معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: قرار نیست فقط شاگرد اول و دوم سوم تربیت کنیم

دسته‌بندی، نادیده‌گرفتن و برچسب‌زدن به دانش‌آموزان از لحاظ دینی و فلسفه تعلیم و تربیت مردود است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد جداکردن دانش‌آموزان، برچسب‌زدن، طبقه‌بندی، دسته‌بندی و نادیده‌گرفتن قبل از اینکه از لحاظ آموزش و پرورش جهانی مردود باشد از لحاظ دینی و فلسفه تعلیم و تربیت مردود است.

کد مطلب: ۸۹۲۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: قرار نیست فقط شاگرد اول و دوم سوم تربیت کنیم

رضوان حکیم‌زاده در جمع مدیران معلمان مدارس شهر نطنز گفت: «در ایام خاص فاطمیه هستیم و من امیدوارم که به سیره حضرت صدیقه معرفت پیدا کنیم. ما همیشه اعلام می‌کنیم که محب اهل بیت هستیم. پیامبر می‌فرماید اگر خداوند را دوست دارید، از من اطاعت کنید آن زمان خداوند شما را دوست دارد و گناهان شما را می‌بخشد. بنابراین معرفت ما باید بیشتر مبتنی بر زیست این بزرگواران باشد.»

او ادامه داد: «مناسبت دوم ایام دهه فجر است، یک برش تاریخی که به رهبری یک بزرگ مرد شروع شد. تفاوت امام با دیگران که محب اهل بیت بودند این بود که سعی کرد بر‌اساس روش زندگی ائمه معصومین یک روش زندگی و زیست متفاوت داشته باشیم. این نگاه باعث شد تا در مردم تغییر و تحول ایجاد شود. قبل از انقلاب یک دوگانه‌ای برای زنان تعریف شده بود، یعنی یا زن باید ارزش‌های اسلامی خود را کنار بگذارد تا در صحنه جامعه حاضر شود و نقش اجتماعی و فرهنگی داشته باشند یا اینکه اگر می‌خواست ارزش‌های معنوی خود را حفظ کند باید داخل خانه بنشیند. امام با نگاه تحول‌آفرین مسیر زندگی زنان را تغییر داد، این کنش فعال امام بود.»

امام با نگاه تحول‌آفرین مسیر زندگی زنان را تغییر داد، قرن‌ها با برداشت متحجرانه از دین، این دو گانه حفظ شده بود که یا زن باید غربی باشد یا برای حفظ ارزش‌های خود در خانه بنشیند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: «خداوند به پیامبر می‌فرماید اگر زنان آمدند با تو بیعت کنند تو با آنها بیعت کن، این یک مشارکت سیاسی است. بیعت مخصوص مردان نبوده است این همان رای دادن است. زنان هم با شرایطی طرف بیعت رسول خدا بودند. قرن‌ها با برداشت متحجرانه از دین، این دو گانه حفظ شده بود که یا زن باید غربی باشد یا برای حفظ ارزش‌های خود در خانه بنشیند. اکنون اما با افتخار اعلام می‌کنیم که یک الگوی جدید از به کارگیری اسلام در متن زندگی بدون اینکه درگیر قرائت خشن از دین باشیم متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.»

حکیم‌زاده گفت: «ارزش کار امام این بود که در متن زندگی اسلام آورده شد. علیرغم تحریم‌های طولانی، جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیادی داشته است. بهایی که ملت ما می‌پردازند به خاطر حفظ استقلال و کرامت انسانی است. آن چیزی که استکبار جهانی از آن هراس دارد همین است که مبادا یک کشور با حفظ ارزش‌های خود الگوی دیگر کشورها شود. به خاطر همین است که کارشکنی دشمن بیشتر می‌شود.»

شاخص 37 درصدی تحصیل دختران قبل از انقلاب، در سایه انقلاب به 49درصد رسیده است

حکیم‌زاده با طرح این سوال که در سایه انقلاب اسلامی نظام تعلیم و تربیت ایران چه دستاوردی داشته است؟ گفت: «دو نوع دستاورد داریم، دستاورد کمی و دستاورد کیفی؛ در خصوص تعلیم و تربیت از هر صد کودک قبل انقلاب فقط 20 دانش آموز به کودکستان می‌رفتند اما الان پوشش پبش‌دبستانی بیش از ۷۰ درصد است. مخصوصا در استان‌های محروم و عشایری پوشش تحصیلی نوآموزان پبش‌دبستانی از شهرهای بزرگ بیشتر است.»

درصدد بازگرداندن 2درصد بازماندگان از تحصیل با همکاری دیگر سازمان‌ها هستیم

او ادامه داد: «شاخص دیگر پوشش تحصیلی دبستان است، در قبل از انقلاب از هر صد دانش‌آموز فقط بیست نفر در دبستان‌ها تحصیل می‌کردند اما الان ۹۸ درصد دانش‌آموزان دبستان می‌روند و برای آن دو درصد بازمانده از تحصیل نیز با دیگر سازمان‌ها رایزنی می‌کنیم تا آنها هم جذب شوند. ما درباره کیفیت هم تدوین سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت را داریم. نظام آموزش و پرورش اگر سند رسمی نداشته باشد وارداتی می‌شود؛ ما جزو معدود کشورهای اسلامی هستیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم که به فرموده مقام معظم رهبری یک سند پیشرو و مترقی است که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلام و نیز منطبق با فرهنگ غنی ایرانی است و به ما می‌گوید به صورت مشخص معلم مدرسه و دانش‌آموز چگونه نقش‌آفرینی کنند.»

طبقه‌بندی و دسته‌بندی دانش‌آموزان مردود است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر ما یک نظام تربیت اسلامی را دنبال می‌کنیم، در نگاه تربیت اسلامی اولین نکته این است که همه کودکان و دانش‌آموزان ارزشمند هستند، صاحب کرامت هستند، چون مخلوق خداوند هستند و جداکردن دانش‌آموزان، برچسب‌زدن، طبقه‌بندی، دسته‌بندی و نادیده‌گرفتن قبل از اینکه از لحاظ آموزش و پرورش جهانی مردود باشد از لحاظ دینی و فلسفه تعلیم و تربیت مردود است. کودکان بسیاری منتظر یک دیده شدن هستند، چه بسا کودکان زیادی منتظر یک نگاه مهربان معلم هستند. امروزه‌ ثابت شده است که جو روانی و عاطفی معلم بیشتر از فضا و تجهیزات در یادگیری تاثیر‌گذار است.»

معلم باید چشم‌پوشی کند، نادیده بگیرد

حکیم‌زاده گفت: «اگر قرار بود که فقط شاگرد اول و دوم سوم تربیت کنیم و دانش‌آموزان اندکی موفق شوند نیاز به پوشش کامل و ثبت‌نام همه دانش‌آموزان نبود. براساس مبانی اسلام نقش معلم الگویی و هدایت است. اگر مدرسه خوب داشته باشیم، تجهیزات و امکانات خوب داشته باشیم، اما معلم آماده نداشته باشیم آن امکانات تاثیر کمی بر تربیت دانش‌آموزان دارد. معلمی یعنی رفتاری که بر اساس عشق است. مهمترین برنامه درسی زندگی ما در جهان قرآن است، در این کتاب سراسر ما را به خردورزی دعوت می‌کند. اما کتاب زندگی اگر معلم خوب نداشته باشد ما را هدایت نمی‌کند. اگر معلم همراه کتاب امام علی باشد ما را هدایت می‌کند، چون کتاب به تنهایی کافی نیست. این معلم باید حسن خلق داشته باشد. خداوند به بزرگترین معلم بشریت یعنی پیامبر اسلام می‌فرماید تو به واسطه رحمتی از جانب خداوند با مردم خوش‌اخلاق بودی و گرنه مردم از دور تو متفرق می‌شدند. خدا به پیامبر دستور می‌دهد که مردمان را ببخشا و برای‌شان استغفار کن و با متربیان خود علی‌رغم اینکه برای آنها دعا می‌کنی آنها را می‌بخشایی و برای گناهان آنها استغفار می‌کنی با آنها مشورت کن یعنی خدا هم می‌فرماید که مشارکتی عمل کن. یک معلم باید چنین روشی داشته باشد، معلم باید بخشاینده باشد و با رحمت به دانش‌آموزان نگاه کند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در تمام آیات قرآن آنچه دیده می‌شود نگاه رحمت و تشویق افزایشی است، یعنی نه تنها گناهان را می‌بخشاید بلکه بدی آنها را بعد از ایمان آوردن و عمل صالح تبدیل به حسنات می‌کند. معلم باید چشم‌پوشی کند، نادیده بگیرد.»

او خطاب به فرهنگیان شهرستان نطنز گفت: «شهرستان نطنز کمترین میزان بازمانده از تحصیل و دستاورد‌های آموزشی خوبی دارد و مشخص است که شما معلمان در این زمینه زحمت می‌کشید. فرهنگیان نقش‌آفرینان جامعه هستند. تاثیرگذاری شما در جامعه محلی ارزشمند است. رویکردهای جدیدی که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. امیدوارم در تلاش‌های ارزشمندتان موفق باشید و از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم که نظرات فرهنگیان را به ما بازخورد دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار