گزارشی درباره دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی

40 سال پس از بهمن 57؛ کارنامه درخشان نظام تعلیم و تربیت در پوشش جمعیت پیش‌دبستانی

تهران (پانا) - رشد 4.1 برابری جمعیت دانش‌آموزی پیش‌دبستانی در چهار دهه اخیر از دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب، در معاونت آموزش ابتدایی است.

کد مطلب: ۸۹۰۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
40 سال پس از بهمن 57؛ کارنامه درخشان نظام تعلیم و تربیت در  پوشش جمعیت پیش‌دبستانی

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت آموزش ابتدایی مأموریت دارد با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و پیرامونی، منابع و امکانات در اختیار و در چارچوب قوانین، اهداف، راهبردها و سیاست‌های کلان آموزش ‌و پرورش کشور، زمینه‌ها، فرصت‌ها و موقعیت‌های آموزش و یادگیری را براساس برنامه درسی ملی، برای بروز و ظهور استعدادهای دانش‌آموزان دوره ابتدایی (پیش‌دبستانی و دبستانی) و دوره‌های مختلف تحصیلی عشایری و کسب آمادگی‌های لازم برای استمرار یادگیری آنان در دوره‌های تحصیلی بالاتر را فراهم کند.

این معاونت در سه دفتر آموزش ابتدایی، آموزش پیش‌دبستانی، آموزش عشایری مشغول به فعالیت است. اساسنامه دفتر آموزش پیش‌دبستانی در سال 1387 از سوی شورای عالی آموزش‌وپرورش و با هدف افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در این مقطع و ضرورت آموزش کودکان در سن‌های کمتر مصوب شد.

تصویب اساسنامه دوره پیش‌دبستانی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش در سال 1387، توزیع بسته‌های آموزشی ویژه کلاس‌های مناطق محروم و لازم التوجه و روستایی، حمایت دولت از توسعه آموزش‌وپرورش دوره پیش‌دبستانی در مناطق دارای ضریب محرومیت، ‌دوزبانه، ‌عشایری و روستایی، توسعه کمی 32 درصدی نرخ پوشش پیش‌دبستانی در دولت تدبیر و امید از 38.2 درصد به 70.1 درصد در سال 1396، کاهش سن سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی و اجرای آموزش و مداخله به هنگام 100درصد کودکان شناسایی‌شده با نیاز ویژه آهسته گام از سال 1394 در فرآیند کلاس‌­های پیش‌دبستانی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش پیش‌دبستانی در یک دهه اخیر است.

بخشی دیگر از فعالیت‌های این معاونت در یک دهه اخیر تشکیل کلاس­‌های آمادگی ویژه بازماندگان از دوره یک‌ساله‌ در مناطق محروم و دوزبانه کشور به‌صورت رایگان دولتی، اختصاص ردیف اعتبار مستقل توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستان در قانون بودجه سالیانه کشور از سال 1395 تاکنون، اجباری بودن دوره پیش‌دبستانی برای کودکان استثنایی و دارای نیازهای ویژه، پوشش 50 درصدی کودکان روستایی کشور با حمایت صددرصدی دولت و ارائه خدمات تربیتی رایگان و جذب حداکثری نوآموزان دوره پیش‌دبستانی در محروم‌ترین مناطق روستایی،‌ مرزی، ‌عشایری و دوزبانه کشور است.

آمار آموزش‌وپرورش دوره پیش‌دبستانی در 4 دهه اخیر به شرح زیر است:

رشد دو برابری جمعیت دانش‌آموزان عشایری در چهار دهه گذشته

آموزش و پرورش عشایر اولین بار با تلاش‌های بهمن بیگی در شیراز بنا نهاده شد و با گسترش آن، به اداره کل تبدیل شد اما در تیر سال 1361 منحل و مجددا در سال 1368 شروع به کار کرد. سپس در سال 1374 برای دومین بار منحل و نهایتا در ششم تیر 1387 به عنوان دفتر، مشغول به کار شد و در طول این مدت با فراز و نشیب‌های متعددی مواجه بوده است.

تعداد دانش آموزان غیر از سال 68-67 که کاهش محسوسی داشته است، سال‌های دیگر روندی افزایشی داشته به گونه‌ای که در پایان چهار دهه، بیش از دو برابر شده است و تعداد دانش‌آموزان عشایری از 14797 به 187495 نفر رسیده است که در همه سال‌ها تعداد دانش‌آموزان پسر بیش از دختر بوده است.

همچنین در راستای تاکید بر مهارت‌آموزی و طرح توسعه رشته مهارت‌های مراکز کاردانش و فنی حرفه‌ای، رشد هنرجویان در مناطق عشایری به بیش از 5 برابر افزایش یافته است. این طرح به دنبال بومی‌سازی رشته‌ای کاردانش و فنی حرفه‌ای و متناسب‌سازی رشته‌های با زیست‌بوم‌های عشایری برای آمادگی و ورود به بازار کار است و ایجاد رشته متناسب با شرایط بومی بررسی امکان سنجی ایجاد رشته، کاربردی بودن رشته‌ها و تجهیز مراکز به امکانات متناسب با رشته‌ها از انتظارات برشمرده برای این طرح است.

جذب بازماندگان از تحصیل، پوشش حداکثری دانش‌آموزان دبستانی و نوآموزان پیش دبستانی، افزایش کیفیت آموزش، اجرای بهینه طرح‌ها اعم از آموزشی و پرورشی، احقاق حقوق معلمان عشایری با برقراری امتیازات خاص از قبیل حق کوچ و بیتوته و خدمت در مناطق عشایری و برقراری عدالت آموزشی از اهداف آموزش و پرورش در مناطق عشایری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار