در گفت وگو با پانا:

شریعتی، کارشناس مسائل اقتصادی: اینس‌تکس زمینه خرید نفت ایران را فراهم می‌کند

تهران (پانا) – کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید به دلیل آنکه شرکت‌های بزرگ اروپایی در ماه‌های آینده قادر به خرید نفت ازایران نخواهند بود، اینس‌تکس می‌تواند زمینه خرید نفت ایران را از سوی این شرکت‌ها فراهم کند و کشورهای ثالث نیز می‌توانند به اینس‌تکس بپیوندند و از طریق دسترسی به این سامانه پول حاصل از فروش نفت به ایران را تسویه کنند.

کد مطلب: ۸۹۲۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، کارشناس مسائل اقتصادی: اینس‌تکس زمینه خرید نفت ایران را فراهم می‌کند

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: «سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با تاخیر بسیار زیاد سازوکاری را ایجاد کرده‌اند تا برای تجارت با ایران سامانه‌ای مالی به نام اینس تکس را راه‌انداری کنند که همان SPV سابق است. اینس‌تکس ابزار حمایت از تبادلات تجاری است و به نظر می‌رسد در حل برخی از مشکل‌های کنونی راهگشا باشد.»

وی با بیان اینکه این سازوکار در وزارت اقتصاد فرانسه ایجاد شده است، گفت: « مقرر شده است تا آلمان نظارت لازم را بر عملکرد اینس‌تکس داشته باشد. برای کامل‌شدن این ساز و کار، شرکتی در ایران ایجاد می‌شود که همانند آینه تراکنش‌هایی که در دو طرف انجام می‌شود را نشان می‌دهد اما چند نکته مبهم وجود دارد، یکی آنکه سازوکار مالی این سیستم مشخص نیست و به دلیل مشخص‌نبودن سازوکارهای فنی آن، اجرای اینس‌تکس چند ماه به طول بیانجامد.»

شریعتی گفت: «اینس‌تکس قرار است نیازهای اولیه برای تامین غذا و دارو را فراهم کند. به دلیل آنکه شرکت‌های بزرگ اروپایی در ماه‌های آینده قادر به خرید نفت ازایران نخواهند بود، اینس‌تکس می‌تواند زمینه خرید نفت ایران را از سوی این شرکت‌ها فراهم کند و کشورهای ثالث نیز می‌توانند به اینس‌تکس بپیوندد و از طریق دسترسی به این سامانه پول حاصل از فروش نفت به ایران را تسویه کنند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «ارزهای محلی سایر کشورهایی که ایران به آنها نفت می‌فروشد در مبادلات بین‌المللی به کار نمی‌آیند و اینس‌تکس راهی مطمئن برای برگرداندن پول حاصل از فروش نفت ایران است.»

تمامی ضوابط FATF و کنوانسیون پالرمو باید برای اجرای اینس‌تکس رعایت شود

وی ادامه داد: «ساختار اینس‌تکس زمانی عملیاتی می‌شود که تمامی ضوابط FATF و کنوانسیون پالرمو اجرا و قوانین ضدپولشویی در کشور رعایت شود. البته در کنار آن تهدید آمریکایی‌ها نیز وجود خواهد داشت.»

شریعتی گفت:‌ «به نظر نمی‌رسد که اگر سازوکار اینس‌تکس محدود به تبادل غذا ودارو باشد با مشکلی توسط آمریکا مواجه شود اما اگر از این مرحله فراتر برود، در عمل به معنای دور زدن رسمی تحریم‌ها است و برجام با اینس‌تکس به حیات خود ادامه می‌دهد.»

اجرای اینس‌تکس به چند ماه زمان نیاز دارد

وی ادامه داد: «به دلیل مشخص‌نبودن سازوکار مالی و فنی اینس‌تکس، اجرای این ابزار مالی به چند ماه زمان نیاز دارد اما تا این مرحله در گام نخست بر بازار ارز تاثیرگذار بوده است و سیگنالی هم برای کاهش نرخ ارز بوده است.»

کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیری که اخبار اینس‌تکس بر بازار بورس داشته است، گفت: «برخی از شرکت‌های بورسی به دلیل تجدیدارزیابی‌ها و نرخ ارز سودده نشان داده می‌شدند. افزایش ارزش بورس باید مبتنی بر تولید باشد نه مبتنی بر دارایی‌ها و تورم اما اکنون رشد شاخص بیشتر براساس تورم و ارزش دارایی‌ها صعود و سقوط دارد. پس از اخبار مربوط به اینس‌تکس شاخص بورس با کاهش مواجه شد که البته قابل پیش‌بینی هم بود.»

وی ادامه داد:‌ «در کشور آمریکا قیمت بنزین ثابت نیست به این دلیل که قیمت آن متاثر از قیمت نفت و سود و زیان شرکت‌های بورسی است. ارزش سهام شرکت‌های بورسی و نفتی در این کشور بر قیمت تاثیرگذار است.»

شریعتی با بیان اینکه اروپایی‌ها تا قبل از روی کارآمدن ترامپ درمورد برجام کوتاهی کردند، گفت: «تعلل اروپایی‌ها و سرعت کم آنها موجب شد تا برجام به وضع کنونی برسد. مذاکره موضوعی دوجانبه است و سازوکار مالی برجام از تیر94 با تاخیر زمانی طولانی در بهمن 97 مطرح شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار