معاون ساماندهی امور جوانان : بازگشتی به حوزه جوانان شکل گرفته است اما کافی نیست

تهران (پانا) - معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته است که در سال‌های گذشته نوع برخورد کشور با جوانان مشهود است و بازگشتی به حوزه جوانان شکل گرفته است هر چند کافی نیست اما در مقایسه با دوره‌ای ما که هیچ نوع توجهی به جوانان نشداین نوع برگشت قابل درک است.

کد مطلب: ۸۹۱۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون ساماندهی امور جوانان : بازگشتی به حوزه جوانان شکل گرفته است اما کافی نیست

محمدمهدی تندگویان صبح امروز در نشست خبری بازخوانی چهل سال حضور جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: حوزه جوانان چند بحث کلی دارد. یک بحث اساسی حوزه جوانان این است که وقتی از جوانان حرف می‌زنیم با یک وزارتخانه در طرف نیستیم و با یک بخشی از جمعیت کشور در طرف هستیم که امروز جایگاهشان درست نیست و لازم بود که مجلس موضوع تفکیک معاونت جوانان شکل می‌گرفت.

وی افزود: در حوزه جوانان با حداقل ۳۳ دستگاه در طرف هستیم که در زمینه جوانان شرح وظایف دارند که باید انجام شود و اعتبارات جداگانه‌ای دارند که باید رصد شود و با توجه به جایگاه ما که یک معاونت است سخت است که این موضوع را جمع‌بندی کرد.

تندگویان با بیان اینکه برخی قانون‌ها در حوزه جوانان کلی است، گفت: از جمله قانون تسهیل ازدواج جوانان که کلی است و اصل قانون به وظایف معاونت جوانان اشاره نکرده است چون قبل از تشکیل معاونت مصوب شده است اما ما در این بخش عملیات خود را در حوزه اختیارتمان انجام داده‌ایم. آنچه که مغفول مانده است این است که قانون نیاز به بازنگری و تعیین تکلیف دارد. همچنین حوزه مسکن و اشتغال جوانان سالهاست مغفول مانده است یا دستگاه‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

وی با اشاره نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی انقلاب جوانان بوده است. در همه مراحل جوانان بودند که مبارزه کردند و بعد با اعتصاباتی که داشتند انقلاب را به وجود آوردند. عرصه‌های مدیریتی و نظامی پس از انقلاب در اختیار جوانان قرار گرفت و همین جوانان هشت سال جنگ را اداره کردند و مقتدرانه ایستادند.

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: دوره بعد از جنگ و زمانی که کشور وارد بازسازی شد، دوره‌ای است که از جوانان غفلت کردیم. خود بنده یکی از آن جوانان هستم که وقتی جنگ تمام شد آماده کار بودیم ولی چون دولت‌ها درگیر بازسازی بودند واقعا به جوانان بی‌توجهی شد.

تندگویان ادامه داد: در تغییر نسل در مدیریت کشور با یک مدلی از فراموشی مواجه هستیم که سال‌ها ادامه پیدا کرد. افرادی که انقلاب کرده بودند خودشان به این سمت نرفتند که عرصه را به جوانان واگذار کنند و این موضوع شاید گاهی به ناامیدی در عرصه‌های مختلف جوانان و به دلسردی آنان منجر شد و همه باعث شد که تعییر نگرشی در جوانان ایجاد شود.

وی گفت: زمانی که سازمان ملی جوانان شکل گرفت زمانی بود که بخشی از جوانان کشور از دست رفته بودند و خود این سازمان هم پا نگرفت. سازمان ملی جوانان با نگرش‌هایی که وجود داشت هیچ وقت نتوانست به جایگاه خود برسد و نهایتا انحلال سازمان شکل گرفت و با سازمان تربیت بدنی ادغام شد.

تندگویان گفت: پنج الی شش سالی است که نوع برخورد کشور با جوانان مشهود است و بازگشتی به حوزه جوانان شکل گرفته است هر چند کافی نیست اما نسبت به دوره‌ای ما که هیچ نوع توجهی به جوانان نشد این نوع برگشت قابل درک است. به طوری که اکنون سن معاونت جوانان ۲۰ سال جوان شده است و این یعنی توجه به حوزه جوانان. البته در برخی نهادها نیز حضور جوانان شکل گرفته است.

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: همچنین در سطح عالی کشور هزار جوان را در شوراهای شهر نهادها، وزارتخانه‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها را داریم اما این کافی نیست و اعتقادم این است که اگر قرار است ایران نجات پیدا کند، بازگشت جوانان تنها راه حل است. عرصه مدیریت کشور باید برعکس شود و به جای اینکه مشاور جوانان داشته باشم باید گروه مشاوره کهنسال و بازنشسته داشته باشیم تا جوانان از تجربیات آنها استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه جوانان نه ناامیدم و نه ناامیدی دیدم. در واقع بخشی از آن چیزی که شاهد دلسردی جوانان هستیم در کلانشهرهاست در صورتی که وقتی به شهرستان‌ها سفر می‌کنیم امید و انگیزه را در بین جوانان می‌بینیم و فکر نمی‌کردیم جوانان انقدر تحول را خوب ایجاد کرده باشند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: مدل جوانان را در عرصه‌های مختلف می‌بینیم اما دولت هنوز نتوانسته است که ظرفیت حضور جوانان را در عرصه صنعت ایجاد کند و شاهد هستیم که جوانی که می‌خواهد وارد بازار کار شود با ۲۰ نهاد سرو کار دارد که باعث دلسردی آنان می‌شود و دولت باید اقدام عاجلی کند.

تندگویان خاطرنشان کرد: مدل کار پژوهشی جوانان در کشور بی‌نظیر است. در خیلی از عرصه‌های دیگر هم همینطور است. در عرصه کار جوانان از سال گذشته با ایجاد شبکه‌های تخصصی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد شروع کردیم اکنون شبکه گردشگری شکل گرفته است. شبکه کارآفرینی شکل گرفت و دبیرخانه این شبکه در گیلان مستقر شده است. شبکه استارتاپی در زنجان راه افتاده است که یکی از شرکت‌هایی که از ما خارج شد با ارزش ۶ میلیارد ریال خارج شد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بستر انجام و استفاده‌های گوناگون است، گفت: این فضا بستری است که اصالتاً سفید، شفاف و مشخص است. به عنوان مثال در کشور وقتی موضوع دولت الکترونیک را مطرح می‌کنیم یعنی یک بستر ایجاد کرده‌ایم. در صورتی که بعدا کسی در این بستر تخلف کرد باید با آن فرد برخورد کنیم. اگر فردی نامه‌ای را بدزدد آیا کل سامانه دولت را می‌بندیم و اولین کاری که به ذهنمان می‌رسد این است که دولت الکترونیک را تعطیل کنیم؟.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در این بستر سفید جایگاه‌هایی به وجود آمده که امکان بهره‌برداری در آن ایجاد شده است مثل فیس بوک، توییتر اینستاگرام که از جمله این فضاها هستند. سوالی که وجود دارد این است که آیا این فضاها یک روزه ایجاد شدند که یک روزه هم فیلتر شوند؟ مسلماً زمانی گذشته که این بسترها گسترش یابد و به شرایط کنونی برسد. سوالم از نهادهای فرهنگی و نظارتی این است که طی این مدت کجا بودند؟.

وی با بیان اینکه پس خودمان کوتاهی کردیم و باید آموزش استفاده از بسترها را به حتی دانش آموزان هم می‌دادیم، اظهار کرد: ولی آیا ما جایی به فرزندانمان آموزش دادیم که چگونه خوب استفاده کنند که حالا آنها را بازخواست می‌کنیم؟ ای کاش این هجمه به سمت فیلتر کردن بر روی آموزش و پژوهش معطوف می‌شد. ای کاش همه این سال‌ها بسترهای مشابهی را ایجاد می‌کردیم. درست است که همه بسترها امکان دزدی اطلاعات و … دارند و ما هم این را قبول داریم ولی طی این سال‌ها چه کار کردیم؟

تندگویان با بیان اینکه استفاده فیلترشکن هزار مصیبت دیگر ایجاد می‌کند، گفت: به جای بودجه تاسیس پلیس فتا و شورای عالی فضای مجازی، موسسه فیلترینگ فضای مجازی راه بیندازید. در حالی که باید از کسانی که از این بستر خوب استفاده می‌کنند تقدیر شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین درباره طرح سرباز مهارت نیز گفت: موضوع سرباز مهارت قبل از ورود ما به معاونت جوانان وجود داشت. مقام معظم رهبری دستوری را به ستاد کل نیروهای مسلح داده بودند تا افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند مهارت‌هایی را نیز کسب کنند. وزارتخانه‌های مختلف نیز هر کدام برای آموزش این مهارت‌ها حوزه‌ای را بر عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: درباره وزارت ورزش و جوانان نیز آموزش‌هایی در حوزه ورزش در اختیار سربازان قرار می‌گیرد. معاونت جوانان نیز عهده‌دار آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی به سربازان است. شخصاً پیشنهاد دادم تا به ازای ارائه این آموزش‌ها تعدادی سهم نیز به شکل امریه و مشوق به جوانان فعال در سمن‌های جوانان اختصاص یابد. پایلوت این طرح بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و سهمیه دولت در سایتی که این معاونت طراحی کرده است به دستگاه‌های مختلف تخصیص می‌یابد. تشکل‌هایی که مشمول این طرح باشند و شاخص‌های مد نظر را داشته باشند، می‌توانند از سهمیه سالانه معاونت جوانان استفاده کنند و شش ماه پایانی سربازی خود را به شکل امریه در سازمان مردم نهاد خود بگذرانند.

تندگویان خاطرنشان کرد: سهمیه امسال معاونت جوانان در طرح سرباز مهارت، 80 نفر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار