حسن بیکی مطرح کرد؛

سفر روحانی به عراق نقطه عطفی برای گسترش روابط منطقه‌ای

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است بعد از کش‌وقوس‌های بسیار در روابط ایران و عراق از پیش از انقلاب تاکنون، امروز شرایط به گونه‌ای است که می‌توان روابط را هرچه گسترده‌تر کرد و دامنه آن را به کشورهای منطقه توسعه داد.

کد مطلب: ۹۰۰۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سفر روحانی به عراق نقطه عطفی برای گسترش روابط منطقه‌ای

ابوالفضل حسن بیکی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به سفر قریب الوقوع حجت الاسلام روحانی به عراق و اهمیت آن گفت: جمهوری اسلامی تا پیش از پیروزی انقلاب وابسته به بلوک غرب بود و عراق هم در همین شرایط به سر می برد و این کشورها نیز همواره تلاش داشتند تا درگیری و نزاع میان ایران و عراق به وجود بیاورند که البته در برهه هایی در این امر موفق بودند و جنگ های مختلفی میان دو کشور که بخشی از آن به خاطر رودخانه اروند بود، شکل گرفت.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به شرایط ایران و عراق بعد از پیروزی انقلاب اشاره و بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این امید بود که میان جمهوری اسلامی و جمهوری عراق وفاق برقرار شود اما آمریکایی ها تلاش کردند تا روابط صدام با ایران را تخریب کرده و کار را به جنگی رساندند که 8 سال جنگ از سوی عراق به ایران تحمیل شد.

وی ادامه داد: زمانی که صدام کشته شد بارقه های جدیدی از امید به وجود آمد که ارتباط میان ایران و عراق برقرار شود اما شاهد اقدام خبیثانه آمریکا در تأسیس داعش به منظور ناامن کردن این کشور بودیم با این حال ایران با همه وجود تلاش کرد تا امنیت در عراق به وجود آمده و تجزیه نشود که در نهایت به پیروزی منجر شد.

حسن بیکی اضافه کرد: بعد از شکست داعش همچنان شرایط برای تردد رئیس جمهور وجود نداشت اما بعد از برگزاری انتخابات در این کشور و استقرار و ثبات دولت و مجلس و بعد از سفرهای متعدد وزرای دو کشور، امروز این امکان فراهم شده که روحانی بعد از 5 سال به این کشور سفر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست تروریسم در منطقه و ایجاد ثبات و وحدت میان کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد سفر مهم رئیس جمهور سوریه به ایران بودیم و به زودی سفر روحانی به عراق در پیش است لذا ایجاد ارتباط قوی میان ایران، عراق، سوریه، ترکیه و قطر نیازمند ترددهای بیشتر میان سران این کشورها بوده که در نهایت باید منجر به تفاهم های جدید در جهت گسترش روابط باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار