سلاطین فساد بر «دار»

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در مهر ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - برخورد قاطع با سلاطین و مفسدان دانه درشت اقتصادی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت تا تاثیرگذاری مجازات آنها موجب کاهش فساد و رانت در اقتصاد کشور شود و در مهرماه سال 97 حکم اعدام برای 3 مفسد دانه‌درشت تایید شد.

کد مطلب: ۹۰۲۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سلاطین فساد بر «دار»

تیرماه 97 بود که یکی از بزرگترین دلال‌های بازار سکه (وحید مظلومین) ملقب به سلطان سکه و همکارش دستگیر شدند و از آنجا که رسیدگی به پرونده متهمان و اخلالگران اقتصادی در اولویت دستگاه قضا قرار داشت، رسیدگی و قطعی شدن حکم این دو مفسد اقتصادی با برگزاری چندین جلسه در دادگاه دیوان عالی کشور حدود یک ماه و نیم به طول انجامید. پس از برگزاری جلسات دادگاه، حکم اعدام سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی، در دیوان عالی کشور تایید شد. علاوه بر این حمید باقری درمنی ملقب به سلطان قیر که دارای سابقه کیفری بود، به عنوان مفسد فی‌الارض محکوم به اعدام شد.

موج مسمومیت با مشروبات الکلی

موج مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در مهرماه در استان‌های هرمزگان، فارس، خراسان شمالی، البرز و کهکیلویه و بویراحمد رخ داد به طوری که طبق اعلام سازمان اورژانس کشور در این ایام 460 نفر دچار مسمومیت و 42 نفر نیز بر اثر مصرف الکل فوت و دچار مرگ مغزی شدند.

ماجرای فرار و بازداشت متهم سکه ثامن

مرکز سکه و طلای ثامن به‌عنوان بزرگ‌ترین و به‌روزترین مرکز خرید و فروش آنلاین طلا در ایران شناخته می‌شد. سرمایه‌گذران می‌توانستند بدون هیچ‌گونه نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری در این مرکز اقدام کنند زیرا این مرکز فعالیت خود را با مجوزهای معتبر و رسمی از جمله پروانه کسب و پروانه کسب الکترونیکی و نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ثبت در رسانه‌های دیجیتال آغاز کرده و دارای گواهی اس اس ال برای امنیت کاربران بود؛ همچنین طلای ثامن دارای تندیس مدیریت عملکرد در سنجش جهانی در زمینه طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی بود.

سکه ثامن از سال 95 با این تبلیغات در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت بازرگانی با عنوان «سکه ثامن» فعالیت خود را در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آبشده، معاملات حواله شنبه‌ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی ازتمام بانک‌های خارجی و داخلی به‌صورت مجازی ادامه داد. سودهایی که به سپرده‌گذاران داد، نه تنها آنها را برای افزایش سپرده ترغیب کرد، بلکه باعث شد هر روز با افزایش سپرده‌گذاران روبه‌رو شود. اواخر شهریور 97 بود که امکان برداشت سپرده از سایت وجود نداشت و فرهاد زاهدی فر، مدیرعامل جوان شرکت اعلام ورشکستگی کرد. او که از هزاران نفر از طریق سایت سکه ثامن، صدها میلیارد تومان در چند استان کلاهبرداری بود، مهرماه 97 از کشور متواری شد و با اقدامات فنی، عملیاتی و اطلاعاتی پلیس فتا در یکی از کشورها شناسایی و با همکاری پلیس بین الملل ناجا و قوه قضاییه بازداشت و به کشور بازگردانده شد.

تاریخ‌ تولد لاکچری

97.7.7 یک «تاریخ خاص» در تقویم ماه سال 97 بود و موجب شد اتاق‌ زایمان بیمارستان‌ها در این روز شلوغ شود و خیلی از زنان تاریخ زایمان سزارین‌شان را به آن روز هماهنگ کرده بودند. موضوعی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد و علی رئیسی، معاون وزیر بهداشت از دستکاری تاریخ زایمان، به‌ عنوان یک فاجعه یاد کرد.

خشکی خزر رد شد

مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور مهرماه 97 از کاهش چهار سانتی‌متری سطح دریای خزر طی دو سال اخیر و کاهش یک متری آن طی 10 سال اخیر خبر داده و گفته بود که در یک دهه گذشته به اندازه ۳۸۰ کیلومتر مربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده است و به نظر می‌رسد روند کاهنده آن ادامه خواهد داشت. این موضوع را پروین فرشچی، معاون سابق محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کرده و به پانا گفته بود که از سال 96 و طبق پیش‌بینی‌ها، 10 سال آینده تراز آب دریای خزر افزایش می‌یابد. او همچنین برخی اظهارات مطرح شده درباره خشک شدن و مرگ دریای خزر را رد کرده و اعلام کرده بود که این اظهارات پایه علمی ندارد.

یک انتقال دردسرساز

تنها گورخر نر موجود در گله‌‌ای که قرار بود نسل گورخرها را در پارک ملی کویر احیا کند، در جریان نقل و انتقال گروهی تلف شد تا پروژه احیای نسل این گونه عقیم شود. تلف شدن 5 گورخر در مهرماه و در جریان عملیات «انتقال» از سایت تکثیر و پرورش خارتوران سمنان به پارک ملی کویر خبرساز شد و سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر این عملکرد به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فاز سوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ

آخرین پیش‌نویس سند فاز سوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ در مهرماه 97 تدوین شد و حمید ظهرابی در این باره گفته بود که این پروژه زمانی شروع شد که بسیاری تصور می‌کردند که یوز منقرض شده است اما حداقل سود این پروژه افزایش دانش محیط زیست و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به یوزپلنگ است. دانش امروز جامعه نسبت به شروع پروژه قابل مقایسه نیست. پس از تایید سند نهایی، فاز سوم پروژه با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای بین‌المللی آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار