معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی خبرداد:

نحوه توزیع گوشت تنظیم بازار تغییر می‌کند

۲۰ هزار تن گوشت منجمد گوسفندی در بنادر در حال ترخیص است

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر در نحوه توزیع گوشت تنظیم بازاری در دولت در دست بررسی است، می‌گوید این احتمال وجود دارد که گوشت‌های تنظیم بازاری قبل از عرضه عمومی در فروشگاه‌ها به صورت سبد کالا یا کارت در دهک‌های پایین به صورت هدفمند توزیع شود.

کد مطلب: ۸۹۱۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
نحوه توزیع گوشت تنظیم بازار تغییر می‌کند

به گزارش مهر، مرتضی رضایی درباره کمبود نهاده‌های دامی در بازار و گران‌فروشی این اقلام از سوی دلالان گفت: «اختلالی که در واردات نهاده‌ها ایجاد شده بود تنها مربوط به یکی از واردکنندگان بوده است که این مسئله باعث شد، قیمت در بازار بالا برود.»

وی با بیان اینکه این مسئله حدود دو هفته‌ای است که برطرف شده است، گفت: «بنده افزایش قیمت چشمگیر نهاده‌ها را تکذیب می‌کنم. به عنوان مثال قیمت کنجاله سویا ۳۷۰۰ تومان و یا حتی نزدیک به این عدد هم نیست.»

رضایی تصریح کرد: «قیمت مصوب کنجاله سویا در بنادر ۲۴۵۰ تومان و ذرت ۱۳۵۰ تومان است.»

وی در خصوص اینکه چرا اختلال در واردات نهاده‌های یک واردکننده منجر به اختلال در کل بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود؟ آیا این به معنای انحصار در بازار نهاده‌ها نیست؟ گفت: «به دلیل اینکه سیستم کشور ما واسطه‌گری است و به این دلیل است که ما بر روی زنجیره‌ها تأکید می‌کنیم و می‌گوییم که باید زنجیره تولید شکل بگیرد. وقتی که خبر اختلال در واردات این تولیدکننده بین بهره‌برداران منتشر شد، هر کس هر کاری دلش خواست انجام داد و باعث نابسامانی شد.»

رضایی گفت: «هیچ محدودیتی در تأمین و حمل نهاده‌ها وجود ندارد و هر دامدار و یا مرغداری که نهاده را بیش از قیمت مصوب خریداری می‌کند، اعلام کند تا دستگاه‌های نظارتی بلافاصله با فرد متخلف برخورد کنند.»

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: «اگر دامدار یا مرغداری اقدام به پرداخت مبلغ بیشتر از نرخ مصوب بابت خرید نهاده‌ها می‌کند، خودش مقصر است.»

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه توزیع نهاده‌های دامی در استان گلستان، خاطرنشان کرد: «این کار به صورت پایلوت آغاز شده است و از اوایل سال آینده در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. ضمن اینکه با آغاز به کار این سامانه تمام عملیات واردات و توزیع نهاده‌ها شفاف می‌شود.»

صف‌کشیدن برای گوشت به معنای قحطی نیست

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وقتی یک کالا دو نرخ داشته باشد طبیعی است که برای آن ایجاد صف شود، گفت: «این صف به معنی وجود قحطی نیست. با این حال ما معتقدیم که سیستم توزیع گوشت های تنظیم بازاری باید تغییر کند.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه این مسئله در دولت در دست بررسی است، افزود: توزیع این کالا باید هدفمند باشد.

رضایی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده است برای پایان سال، واردات بیشتری انجام شود، گفت: «۲۰ هزار تن گوشت منجمد گوسفندی در بنادر در حال ترخیص است ضمن اینکه گوشت گرم نیز از استرالیا و آسیای میانه وارد می‌شود.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خروج دام مولد از کشور نیز بیان کرد: «کشورهای جنوبی خلیج فارس معمولاً استعداد پرورش دام را ندارند که بخواهند دام های مولد ما را ببرند و اقدام به پرورش دام کنند. به اعتقاد بنده این بیشتر یک نوع جو سازی است که روی کشور ما سایه انداخته است. اگر هم دام مولد ماده ای از کشور خارج شده این اتفاق بسیار موردی رخ داده است.»

کاهش ۱۷ درصدی کشتار دام در کشتارگاه‌ها

رضایی با اشاره به کاهش ۱۶ تا ۱۷ درصدی کشتار دام در کشتارگاه‌ها در سال جاری گفت: «نمی توانیم بگوییم همه این اتفاق به دلیل قاچاق رخ داده است. بخشی به علت قاچاق بوده است و بخشی مربوط به افزایش بارش‌ها بوده است که باعث شده دامداران تمایل پیدا کنند دام‌هایشان را نگه دارند.»

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با بارش‌هایی که اتفاق افتاده است تولید دام کوچک درسال آینده بیشتر از سال جاری باشد، افزود: «در صورتی که همه دستگاه‌های مسئول پای کار باشند ما از این اتفاق‌ها عبور خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار