معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه: آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در حوزه تولید را داشته باشند

تهران (پانا) - معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند.

کد مطلب: ۸۹۶۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه: آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در حوزه تولید را داشته باشند

محمدرضا واعظ مهدوی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «به‌طور کلی بحث تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش جزو وظایف عمده دولت‌هاست. در ایران هم انصافا می‌توان گفت که دولت‌های مختلف در حد مقدورات به این امر پرداخته‌اند.»

او افزود: «اما نکته مهم این است که در یک اقتصاد پویا باید بخش مولد سیطره داشته باشد و بخش‌های نامولد در سایه قرار بگیرند.»

واعظ مهدوی بر حرکت نظام آموزش و پرورش به سمت و سوی تقویت بخش مولد تاکید کرد و گفت: «اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند. مشکل اقتصاد آموزش و پرورش ما، در درون آن نیست، بکله نظام ما در اختیار بخش غیرمولد مانند بخش معاملات پولی و واردات قرار گرفته است.»

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه افزود: «این رویکرد بیشتر محوریت سود و ارزش‌گیری را به بازار و تجارت می‌دهد و تولید را تضعیف می‌کند. گاهی الگوی اجتماعی ما ارزش‌گذاری برای بخش مولد است اما گاهی محوریت با تاجر و واردات‌چی است و نظام اقتصادی ما گروه دوم را تقویت می‌کند، تورم ایجاد و پول ملی کاهش ارزش پیدا می‌کند و در این بین نیروهای آموزش و پرورش هم متاثر می‌شود.»

او ادامه داد: «علت کاهش قدرت خرید، حقوق و دستمزد است که تحت تاثیر بالارفتن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی و سمت و سوی نظام پاداش‌دهی به بخش غیرمولد است. شاید اگر مالیات سنگین برای این بخش وضع و برای بخش مولد ارزش‌گذاری می‌شد بسیاری مشکلات حل می‌شد.»

واعظ مهدوی تاکید کرد: «مهم‌ترین راهکار این است که باید رویکرد کلی اداره کشور تغییر یابد و تولیدمحور باشد. قوای سه‌گانه و نظام تصمیم‌گیری کلان باید تولیدمحور باشد. محور برنامه‌های توسعه‌ای ما اصلاح قیمت‌ها، تسهیل واردات و آزادسازی تجاری و... بوده است و این یعنی ایجاد رانت برای بخش غیرمولد و یعنی تورم و افزایش قیمت‌ها که برای عده‌ای ضرر و برای عده‌ای سود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار