رئیس کمیته ملی المپیک: آموزش و پرورش بهترین بستر تحقق گفت‌وگو در جامعه است

صالحی امیری:باید دیوار را از آموزش و پرورش برداریم و آموزش و پرورش را با جامعه ادغام کنیم

تهران (پانا) - رئیس کمیته ملی المپیک نقطه آغازین تغییر گفتمان و نگرش در آموزش‌وپرورش را عبور از دانش سطحی و رسیدن به دانش عمقی دانست.

کد مطلب: ۸۹۵۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته ملی المپیک: آموزش و پرورش بهترین بستر تحقق گفت‌وگو در جامعه است

سیدرضا صالحی امیری در آخرین روز از دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی در اردوگاه شهید باهنر درباره اقناع و کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «من مدت مدیدی است که مسأله مهم کشور را آموزش و پرورش می‌دانم. مطالعات زیادی داشته‌ام و در نهایت از ۱۴ مساله حوزه فرهنگی اصلی کشور با یک باور قطعی می‌گویم اگر بناست اتفاقی در کشور شکل گیرد نقطه آغازش آموزش و پرورش است.»

رئیس کمیته ملی المپیک، آموزش و پرورش را اولویت اول در کشور برای رسیدن به قله‌های توسعه دانست و افزود: «ما در آموزش و پرورش باید یک تغییر نگرش و گفتمان داشته باشیم تا تغییرات دیگر شکل بگیرد. نقطه آغازین تغییر گفتمان این است که آموزش و پرورش در فضای گفتمانی جدیدی قرار گیرد اما الزامات این تغییر گفتمانی عبور از سطح به عمق است و باید آموزش و پرورش از نظام دانش سطحی به سمت دانش عمقی برود.»

او ادامه داد: «باید آموزش و پرورش از موقعیت‌های مناسبت‌گرایی به معرفت‌گرایی برود به این معنا که بعد از انقلاب دچار یک انحراف تحلیلی شدیم و فکر کردیم تبلیغات یعنی کار فرهنگی، که در کشور این موضوع به یک گفتمان تبدیل شده است.»

صالحی امیری گفت: «گفتمان آموزش و پرورش باید مهارت‌جویی باشد و از تکرار و عادت به سمت خلاقیت و فناوری برویم. باید دانش‌آموزان خلاق و نوآور تربیت شوند، آزاداندیشی نیازمند بسترهایی است که نهال آن باید کاشته و پرورش داده شود.»

آموزش و پرورش باید یک نهاد باشد

رئیس کمیته ملی المپیک عبور از بایدها و باورها را از دیگر موضوعات مؤثر در تغییر گفتمان در آموزش و پرورش دانست و افرود: «تاکنون تلاش شده است آموزش و پرورش به صورت اداری باشد اما آموزش و پرورش باید یک نهاد باشد تا تمام انسان‌ها بتوانند در آن جوشش و خروش داشته باشند و آزاداندیشی شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «برای داشتن آموزش و پرورشی که دانش‌آموزش در قله آزاداندیشی سیر کند باید بسترهای حرکت به سمت آزاداندیشی را فراهم کنیم.»

صالحی امیری افزود: «برای رسیدن به قله‌های آزاداندیشی باید از مسیر بایدها به سمت باورها حرکت کنیم، سیاست امام هم مبتنی‌ بر اندیشه بود و به فرد توصیه داشتند، بر ساخت انسان‌ها مبتنی‌ بر باورها.»

عبور از فردگرایی به جمع‌گرایی از عوامل تغییر گفتمان آموزش و پرورش است

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: «باید جوشش آزاداندیشی از حوزه، معلم و دانشگاه آغاز شود. عبور از فردگرایی به جمع‌گرایی نیز از جمله عوامل تغییر گفتمان آموزش و پرورش است.»

به اعتقاد سیدرضا صالحی امیری باید دیوار را از آموزش و پرورش برداریم و آموزش و پرورش را با جامعه ادغام کنیم. او گفت: «بچه‌ها باید روزانه در جامعه زیست کنند بنابراین این دیوار غلط است.»

رئیس کمیته ملی المپیک به عبور از نظام فعالیت‌محور به نظام اثربخش اشاره کرد و گفت: «باید از نگاهی کوتاه مدت به سمت نگاهی بلندمدت و استراتژیک پیش رویم. آموزش و پرورش باید با یک برنامه طولانی مدت پیش رود زیرا انسان در بستر یک دهه تربیت می‌شود، بنابراین معیار آموزش و پرورش باید دهه تعریف شود.»

آموزش و پرورش بهترین بستر تحقق گفت‌وگو در جامعه است

او گفت: «برای تحقق آزاداندیشی باید گفتمان را پیش نیاز قرار دهیم. گفت‌وگو در فضای جامعه شکل نگرفته است و تا زمانی که نتوانیم مسأله گفت‌وگو را به عنوان نیاز جامعه در متن جامعه‌ ساری و جاری کنیم موفق نخواهیم بود.»

صالحی امیری آموزش و پرورش را بهترین بستر برای تحقق این حرکت دانست و گفت: «آموزش و پرورش کانون اصلی برای ایجاد گفت و گو است هدف گفت‌وگو باید کاهش شکاف فرهنگی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار