فرهنگ حفاظت از محیط زیست را با طبیعت گردی دانش آموزان ترویج کنیم

کاشان ( پانا) - کودکان امروز که صاحبان جامعه فردا هستند باید بیش از پیش، محیط زیست را بشناسند و برای حفظ آن تلاش کنند، چون بخشی از آینده آنها را ما، که پیشینیان آنها هستیم با جهل و خودخواهی نابود کرده ایم. کودکان امروز باید از یک سو مانع از ادامه تخریب گری ما شوند و از سوی دیگر برای حفظ آینده خود تلاش کنند که مناسبت های زیست محیطی فرصتی است که این هشدارها تکرار شوند و آغاز این حرکت از مدرسه است.

کد مطلب: ۸۹۶۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ حفاظت از محیط زیست را با طبیعت گردی دانش آموزان ترویج کنیم

مدیر دبیرستان حضرت علی اصغر علیه السلام کاشان گفت: هدف از آموزش های کودکان و نوجوانان در مدرسه، ایجاد بسترهای لازم برای ترویج فرهنگ فعالیت های گروهی و کسب مهارت های زندگی در جامعه بشری است .

سید روح اله حسینی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: مسوولیت پذیری و آگاه‌سازی دانش‌آموزان برای حفظ منابع آب و خاک یکی از مهارت های ضروری است که باید در مدرسه فراگرفته و تمرین شوند تا فرهنگ تعهد اجتماعی در جامعه نهادینه شود.

وی افزود: دانش آموزان ما با همکاری انجمن مردم نهاد جمعیت کویر سبز کاشان، برای دومین سال متوالی اقدام به کاشت بادام زمینی در شش جریب از مراتع کاشان کردند که می تواند الگویی برای سایر گروههای شهروندان باشد.

حسینی تصریح کرد: برپایی جشن کاغذ از دیگر فعالیت های زیست محیطی دبیرستان است که با مشارکت دانش آموزان و خانواده آنان در خرداد و اسفند هر سال برگزار می شود و به نسبت وزن کاغذ باطله، نمره تعهد اجتماعی برای هر نفر محاسبه می‌شود.

مدیر یکی دیگر از مدارس کاشان گفت: تجربه کشورهای توسعه یافته این است که مسیر توسعه جامعه از مدرسه آغاز می شود و حفظ محیط زیست در بخش آب، خاک و هوا باید در این دوره برای دانش آموزان فرهنگ سازی و نهادینه شود.

سید علی طالبی در گفت و گو با پاناکاشان اظهار کرد: ما امانتداران خوبی برای حفظ محیط زیست نبودیم اما به جبران آن باید تلاش کنیم نسل آینده را به گونه ای آماده کنیم که منابع طبیعی را به خوبی نگهداری کنند که در قالب برنامه‌های مختلف توسط دانش آموزان تجلی پیدا می کند.

وی افزود: دانش آموزان ما باید باور کنند که در قبال محیط زیست و منابع آب و خاک مسوول هستیم. بحران آب، هوای ناسالم و زمین آلوده ناشی از عملکرد انسان‌هاست بنابراین برای اصلاح این شیوه همه دستگاه‌های مربوط باید در قالب برنامه های هدفمند به یاری آموزش و پرورش بیایند .

طالبی اظهار کرد: در قالب اجرای طرح‌های داناب و محیط یار، از سال ۹۰ دانش آموزان ما، آموزش مدیریت مصرف آب و حفاظت محیط زیست را فرا گرفته و نسبت به انتقال آن به خانواده و جامعه مشارکت دارند.

برگزیده بخش داستان هفتمین جشنواره داناب گفت: برای بقای انسان، حفاظت از محیط زیست و همه عوامل مربوط به آن مثل آب، خاک و هوا باید دغدغه ما شود و هر چقدر در این مورد کوتاهی کنیم، جامعه انسانی را با خطر نابودی روبرو خواهیم کرد حتی اگر به اندازه انداختن پوسته میوه در طبیعت باشد.

عزت چاووشی در گفت و گو باپانا کاشان اظهار کرد: محیط زیست، نیاز همه انسانها است و کوچک و بزرگ نمی شناسد، همه باید حفاظت از آن را به یکدیگر یادآوری کنیم و کاری نکنیم که موجب تخریب آن شود.

وی افزود: دانش آموزانی که در دوران مدرسه با فعالیت های جمعی و مشارکت های اجتماعی آشنا می شوند می توانند به عنوان یک شهروند مسوولیت پذیر در جامعه ایفای نقش کنند و برای دیگر مردم نیز مفید و اثربخش باشند.

این دانش آموز کاشانی گفت: شرکت در مسابقه های فرهنگی و هنری که در مدرسه اجرا می شود، ، فقط تولید یک اثر نیست بلکه فرصتی است که دانش آموزان، خودشان را باور کرده و نقش خود در مدیریت جامعه را دست کم نگیرند .

دبیر طرح محیط یار اداره محیط زیست کاشان گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست طبیعت گردی دانش آموزان در مناطق حفاظت شده همراه با برنامه های فرهنگی و آموزشی را ترویج می کنیم.

ناهید عسگری در گفت و گو با پانا اظهار کرد: اجرای طرح محیط یار از سال ۸۷ در مدارس شهرستان کاشان آغاز شده و پس از یک دهه، مخاطبان آن از ۳۰ نفر ۱۵به هزار نفر افزایش یافته است.

وی افزود: دانش آموزان شاغل به تحصیل در ۱۶۰ مدرسه دوره های ابتدایی و متوسطه اول در اجرای طرح محیط یار مشارکت دارند که بیشترین میزان مشارکت در سطح مدارس استان اصفهان است.

وی در مورد شیوه فعالیت محیط یاران تصریح کرد: اجرای این طرح از مهرماه آغاز می‌شود که مدیر و معاون بهداشتی مدارس، آموزش های لازم در خصوص بازیافت و تفکیک زباله از مبدا و سایر موضوع های زیست محیطی را فرا گرفته و در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری به دانش آموزان منتقل می کنند.

دبیر طرح محیط یار اداره محیط زیست کاشان گفت: پس از داوری فعالیتها براساس شاخصهایی مثل کاربردی کردن آموزشها، میزان مشارکت مخاطب، نهادینه سازی فعالیتهای زیست محیطی و تشکلهای دانش آموزی، مربیان ۱۵ واحد آموزشی به عنوان مدرسه برتر در اردیبهشت ماه معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی افزود: اجرای طرح یک ساعت با محیط بان از دیگر فعالیت‌هایی است که به منظور فرهنگ سازی فعالیت های زیست محیطی در مدارس حاشیه منطقه حفاظت شده قمصر و برزک برگزار می‌شود تا عموم مردم به این سطح از آگاهی برسند که مسائل زیست محیطی در زندگی روزمره آنها نقش اساسی دارد.

وی اظهار کرد: مخاطبان طرح یک ساعت با محیط بان دانش‌آموزان ۲۴ مدرسه است که یک سوم مدارس استان اصفهان را شامل می شود. آموزش‌های متناسب شناخت گونه های گیاهی و جانوری، برگزاری مراسم های زیست محیطی و مسئولیت پذیری برای حفاظت محیط زیست از جمله فعالیتهای این طرح است.

عسگری تصریح کرد: بیش از 60 هزار هکتار از مساحت شهرستان کاشان، به عنوان منطقه حفاظت شده برزک و قمصر معرفی شده است و با توجه به اهمیت منابع طبیعی، پیگیری هایی انجام شده است که شش هزار هکتار دیگر به این گستره افزوده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار