معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه مطرح کرد: تشریح اقدامات پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

کرمانشاه (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه مجموعه اقدامات برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۰۱۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه مطرح کرد: تشریح اقدامات  پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

سلمان محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار پانا مجموعه اقدامات برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری را تشریح کرد و افزود: چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانیان است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. این جشن، اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز، درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران از آیین‌های این جشن شناخت چندانی ندارد. برخی معتقدند در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده‌ و از اصالت خود فاصله گرفته‌است. امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند، بسیار رایج است و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است. در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده‌است.

محمدی خاطرنشان کرد: برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است، به‌طوری‌که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند. در همین راستا با توجه به ماموریت آموزش و پرورش در خصوص آموزش زندگی شاد و سالم به گروه مخاطب خود، هر ساله برنامه‌های متنوعی را جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اجرا می‌نماید و معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش که مجری برنامه‌های تندرستی و سلامت دانش‌آموزان را بر عهده دارد، امسال نیز برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داد که برخی از این فعالیت‌ها به شرح زیر است:

- برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مدارس مناطق حاشیه با همکاری گروه آموزشی مرکز فوریت‌های پزشکی استان در سطح مدارس استان.

- ارسال پیام‌های پیشگیری در سطح کلیه‌ی مدارس استان.

- ارسال دستورالعمل عملیاتی برای کلیه‌ی مدارس استان با تشکیل کمیته در سطح مدرسه و مقابله با حوادث چهارشنبه آخر سال.

- آموزش به دانش‌آموزان توسط مراقبان سلامت در سطح مدارس به تعداد 154 نفر نیروی مراقب.

- انتقال آموزش از طریق سفیران سلامت دانش‌آموزی (در دبیرستان‌ها تعداد 10./. دانش‌آموزان سفیر سلامت هستند و در مدارس ابتدایی 16./. دانش‌آموزان هر مدرسه) به صورت آبشاری و آموزش از طریق همسالان اجرا می‌شود.

- در مدارس متوسطه اول طرح دادرس (دانش‌آموزان آماده در شرایط سخت) تعداد 150 مدرسه در هر مدرسه دو تیم چهارده نفره آموزش امداد و نجات تشکیل و آموزش می‌بینند. این طرح با همکاری آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر اجرا می‌گردد.

- برنامه ویژه امسال مانور پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری با همکاری ادارات و ارگان‌های مختلف جهت آمادگی دانش‌آموزان با آتش‌سوزی و امداد به مصدومان احتمالی به عنوان نیروهای امدادگر بود که برای اجرای این مانور در ابتدا کمیته‌ای با حضور نمایندگان استانداری، هلال احمر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی شهرداری، در دبیرستان متوسطه اول امام حسن مجتبی (ع) ناحیه سه آموزش و پرورش برگزار گردید. به دنبال آن جلسه آموزشی برای سفیران سلامت و مجریان طرح دادرس مدرسه اجرا شد و در تاریخ 20/12/97 مانور اجرا گردید که کلیه‌ی تیم‌های شرکت کننده با آمادگی حضور یافتند و در نهایت با برگزاری نمایشگاه دانش‌آموزی و برگزاری مسابقه کوتاه‌ترین جمله در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری برگزار شد که به نفرات برتر جوایز ارزنده تعلق گرفت. همچنین در این راستا به بهترین خاطرات سال گذشته دانش‌آموزان جوایزی اهدا گردید.

سلمان محمدی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: آموزش و پرورش بستری است که اگر به آن توجه شود، بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد؛ از جمله مشکلاتی که در چهارشنبه آخر سال به وجود می‌آید.

همچنین احسان‌خواه، رییس اداره سلامت و تندرستی به دانش‌آموزان تاکید کرد: حتما در مراسم چهارشنبه‌سوری در کنار والدین خود باشند تا خطری آنان را تهدید نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار