خنیفر: در برخی از دروس دانشجومعلمان بازنگری می‌شود

۳۰ تا ۵۰ هزار نفر سال آینده در آموزش و پرورش جذب می‌شوند

تهران (پانا) - رییس دانشگاه فرهنگیان از  بازنگری برخی دروس دانشجومعلمان در این دانشگاه خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۰۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: در برخی از دروس دانشجومعلمان بازنگری می‌شود

حسین خنیفر در نشست خبری که بعدازظهر امروز به مناسبت دهه مبارک فجر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، به تاریخچه و دستاورد ترییت معلم در ایران اشاره کرد و گفت: «کشور ما کشوری دینی، فرهنگی و باستانی است و ما همواره خداپرست بودیم و هیچ وقت در ایران بت‌پرستی وجود نداشته است. در قدیم‌الایام نیز آموزش در ایران زمین وجود داشت، عباس میرزا، امیرکبیر و حسن رشدیه، سه نفر بودند که در زمینه آموزش در کشور تلاش کردند و من همواره گفته‌ام سه نفری بودند که تجربه‌های دیگر را دیدند و برای ایران گریستند.»

او ادامه داد: «معلمی و آموزش علم همیشه در ایران بوده است و اولین و نظیر آن جندی شاپور بود. دارالمعلمین ۱۰۰ سال پیش ایجاد شد، شهیدان باهنر و رجایی بنیاد ۴۰۰ دانش‌سرا را در کشور بنا نهادند تا جذب معلم پس از انقلاب اسلامی ایران در کشور انجام شود. دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ راه‌اندازی شد. در سال ۹۱ تعداد ۲۱ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان جذب شد که این تعداد هر سال کاسته شد و در سال ۹۶ تعداد ۳ هزار نفر جذب شد و من هرچقدر گشته‌ام واقعا تاکنون هیچ دلیل قانع کننده برایاین کاهش پیدا نکرده‌ام.»

او افزود: «تا سال ۹۷ حداقل ۸۷ هزار نفر و در حقیقت ۱۲۳ هزار کمبود معلم در آموزش و پرورش وجود داشت. ملت‌ها از لباس، خوراک و آموزشی عمومی نمی‌گذرند. امسال ۱۷ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ گرفتیم که در بین آنها افراد خوبی است و این روند ادامه دارد و امیدواریم روزی برسد که کلاس بدون معلم نداشته باشیم.»

خنیفر به شرط هیات علمی شدن در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «ما در این زمینه تابع قوانین وزارت علوم هستیم و در این بین اگر فرهنگی دارای شرایط باشد از فرهنگی استفاده می‌کنیم؛ نه اینکه به کسی باج بدهیم یا فردی از رانت استفاده کند؛ همچنین ۲۷۰ نفر تطبیق عضو هیأت علمی داشتیم. مادامی که قانون متعهدین خدمت جاری است، تنها راه استخدام آزمایشی و رسمی است و برای ورودی‌های ۹۷ مشکل حل شده است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت بودجه این دانشگاه نیز گفت: «بودجه به جاهای خوبی رسیده است و برای ۳ ماه آخر سال تخصیص را گرفتیم و مطالبات حق‌التدریس اساتید با هماهنگی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در حال حل شدن است و همچنین مطالبه بازنشستگان حل شد.»

او از رایزنی برای جذب دانشجومعلم در سال تحصیلی آینده در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: «پیشنهاد ما ۱۵هزار نفر از طریق کنکور و ۱۵ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ است که خبرها حاکیست رایزنی‌ها برای ۳۰ هزار نفر از طریق کنکور و ۲۵ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ است؛ به عبارت دیگر جذب نیرو بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر مد نظر است.»

خنیفر درباره جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان از سال آینده به صورت پیمانی گفت: «مدافع دانشگاه فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش است و وی با سازمان اداری و استخدامی در حال رایزنی است.»

رییس دانشگاه فرهنگیان درباره درخواست او برای تغییر نام این دانشگاه به تربیت معلم هم گفت: «درخواست این تغییر را داریم و خواسته قاطبه فرهنگیان است؛ نامه تغییر نام این دانشگاه به تربیت معلم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دادیم که موافقت کرد. این موضوع به شورای انقلاب فرهنگی ارائه شد و جلسه گرفتند که عده‌ای موافق بودند و می‌گفتند «تربیت معلم» کلمه بین‌المللی است ولی عده‌ای مخالف بودند و می‌گفتند کلمه «فرهنگیان» بهتر و کوتاه‌تر است؛ در حال حاضر نامه به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتیم و در حال پیگیری هستیم.»

خنیفر درباره تعداد دانشجومعلم فارغ‌التحصیل در سال آینده از این دانشگاه هم گفت: «سال آینده بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و ۱۳ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب مدارس می‌شوند.»

او به طرح سه ساله شدن دوره کارشناسی نیز اشاره کرد و گفت: «این پیشنهاد از بین ۸ پیشنهاد مطرح است و هنوز ایده خام است.»

رییس دانشگاه فرهنگیان از بازنگری برخی دروس دانشجومعلمان در این دانشگاه خبر داد و گفت: «ما ظرفیت دانشگاه را بر اساس خلأهای موجود افزایش دادیم و ۲۵ هزار جای خالی را احیا کردیم. این دانشگاه دارای مشکلات زیرساختی است و باید کار کرد.»

او به تنبیه بدنی در برخی مدارس هم اشاره کرد و گفت: «جای آموزش حقوق شهروندی خالیست باید درسی تحت عنوان حق متقابل معلم و متعلم در دانشگاه باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار