کوه ها و قله های استان همدان

همدان (پانا) - استان همدان به جهت موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای کوه ها و قلل مرتفعی است که در تمام فصول سال مورد بازدید کوهنوردان، صخره نوردان و طبیعت دوستان قرار می گیرد.

کد مطلب: ۹۰۱۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
کوه ها و قله های استان همدان

از مهم ترین ارتفاعات استان همدان می توان به قله الوند با ارتفاع ۳۴۷۵ متر از سطح دریا که بلندترین قله استان همدان است، کوه گرین (گرو) در جنوب نهاوند با ارتفاع ۳۳۱۶ متر، کوه لشگر در جنوب شرق ملایر با ارتفاع ۲۹۲۸متر، کوه خانگرمز با ارتفاع ۲۸۶۸متر، کوه سیاه دره در تویسرکان با ارتفاع ۲۸۱۸، کوه سفید در جنوب غربی ملایر، کوه سرده و کوه گرمه در ملایر، کوه آلما قلاغ در حد فاصل اسدآباد و بهار و کوه بوقاطی در کبودرآهنگ اشاره کرد.
رشته کوه الوند یکی از ویژگی های طبیعی و جذاب استان همدان است که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

این کوهستان شامل ۱۲ قله مرتفع و زیباست که به ترتیب از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از: آلما قلاغ، کرکس، قزل ارسلان، دائم برف، کلاغ لان، الوند، تاریک دره، کمر لرزان، چهار قله، گاو بره، شاه نشین، سرخ بلاغ و کلاه قاضی و بی تردید نام هر کدام از این قله ها نشان از زیبایی پنهان آن و اشاره ای به فرهنگ کهن تاریخ و تمدن استان همدان دارد.
کوهستانی با چمن زار و دشتک هایی چون میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم است که مأمن و مأوای وحوشی مثل گرگ، روباه، شغال، خرگوش، سمور، عقاب سیاه، قوچ، میش و بز کوهی است و منبعی غنی از گیاهان دارویی ذر آن نهفته همچنین دره هایی چون دره برفین، گنجنامه، عباس آباد، تاریک دره، کیوارستان، سیمین، سرکان و آرتیمان در دل کوه های این استان جای دارد و چشمه سارانی مثل حوض نبی، چشمه تخت نادر، چشمه کلاغ لان، چشمه قاضی، چشمه ملک، چشمه خسرو، هفت چشمه و بهشت آب از این کوهستان ها سرچشمه می گیرد.

مریم پیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار