ارائه خدمات بیمه اجتماعی موجب کاهش فقر‌ و بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی شده است

همدان (پانا) - در ایران نظام تأمین اجتماعی و بیمه‏‌های اجتماعی به قدری اهمیت دارد که اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به آن اختصاص یافته است علاوه بر آن در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و برنامه ‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه نیز اجرای بیمه‏ اجتماعی در سطح جوامع روستایی و عشایری مورد تأکید قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۹۰۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ارائه خدمات بیمه اجتماعی موجب کاهش فقر‌ و بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی شده است

ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کاهش فقر‌، بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، روستایی و عشایر می‌انجامد که در این راستا، دولت جمهوری اسلامی، مصمم است تا با رویکرد گسترش بیمه‌های اجتماعی در جهت کاهش فاصله طبقاتی جمعیت روستایی و شهری، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی گام‌های مؤثرتری بردارد.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دارای ٨ کد درآمدی بوده که هر فرد با توجه به توان مالی خود، یک کد را به عنوان سطح درآمدی انتخاب و به صورت سالانه یک بار آن را پرداخت می نماید. دولت به ازای مبلغ پرداختی توسط فرد دو برابر آن را به عنوان سهم دولت در حمایت از افراد روستایی و عشایری به صندوق پرداخت می نماید.
جامعه هدف صندوق شامل: ساکنین روستا و مناطق عشایری، افراد ساکن در شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر و شاغلین فصلی، قالیبافان، زنبورداران و کشاورزان شهرهای با جمعیت بالای ٢٠ هزار نفر، راننده های برون شهری در روستا و شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر، زنان سرپرست خانوار بهزیستی، کلیه مشاغل وابسته به کشاورزی، کارکنان مراکز دامپزشکی، اعضاء نظام مهندسی کشاورزی و شاغلین صنایع دستی در شهر و روستا بوده که مشمول عضویت و استفاده از مزایای صندوق می باشند.
بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری فوت به بازماندگان از مزایای اصلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر محسوب می شود و هر فرد جهت عضویت با سن ١٨ لغایت ٥٠ سال و با همراه داشتن مدارک شناسنامه ای با حضور در کارگزاری رسمی صندوق در سراسر استان می تواند ثبت نام نماید. در راستای تکریم ارباب رجوع و آشنایی روستاییان و عشایر از خدمات صندوق در مناطق و بخش های مختلف، کارگزاری هایی ایجاد شده است.
صندوق استان همدان موفق شد تا ابتدای مرداد ماه سال ٩٦ وضعیت تمامی کارگزاران استان را مشخص و تعداد ٤٧ کارگزاری را در طرح تطبیق کارگزاران در مناطق استان فعال نماید.
کارگزاران مسئولیت اطلاع رسانی، ثبت نام و تمدید افراد را در مناطق تحت پوشش بر عهده دارند و افراد مشمول می توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری اطلاعات خود را در سامانه صندوق ثبت می نماید.
اکنون صندوق استان همدان بیش از ٩٣ هزار و ٥٠٠ نفر را تحت پوشش قرار داده که از این تعداد ٦٤ هزار و ١٩٦ نفر بیمه شده روستایی، یک هزار و ٦٠٠ نفر بیمه شده عشایری، ٣ هزار و ٥٠٢ نفر بیمه شده کمیته امداد امام (ره) و ٢ هزار نفر بیمه شده زنان سرپرست خانوار بهزیستی می باشند.
همچنین تعداد ٤ هزار خانوار از مزایای مستمری ماهانه بازنشستگی پیش از موعد، فوت و از کارافتادگی صندوق بهره مند هستند که از این تعداد یک هزار و ١٢١ خانوار در اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ٩٦ مشمول دریافت مستمری ماهانه گردیده اند. میانگین جذب کشوری صندوق ٢٨ درصد بوده و میانگین جذب استان ٤٢ درصد است که نسبت به میانگین کشوری ١٤ درصد بالاتر است.
تعداد جامعه مشمول استان همدان ٢١١ هزار نفر لحاظ شده است و صندوق استان از نظر تعداد ثبت نام در سال های ٩٣ و ٩٤ رتبه سوم کشور و در سال ٩٥ نیز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
در جهت رشد و توسعه بیمه روستاییان و عشایر در استان به تفکیک هر شهرستان و هر کارگزاری سهمیه ای تکلیفی مشخص و اعلام شده است و کارگزاران موظف هستند نسبت به تحقق این سهمیه که بر اساس سرشماری سال ٩٥ در نظر گرفته شده اقدام به جذب افراد فاقد بیمه اجتماعی کنند.
در راستای ارائه خدمات دولت الکترونیک تمامی امور صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله ثبت نام، پرداخت حق بیمه، تمدید و انجام امور مربوط به تعهدات صندوق به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد و سامانه الکترونیکی صندوق به نام سامانه سبا به سامانه های ثبت احوال، راهداری، بانک کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متصل شده است که این موضوع میزان رضایتمندی بیمه شدگان را افزایش داده و موجب شده است کارگزاران صندوق در مناطق، در کم ترین زمان ممکن امور بیمه ای افراد را انجام داده و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنند.
همچنین برای حمایت از راننده ها جهت شارژ کارت هوشمند پس از واریز حق بیمه توسط راننده، آن ها می تواند با مراجعه به انجمن های صنفی کارت خود را شارژ کنند و جهت دریافت نامه شارژ کارت نیاز به مراجعه حضوری ندارند.
مهم ترین اتفاق در سال ٩٧ انتخاب صندوق استان همدان به عنوان صندوق نمونه کشوری در جشنواره شهید رجایی بود که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه برگزار شد و لوح سپاس از طرف وزیر کار به سماواتی مدیر استان همدان تقدیم شد.
انعقاد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید، سازمان بیمه سلامت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت از سایر اقدامات شاخص سال ٩٧ در راستای توسعه بیمه است.
از دیگر اقدامات سال ٩٧ اعطای سبد حمایتی برای اولین بار در صندوق به تمامی مستمری بگیران بوده است که مبلغ ٢٠٠.٠٠٠ به تعداد ٤٠٠٠ خانوار مستمری بگیر صندوق در استان همدان پرداخت شد.
از مجموعه اقداماتی که موجب افزایش بیمه شدگان استان گردیده است می توان به تأکید استاندار محترم ، معاونین استاندار و فرمانداران شهرستان ها در جهت فراگیر شدن بیمه روستاییان و عشایر ، تغییر رویکرد کارگزاران و ارتقاء کیفیت کارگزاران ، اجرای طرح ده گردی و اطلاع رسانی مستقیم در روستاها، برگزاری جلسات در مساجد روستایی و اهداء احکام مستمری، همکاری شوراها و دهیاران و برگزاری ستاد توسعه بیمه روستاییان و عشایر در استان و شهرستان ها، آموزش و اطلاع رسانی به روحانیون و بهورزان خانه بهداشت روستایی، تهیه گزارش تصویری به تفکیک هر شهرستان، انجام تبلیغات محیطی و رسانه ای و طرح تحول نظام سلامت و تغییر در نظام درمان روستاییان اشاره کرد.

سحر شهبازی محب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار