راه‌اندازی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی و کسب 67 عنوان قهرمانی در آسیا و جهان

تهران (پانا) - راه‌اندازی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور و کسب 67 عنوان قهرمانی در آسیا و جهان از دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب در معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است.

کد مطلب: ۸۸۹۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی و کسب 67 عنوان قهرمانی در آسیا و جهان

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، راه‌اندازی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور به‌عنوان یکی از دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش پس از انقلاب است که از سال 1381 به دنبال ایجاد فدراسیون‌های متناظر در سطح آسیایی و جهانی و با پیگیری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وقت، با کسب موافقت و تأیید معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در آموزش‌وپرورش نهادینه‌شده است.

فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش و تمرکز بر ساحت‌های یادگیری زیستی و بدنی و همچنین اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان و براساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی مبادرت می‌کند و این مهم با استفاده از ظرفیت عظیم مدارس به‌عنوان اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین کانون حضور دانش آموزان انجام می‌‌شود.

در حال حاضر دانش‌آموزان در جشنواره‌ها، مسابقات و المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، مرحله منطقه‌ای (بین مدرسه‌ای)، مرحله استانی و مسابقات مرحله کشوری شرکت می‌‌کنند. در این مسابقات به‌ صورت مدرسه قهرمان و کانون قهرمان با پوشش حداقل 10 درصد دانش‌آموزان کل کشور با اولویت دختران و مناطق محروم در رشته‌های مختلف ورزشی حضور پیدا می‌کنند.

همچنین کسب 67 قهرمانی آسیا و جهان تیم‌های ملی دانش‌آموزی، جزو افتخارات ورزش دانش‌آموزی کشور است که از سوی دانش‌آموزان از سال 2000 تا 2018 در رشته‌های ورزشی مختلف فوتبال آسیایی، فوتسال، بسکتبال، کشتی آسیا، جودو آسیایی، تکواندو آسیایی، دومیدانی و کشتی فرنگی و ... به‌ دست‌ آمده است.

ارتقاء سلامت دانش آموزان دختر از طریق راهبری آموزش تغذیه، آهن یاری و مکمل یاری با ویتامین D

برنامه ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان دختر از طریق آموزش تغذیه و آهن یاری هفتگی و مکمل یاری ویتامین "د" در مدارس متوسطه اول و دوم دختر از راهکارهای عمده پیشگیری و کنترل کم‌خونی فقر آهن و ویتامین "د" است. وجود ریزمغذی‌ها در برنامه غذایی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیلی ضروری است. از ریزمغذی‌های مهم آهن و ویتامین "د" است. کمبود آهن موجب خستگی و ضعف‌، بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی و عدم تمرکز و افت تحصیلی و کمبود ویتامین "د" موجب عملکرد نامناسب سیستم ایمنی و کاهش استحکام استخوان‌ها و عضلات می‌‌شود.

این طرح در چند سال اخیر به اجرا گذاشته‌شده که با هماهنگی و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رشد 5 درصد سالانه در سال تحصیلی 98- 1397 100 درصد متوسطه دوم و 40 درصد متوسطه اول دختر را تحت پوشش قرار داده است.

ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر

این آموزش‌ها از طریق مراقبان سلامت، به‌ورزان و دعوت از پزشکان و کارشناسان وزارت بهداشت در مدارس انجام می‌‌شود. پیشگیری و کنترل آلودگی به «پدیکلوزیس سر» در مدارس شهری و روستایی کشور، معاینات پزشکی و غربالگری در پایه‌های 1، 4، 7 و 10 علاوه بر کنترل‌های مراقب سلامت راهبردی برای بیماری یابی است که با ارجاع و پیگیری درمان باعث ارتقای سلامت دانش آموزان می‌‌شود.

ارتقای سطح آگاهی‌های دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، غربالگری، بیماری‌یابی و ارجاع موارد مشکوک به بیماری به مراکز بهداشتی درمانی از جمله دستاوردهای طرح ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان در خصوص پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر است.

فعالیت‌های مرتبط با آموزش پیشگیری از بیماری‌ها، از ابتدای برنامه بهداشت مدارس با رشد سالانه انجام‌گرفته شده که در سال تحصیلی 98- 1397 بیش از 65 درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار