۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور

تهران (پانا) - معاون وزیر راه می‌گوید تمام بخش‌ها از جمله دولت، نهاد‌های عمومی، مردم و جامعه حرفه‌ای باید در موضوع بافت‌های فرسوده به شکل حداکثری نقش داشته باشند.

کد مطلب: ۸۹۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور

به گزارش تسنیم، محمد پژمان در نشست هم‌اندیشی با جامعه حرفه‌ای شهرسازان و معماران ­گفت: از زمانی که بافت‌های فرسوده موضوعیت پیدا کرد توجه به این بافت‌ها در برنامه‌های پنجساله توسعه کشور انعکاس یافت و در قوانین بودجه و قوانین خاص به این موضوع‌ها پرداخته شد، اما با ارزیابی عملکرد خود متوجه می‌شویم توفیق زیادی به دست نیاورده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید علت توفیق‌نداشتن در دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه بررسی شود، گفت: قرار بود در اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم، سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده احیا شود و در این بازه زمانی احیا این بافت‌ها پایان یابد، اما حالا که برنامه ششم در حال اجراست می‌بینیم که اقدامات مناسب نبوده است.

پژمان افزود: چالش اساسی در درجه اول این است که موضوع را به درستی نشناخته و دقیق با آن برخورد نکرده‌ایم. همچنین از حضور جامعه حرفه‌ای مهندسان مشاور هم به اندازه کافی بهره نبرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در خصوص برنامه بازآفرینی شهری، گفت: تجربه نشان داده است که توجه به ظرفیت‌های مردم و نخبگان معجزات فراوانی در پی دارد، اما متاسفانه از این ظرفیت‌های بزرگ در کشور غفلت می‌کنیم.

وی گفت: از امروز به دنبال حضور مهندسان مشاور در متن فعالیت‌ها هستیم و تصمیم داریم با حضور مستقیم آن‌ها برنامه را پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرنشینی در 70 سال اخیر افزایش یافته و 75 درصد جمعیت کشور ما شهرنشین شده و پیش بینی می‌شود، افزایش پیدا کند.

پژمان با اشاره به اینکه طی دهه‌های اخیر در نظام برنامه ریزی شهری به این نتیجه رسیده ایم که شهر ظرفیت محدودی دارد، گفت: بنابراین برای کسی که با برنامه‌های ما مطابقت نداشته باشد جایگاهی قائل نیستیم. افرادی که اقدام به احداث بنای غیرمجاز می‌کنند مجازات و از خدمات زیرساختی و خدمات شهروندی محروم می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گسترش حاشیه نشینی و بافت‌های فرسوده گفت: این موضوع متوقف نشده و به شدت در حال ادامه یافتن است؛ بنابراین باید رویکرد‌های نرمی که کرامت افراد را حفظ کند برای آن در پیش بگیریم.

پژمان گفت: مناطقی را که مردم در حاشیه شهر سکونت دارند، بافت‌های حاشیه‌ای و عرصه‌هایی را که افراد بدون اجازه مستقر شده اند، سکونتگاه‌های غیررسمی و نقاطی را که منازل فرسوده وجود دارد، بافت فرسوده نام گذاری کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: عرصه‌هایی از این جنس بالغ بر 140 هزار هکتار است که برای این تنوع باید تعریف مشخص و دقیقی ارائه شود. ­

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار