مدیرگروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی: باید رویکردمان را به تامین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم

تهران (پانا) - مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از تغییر رویکرد نسبت به تامین منابع مالی آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد باید وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.

کد مطلب: ۸۹۶۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرگروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی: باید رویکردمان را  به تامین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم

عباس عباسپور در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه چرا آموزش و پرورش فقیر است گفت: «شاید جواب این سوال را در جهت‌گیری راهبردی آموزش و پرورش بتوان جست‌وجو کرد.»

او افزود: «باید تلاش کنیم از آموزش و پرورش به معنای عام و مدارس به معنای خاص درک درستی داشته باشیم. ببینیم آموزش و پرورش چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه خروجی دارد.»

مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «علل بسیاری چالش‌های جامعه را باید در آموزش و پرورش جست. علت وضعیت کنونی آموزش و پرورش نیز به مدیریت منابع بازمی‌گردد. نیاز داریم بر مبنای یک نگاه تطبیقی، وضعیت خودمان را محک زده و وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.»

عباسپور افزود: «آموزش و پرورش عمومی به استناد قانون، رایگان است و نمی‌توان آن را کالامحور درنظرگرفت یا زمینه بهره‌مندی طبقاتی برای آن فراهم شود. در کشورهای توسعه‌یافته نیز افزون بر 90درصد تامین منابع مالی مدارس از سوی دولت‌ها انجام می‌شود. اگر آموزش و پرورش، حق عمومی است باید طوری تمهید شود که آموزش و پرورش در عمل تضعیف نشود.»

او ادامه داد: «باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم و حقوق و دستمزد باید مکفی باشد. حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه نیز باشد. چطور دریافتی معلمان در دو سطح متفاوت یکسان است.»

مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «باید شایستگان اجتماع را ترغیب کنیم که اولویت اصلی‌شان برای ورود به شغل، آموزش و پرورش و معلمی باشد. باید شواهدی داشته باشیم که نشان دهد دریافتی معلمان آن‌ها را بی‌نیاز از شغل دوم کند.»

عباسپور افزود: «باید رویکردمان را نسبت به تامین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم و نگاه مطلوبیت مدار و برنامه‌ای را کنار بگذاریم و نگاه راهبردی مدنظر قرار بگیرد. در رویکرد راهبردی، توزیع منابع متوازن نیست و اینگونه نیست که بگوییم قانون مدیریت خدمات کشوری توزیع برابر به دستگاه‌ها بدهد. آموزش و پرورش نیازمند توزیع نامتوازن است به‌طوری که اگر 10 واحد سرمایه‌گذاری کردیم 30 واحد پیامد مثبت دریافت کنیم.»

او درباره علت عدم اجرای این سیاست‌ها در آموزش و پرورش گفت: «چون چابکی لازم را در حوزه طرح‌ریزی، اجرا و پیاده‌سازی به طور هماهنگ و موزون بدست نیاورده‌ایم. سالیان متمادی روی سندتحول کار کرده‌ایم اما امروز بر روی شیوه‌ها و رویه‌هایی که بتواند زیرنظام‌ها را عملیاتی کند اتفاق‌نظر نداریم. سندی را تولید کرده‌ایم که اگر بخواهیم عملیاتی کنیم به لحاظ ساختاری، محتوایی و فرایندی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم.»

او به سیاستی مبنی بر کاهش 50 درصدی نیروی انسانی، دوبرابر کردن حقوق آن‌ها و سه برابر کردن بهره‌وری اشاره کرد و گفت: «امروز از ظرفیت‌های فناوری و محیط سایبری باید حداعلای بهره‌وری را داشته باشیم. چقدر از بسترهای الکترونیک در فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توانیم به‌درستی استفاده کنیم؟»

عباسپور ادامه داد: «با جمعیت 14 میلیونی دانش‌آموزی مواجهیم و در افق 1400 با تنگنای نیروی انسانی و طبق آمار آموزش و پرورش با کمبود 116 هزار نیروی انسانی روبه‌رو می‌شویم. باید سیاست‌گذاری‌ها بر اساس شرایط موجود انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار