اسلام‌زاده، عضو هیات مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد مطرح کرد:

مغایرت اخذ جریمه دیرکرد در بحران اقتصادی با ماده 229 قانون مدنی

اتاق‌های بازرگانی باید به عنوان مدعی‌العموم بخش خصوصی مقررات مخل تولید را شناسایی کنند و به فوریت خواستار اصلاح آنها در مجلس شوند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد با بیان اینکه چند برابر شدن نرخ ارز سرمایه درگردش و نقدینگی واحدهای تولیدی را به شدت کاهش داده است و تولید برای ادامه حیات با مشکلاتی مواجه است می‌گوید نظام بانکی باید همراهی بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشد.

کد مطلب: ۸۹۷۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مغایرت اخذ جریمه دیرکرد در بحران اقتصادی با ماده 229 قانون مدنی

مرتضی اسلام‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه 90 درصد صنایع کشور صنایع کوچک هستند، گفت‌:‌ 40 درصد اشتغال کشور در بخش صنایع کوچک است و در وضع تحریم یکی از پدافندهای اقتصادی، صنایع کوچک هستند که بسیاری از تولیدات مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند اما تولیدکنندگان در واحدهای صنعتی با مشکلاتی در تولید مواجه هستند که از جمله آنها تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است.

اسلام‌زاده با انتقاد از عملکرد پارلمان‌های بخش خصوصی (اتاق‌های بازرگانی) گفت:‌ قوانین و مقررات کنونی کشور با دوران عادی متفاوت است و طبیعی است که در وضع چندبرابر شدن نرخ ارز باید تصمیم‌های بهتری اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است، ادامه داد:‌ فرار سرمایه و مغزها اکنون یکی از معضلات کشور است و درحالی که رتبه کسب و کار در کشور 128 است ترکیه رتبه‌ای به مراتب بهتر و در مقام 142 است که به معنای امنیت اقتصادی و استفاده درست از منابع است.

اسلام‌زاده گفت: 17 شهرک صنعتی، و 10 هزار صنعتگر در شهرک‌های صنعتی تهران فعال هستند و اکنون برای ادامه روند تولید مشکلاتی دارند. چند برابر شدن نرخ ارز سرمایه درگردش و نقدینگی واحدهای تولیدی را به شدت کاهش داده است و تولید برای ادامه حیات با مشکلاتی مواجه است.

وی با بیان اینکه در ماده 229 قانون مدنی آمده است که اگر متعهد به واسطه حادثه که دفع آن خارج از حیطه اقتدار اوست نتواند از عهده تعهد خود برآید محکوم به تأدیه خسارت نخواهد بود، افزود: بانک‌ها جریمه دیرکرد و سود مرکبی به تسهیلات بانکی اعمال می‌کنند که به دلیل وضع اقتصادی فعالان و تسهیلات‌گیرندگان قادر به بازپرداخت به موقع آن نیستند.

ضرورت بازنگری در اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف تولید

اسلام‌زاده گفت: تلاش زیادی برای اخذ مالیات برارزش افزوده از محصول نهایی انجام شده است اما تاکنون به جایی نرسیده است و تولیدکنندگان در مراحل مختلف تولید باید مالیات برارزش افزوده پرداخت کنند. این به معنای آن است که حمایت از تولیدکننده و تولید تنها شعار است.

وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی دو اهرم بزرگ به نام شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی و اصلاح قوانین را در اختیار دارند، گفت: در وضع بحران اقتصادی اتاق‌های بازرگانی باید نقش فعالانه‌تری در اقتصاد داشته باشند و به عنوان مدعی‌العموم بخش خصوصی مقررات مخل تولید را شناسایی کنند و به فوریت خواستار اصلاح آنها در مجلس شوند.

اسلام‌زاده با تاکید براینکه بازاریابی و قیمت‌گذاری بر کف خیابان انجام می‌شود، گفت:‌ مطالبات بخش خصوصی باید از دولت پیگیری شود. قانونگذار این اجازه را به اتاق‌های بازرگانی داده است تا در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی قوانین و مقررات مخل تولید را شناسایی کند.

وی با تاکید بر ضرورت تدابیری برای جلوگیری از فرار سرمایه گفت:‌ مدیران و دست‌اندرکاران شهرکهای صنعتی به این نتیجه رسیده است که بهبود و رونق فضای تولید در کشور فراهم نمی‌شود مگر آنکه فضای کسب و کار و وضع اقتصادی اصناف نیز بهبود یابد.

وی با تاکید براینکه برای تولید کیفی محصولات تولیدی کارخانجات نیاز به تکنولوژی‌های به روز تولید وجود دارد، ادامه داد:‌ فروش کالای صنایع تولیدی در کشور منوط به آن است که فضای کسب و کار در کشور به گونه‌ای باشد که امکان خرید این تولیدات وجود داشته باشد و به نوعی لازم و ملزوم هم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار