دواری درنشست معاونین آموزش ابتدایی مناطق شهر تهران : دستاوردهای علمی بشر ، باید در تعلیم و تربیت ما مورد توجه و بهره برداری قرارگیرد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برخی نظریه پردازان قائل به تأثیر عوامل بیرونی و برخی صرفاً سرشت و طبیعت را عامل مؤثر می دانند . اما در مبانی نظری ما توجه به هردو عامل شده است. عوامل بیرونی می تواند تسهیل کننده تربیت باشند، اگر معلمین زمینه ساز و ایجاد کننده فرصت های تربیتی باشند .

کد مطلب: ۸۹۴۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دواری درنشست معاونین آموزش ابتدایی مناطق شهر تهران : دستاوردهای علمی بشر ، باید در تعلیم و تربیت ما مورد توجه و بهره برداری قرارگیرد

نادیا دواری در نشست معاونین آموزش ابتدایی مناطق شهر تهران، ضمن پرداختن به بحث و گفتگو پیرامون مبانی نظری سند تحول و بررسی تأثیر علوم روانشناختی و علم روانشناسی در تربیت گفت: دستاوردهای علمی بشر که در قالب نظریه پردازی علمی در مباحث روانشناسی، جامعه شناسی و ... ارائه می گردد، باید در تعلیم و تربیت ما مورد توجه و بهره برداری قرارگیرد. شاید برخی اینگونه تصور کرده اند که ما نیاز به دستاوردهای علمی غرب و علوم وارداتی نداریم و باید صرفاً به تجربیات خود و نظریات خود اتکا داشته باشیم. این در حالی است که دستاوردهای علمی امروز متعلق به هیچ کشور یا دولتی نیست. این دستاوردها نتیجه ی تلاش و کوشش ابنا بشر و کلیه ی تمدن ها بشری در طول تاریخ است که ما از آن به عنوان دانش تراکم بشری یاد می کنیم و آن را متعلق به همه ی مردم جهان می دانیم.

معاون آموزش ابتدایی در ادامه افزود: برخی نظریه پردازان قائل به تأثیر عوامل بیرونی و برخی صرفاً سرشت و طبیعت را عامل مؤثر می دانند . اما در مبانی نظری ما توجه به هردو عامل شده است. عوامل بیرونی می تواند تسهیل کننده تربیت باشند، اگر معلمین زمینه ساز و ایجاد کننده فرصت های تربیتی باشند .

وی در ادامه به یکی از روش های بسیار مؤثر در یادگیری یعنی یادگیری سازگار با کارکرد مغز اشاره کرد: ما نباید از روش های مؤثر در یادگیری به ویژه یادگیری مفهومی غفلت کنیم و باید با مدیران مدارس کلاس های علمی و بررسی تئوری های امروز دنیا را در دستور کار قرار دهیم و کارگاههای مربوط به معلمین را به صورت کار علمی و فعالیت محور در نظر بگیریم تا بتوانیم همگام با نظریات جدید به روش های تدوین فعال و مؤثری در کلاس های درس داشته باشیم و به دنبال ایجاد شوق یادگیری و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان خود باشیم .

دواری تاکید کرد: در یادگیری سازگار با مغز معلم ما لازم است در کلاس درس به چند موضوع توجه ویژه داشته باشد ، درنظر گرفتن علائق دانش آموزان، توجه به نیازهای فیزیولوژیکی آنان به ویژه در دسترس بودن آب، استراحت و تغذیه کافی ، ارتباط با طبیعت و استفاده از پوشش گیاهی در کلاس، جنبش و حرکت آنان، درگیر کردن عواطف و احساسات دانش آموزان و از همه مهمتر نقش حمایتی و هدایت گری معلم در کلاس درس.

در پایان در خصوص فرآیند برنامه شهاب شامل تبیین و توجیه برنامه، ثبت نام آموزگاران در کلاس های مجازی و کارگاههای علمی اتمام برنامه شهاب و تقویم اجرایی آن درسال تحصیلی 98-97 مطالبی ارائه گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار