انجمن آثار و مفاخر در لاهیجان تشکیل شد

انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان با محوریت گیلان شناسی طی آیینی فعالیت خود را در این شهر آغاز کرد.

کد مطلب: ۸۹۷۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
انجمن آثار و مفاخر در لاهیجان تشکیل شد

دکتر حجت مهدوی رییس انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان عصر روز چهارشنبه در آیین گشایش این انجمنگفت:این انجمن دارای هیات مدیره با عضویت پنج نفره از فرهیختگان و معتمدین فرهنگی شهرستان لاهیجان تشکیل شده است که در زمینه شناخت و معرفی مفاخر و شخصیت های فرهنگی و علمی لاهیجان و تدوین آثار بزرگان پس از این تلاش خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد:این انجمن فعالیت های علمی و فرهنگی خود را در شهرستان لاهیجان با برگزاری همایش زبان مادری با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان آغاز می کند.
وی تصریح کرد:قصد از تاسیس انجمن این است که با توجه به اینکه لاهیجان به کلوچه و چای معروف است ،فضایی فرهنگی در خور قدمت و تبار فرهنگی و تاریخی این شهرستان ایجاد شود.
دکتر ابراهیم صفری رییس انجمن آثار و مفاخر استان گیلان نیز گفت:لاهیجان از پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی برخوردار است و دومین شهرستان بعد از رشت است که در آن انجمن مفاخر فرهنگی بازگشایی می شود.
وی اظهارداشت:انجمن مفاخر گیلان 32سال پیش در رشت بازگشایی شده است و در کشور نیز سابقه فعالیت این انجمن به حدود یکصد سال می رسد.
وی افزود:در گذشته مفاخری و بزرگانی چون فریدون نوزاد، میرابوالقاسمی ، جعفر خمامی زاده ، استاد فرض پور ماچیانی و افشین پرتو به مسایل فرهنگی پرداختند و گام های بلندی در زمینه فرهنگ و تاریخ این استان برداشتند و آثار فاخری بر جای گذاشتند که ما وظیفه خود می دانیم کارهای این بزرگان را قدر بداریم.
وی یادآورشد:این انجمن ابتدا به مفاخر شناسی، سپس مفاخر پژوهی و سرانجام مفاخر پروری می پردازد.
وی فعالیت های این انجمن را تهیه زندگی نامه کسانی که در فرهنگ کارهای موثری انجام داده ، تحلیل از بزرگان جامعه فرهنگی و روزآمد کردن کتابخانه ها و تهیه نقش جامع فرهنگی ذکر کرد و یادآورشد: این انجمن تاکنون سلسله نشست های تخصصی با محوریت گیلانشناسی برگزار کرده است.
صفری تجلیل از بزرگان صاحب نام فرهنگی، بزرگداشت درگذشتگان فرهیخته ، حمایت و هدایت از قلمفرسایی های فرهیختگان ،تدوین سخنرانی های بزرگان فرهنگی و ساخت و نصب تندیس شخصیت های برجسته گیلانی از دیگر فعالیت های انجمن آثار و مفاخر گیلان دانست.
لاهیجان دارای سوابق فرهنگی و تاریخی مهمی مانند دکتر مجتهدی بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف ، دکتر حکیم زاده پدر آسایشگاه های ایران و بنیانگذار کهریزک تهران ، حزین لاهیجی و دهها شخصیت برجسته فرهنگی و علمی برخورداراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار