بهمن کشاورز: انتخاب شهردار فاقد شایستگی‌های قانونی قابل ابطال در دیوان است

تهران (پانا) - حقوقدان و رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره ضرورت اجرای آیین‌نامه جدید مصوبه هیات وزیران درباره نحوه انتخاب شرایط احراز سمت شهردار از سوی وزیر کشور گفت نادیده گرفتن این مقررات از جانب هیچ کس یا شخصی قابل قبول نخواهد بود.

کد مطلب: ۸۹۴۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
بهمن کشاورز: انتخاب  شهردار فاقد شایستگی‌های قانونی قابل ابطال در دیوان است

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد: قانون تعیین و تفسیر این موارد را به هیات دولت واگذار کرده‌ و هیات وزیران در این زمینه به ایفای وظیفه خود و اعمال اختیاراتش اقدام کرده است. بنابراین صرف‌نظر از اینکه نامزدهای سمت شهردار، در شهرهای مختلف مورد تایید کدام جناح و در معرض هجمه چه جناحی باشند، تردیدی نیست که باید شرایط مندرج در آیین‌نامه را داشته باشند.

این حقوقدان ادامه داد: نکته کلیدی که باید در مورد انتخاب شهردار نیز همچون همه انتخابات به آن توجه شود این است که در گزینش مدیران کلیدی شتابزدگی و درعین حال اهمال و تکاسل جایز نیست و نباید فرایند این انتخاب به گونه‌ای باشد که انتخاب‌کنندگان فرصت‌های بررسی و دقت را ضایع کنند و از دست بدهند و در نتیجه به اصطلاح در دقیقه نود هر که را توانستند به منظور جلوگیری از ترتب آثار منفی و احیانا انحلال شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب کنند.

وی افزود: آنچه مسلم است عملکرد همه برگزیدگان چه در مجلس، چه در شوراها در سطوح مختلف و چه در مجمع‌های انتخابی دیگر (خواه مسقیم و خواه غیرمستقم) از چشم انتخاب کنندگان پنهان نخواهد ماند و دفعات و موارد انتخاب نیز به هرحال تکرار می‌شود.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به این سوال که در صورتی که فرد انتخاب‌شده شورای شهر، فاقد شایستگی‌های مندرج در قوانین و مقررات باشد و وزیر کشور حکم وی را امضا کرده باشد در این صورت چه اقداماتی باید صورت گیرد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورتی که هرنوع تصمیم اداری در هر رده از جانب مقامات مختلف اداری اتخاذ شود که با قوانین و مصوبات هیات وزیران معارضه داشته باشد درخواست ابطال آن از دیوان عدالت اداری ممکن خواهد بود.

کشاورز با تاکید بر اصل شایسته‌سالاری و اینکه افرادی باید در راس امور قرار گیرند که تمامی ویژگی‌های مندرج در قوانین را داشته باشد تا بتوانند به بهترین نحو به ملت خدمت کنند تاکید کرد: واضح است افرادی که امور مختلف شهری، استانی یا کشوری را اداره می‌کنند، باید از میان بهترین‌ها برگزیده شوند و برترین و بهترین در میان بهترین‌ها باشند. ملاک و معیار اندازه‌گیری همان است که در قوانین و مقررات پیش‌بینی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار