام مسافرت مردم خوب ماست، مخصوصاً حضور آنها در بقاع متبرکه و امامزادگان شریف، که سال نو خود را در این اماکن آغاز می­ کنند و با مسائل معنوی و زیارت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حال و هوای معنوی پیدا می کنند، و دیگر اینکه ما وظیفه داریم در جهت پرداختن به مباحث فرهنگی و معنوی تا حد مقدور مسائل رفاهی و فرهنگی را نیز در خدمت مردم خوبمان باشیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه طرح آرامش بهاری که در سال­های گذشته با قوت انجام می شده در سال جدید هم با قوت انجام خواهد شد افزود: امسال در 6 بقعه شاخص 1) حرم مطهر موسی مبرقع، که در چهل اختران قرار دارد 2) کوه خضر نبی علیه السلام که مراجعات زیادی در آنجا صورت می­ گیرد 3) امامزاداه جعفر زواریون که در جاده اراک و قم واقع شده که فوق العاده مورد استقبال مردم است 4) امامزاده عبدالله علیه السلام در روستای قلعه چم 5) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (علیه السلام) که محور اصلی بقاع متبرکه است و 6) مسجد مقدس جمکران، خیمه­ های معرفت را خواهیم داشت و در 30 بقعه دیگر استان قم نیز برنامه­ های آرامش بهاری را دنبال خواهیم کرد.

اسکندری یادآور شد: در حرم مطهر حضرت موسی مبرقع که فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام است، و در حقیت بعد از حرم مطهر حضرت معصومه علیه السلام دارای مرکزیت و رونق خاصی است، مخصوصاً که در این بقعه و حرم مطهر زائرین خارجی هم زیاد مراجعه دارند به طوری که از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق، همزمان با زیارت حضرت معصومه (س) مقید به زیارت این اماکن نیز هستند، لازم است تمهیدات خاصی اندیشیده شود که در همین خصوص در این حرم های مقدس به صورت مشترک با تولیت آن دو مرکز مقدس کار را دنبال می­کنیم، اما در ما بقی بقاع اداره کل اوقاف و امور خیریه، با به کارگیری هیأت امنا و خدام و مدیران اجرایی و مسئولین فرهنگی این بقاع، کار اجرایی را در اختیار آنها قرار داده است.

وی در خصوص طرح آرامش بهاری گفت: یکی از تغییراتی که در این طرح شاهد آن هستیم، در سال گذشته نیروهای اوقاف مجری آرامش بهاری بودند که امسال بر اساس سیاست­های جدید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصدی گرایی را کنار گذاشتیم و تنها سیاست­گذاری و نظارت و پشتیبانی و برنامه ریزی را به عهده گرفتیم و کار اجرایی را مدیران اجرایی و خدام بقاع و به صورت مردمی اجرا خواهند کرد.

مدیر کل اوقاف قم در خصوص کار نوئی که امسال در ضمیمه طرح آرامش بهاری خواهد شد به تور قم گردی به منظور زیارت امامزادگان در استان قم اشاره کرد و تصریح کرد: این طرح با مشارکت شهرداری دنبال خواهد شد، که اتوبوس­هایی در نظر گرفته شده و راویان آموزش دیده مردم شریف قم، مجاورین، مسافرین و زائرینی که بخواهند از این بقاع زیارت کنند را در این راستا خدمت رسانی خواهند کرد.

اسکندری مجموعه عواملی درگیر در طرح آرامش بهاری را 400 نفر عنوان کرد و بیان کرد: این افراد عمدتاً از هیأت امنا و خادمین خواهند بود.

وی شروع طرح را از 28 اسفند 97 دانست و افزود: انشاء الله خاتمه این طرح در 15 فروردین 98 خواهد بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در خصوص ترغیب جوانان و نوجوان از اهداء جوایز برای جذب هر چه بیشتر آنان خبر داد و افزود: سعی شده جوایز اهدائی کاملاً ایرانی باشد.

اسکندری در ارتباط با بحث اسکان با توجه به اینکه احتمال بارندگی را در این ایام وجود دارد گفت: بر اینکه برای حضور زائرین در بقاع متبرکه، سرکشی­ هایی را داشتیم، اعم از بحث نظافت و سرویس­های بهداشتی و نیازمندی­هایی که احیاناً احساس نیاز به آنها می شود، سالن­ ها و سوئیت ­هایی را که در اختیار داریم را نیز در حد مقدورات تجهیز کردیم که در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی گفت: ما به عنوان خادمینی کوچک از مردمی که لطف دارند و به بقاع متبرکه تشریف می آورند باید نهایت سعی و تلاش خود را برای خدمت گذاری به آنان انجام دهیم.

مدیر کل اوقاف قم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح آرامش بهاری از خدمت رسانی در حد توان این اداره کل خبر داد و تأکید کرد: غرفه ­های مشاوره خانواده، اجتماعی، دینی و مذهبی، ترویج سبک زندگی اهل بیتی ایجاد شده که امیدواریم با اجرای دقیق آن شرمنده مردم خوبمان در ایام شادی ماه رجب و ایام نوروز نشویم.

اسکندری در بخش پایانی سخنان خود در خصوص ابلاغیه دیوان عدالت اداری، برای دفن اموات در داخل قبرستان­های داخل گفت ما مجاز به این کار هستیم، و البته از لحاظ شرعی نیز کسانی که قبری را قبلاً خریداری کرده اند اگر مانع دفن آنها در محل خریداری شده آنها شویم دین به گردن داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار