اشپیگل: فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره SPV به توافق رسیده‌اند

ثبت کانال ویژه پرداخت مالی به ایران پایان راه اروپا برای حفظ برجام نیست

تهران (پانا) - در حالی که به روزهای پایانی ژانویه نزدیک می‌شویم در هفته اخیر اخبار متعددی  درباره اجرای SPV که پیش از آن اروپا قول آغاز به کارش برای پایان ژانویه را داده بود، شنیده می‌شود، در آخرین خبر نیز بلومبرگ روز گذشته از ثبت کانال ویژه مالی برای روز دوشنبه خبر داد و اشپیگل آلمانی نیز امروز در این باره نوشت که سه کشور اروپایی درباره کانال ویژه پرداخت مالی به ایران به توافق رسیده‌اند و در نشست آتی بروکسل درباره جزئیات آن رایزنی خواهند کرد.

کد مطلب: ۸۸۸۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
اشپیگل: فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره  SPV  به توافق رسیده‌اند

پایگاه خبری بلومبرگ دیروز به نقل از سه دیپلمات اعلام کرد که SPV روز دوشنبه ثبت خواهد شد. این خبر در حالی بود که وزیر امور خارجه فرانسه پیش از آن از تسریع در اجرای کانال ویژه مالی خبر داده بود.

در حالی که پیش از این اعلام شده بود که آلمان و فرانسه بر سر این موضوع که مسئولیت این نهاد را بر عهده بگیرند، به توافق رسیده‌اند و قرار است یکی از کشورها میزبان و دیگری مسئول باشد، بر اساس ترجمه خبرگزاری فارس، اشپیگل در گزارش امروز خود نوشته است که اطلاعاتی در دست دارد که بر طبق آن فرانسه، بریتانیا و آلمان در زمینه کانال ویژه پرداخت مالی به ایران موسوم به SPV به توافق رسیده‌اند تا به این وسیله امکان تجارت با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا وجود داشته باشد.

طبق گزارش اشپیگل، سه کشور اروپایی مسئولیت این نهاد را به عهده می‌گیرند؛ به این ترتیب که پاریس میزبانی آن، آلمان مدیریت و بریتانیا به حسابرسی نهاد یاد‌شده خواهد پرداخت.

این نهاد به منظور تبادل مالی میان اروپا و ایران تشکیل می‌شود و از جمله پولی که ایران در پی صادرات نفت به اروپا باید دریافت کند، به این وسیله به صورت مستقیم از شرکت‌های اروپایی به ایران پرداخت می شود.

قرار است سه کشور شرکت‌کننده روز دوشنبه در بروکسل گرد هم بیایند تا درباره جزئیات به تبادل نظر بپردازند.

عهد اروپا

موضوع ایجاد کانال ویژه مالی برای ایران از سوی اروپا از زمانی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج و این توافق بدون واشنگتن شش‌جانبه شد. در حالی که آمریکا گمان می‌کرد با خروجش حداقل متحدان اروپایی را از پایبندی به آن منصرف کند، سه عضو اتحادیه اروپا بر حضور در برجام پافشاری کردند و حتی حاضر به تضمین به ایران برای تأمین منافع اقتصادی شدند.

SPV که بخشی از تعهد اروپا در قبال ایران برای حفظ تهران در برجام بود با فراز و نشیب بسیاری در نزدیک به یک سال گذشته مواجه شد که سنگ‌اندازی آمریکا در تهدید افراد و کشورها برای قرار گرفتن در لیست تحریم مهم‌ترین مانع آن بود.

باوجود این، در حالی که حتی برخی فشارها و حتی سنگ‌اندازی‌ها مانند اتفاقات در فرانسه و آلمان و دانمارک که حتی منجر به تحریم ایران از سوی اروپا شد این احتمال را در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کرد که کانال ویژه مالی اروپا برای ایران در هاله‌ای از ابهام باشد به نظر می‌رسد اروپا مصمم است که به عهد خود در برجام پایبند بماند.

اینکه این اصرار بر پایبندی به برجام از تلاش برای استقلال نسبی از آمریکا نشأت می‌گیرد یا اینکه اوپا برجام را تضمینی برای امنیت منطقه می‌داند و .... در جایگاه خود بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما اینکه آیا نگاه داخلی ایران به SPV با مفهوم حفظ برجام واقعی است مبحث دیگری است.

کانال ویژه مالی اروپا برای ایران این امکان را مهیا می‌کند که تمام تبادلات تجاری بین ایران و اروپا در این شرکت انجام شود. این شرکت در صورت ثبت در اروپا در ایران نیز تأسیس می شود اما این کانال زمانی برای ایران مفید خواهد بود که به طور مثال تبادلات نفتی ایران در کانال مذکور قرار گیرد.

اما بر اساس آنچه یک منبع آگاه به پانا اعلام کرد، SPV در مرحله اول تنها شامل کالاهای انسانی خواهد شد که امکان مبادله آنها آسان‌تر خواهد بود.

البته در مراحل بعد این امکان وجود دارد که این کانال در صورت موفقیت بین اروپا و هند و یا کانال‌های دیگری خارج از اروپا نیز ثبت شود اما این امکان در مرحله اول وجود ندارد.

بر این اساس ثبت SPV در مرحله اول و در صورتی که روز دوشنبه انجام شود هر چند که گام مثبت اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و حمایت از ایران برای ماندن در برجام است، به مفهوم بازگشت منافع اقتصادی برجام نیست. این اقدام اروپا در صورت اجرایی شدن حفظ منافع سیاسی برجام، افزایش وجهه بین‌المللی ایران و تضمین امکان تجارت بسیاری از کشورها با ایران خواهد بود و قطعا دلیل مستندی برای حفظ برجام از سوی ایران.

در حقیقت در صورت ثبت SPV قطعا انتظار ایران از اروپا گام‌های بلندتری برای تأمین منافع اقتصادی از برجام است که پیش از این متعهد آن شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار