جریده شویی و قهوه نوش آباد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

کاشان ( پانا) - عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد از ثبت جریده شویی و پخت قهوه نوش آباد به عنوان دو اثر معنوی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۸۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
جریده شویی و قهوه نوش آباد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

امیر کدخدایی در گفت‌وگو با پانا کاشان، اظهار کرد: قهوه انوشه و شیوه پخت آن برای نخستین بار به نام نوش‌آباد ثبت شد که آیینی خاص است که در مراسم عزاداری و عروسی استفاده می‌شود .

وی افزود : قهوه نوش‌آباد در شیوه آماده‌سازی با سایر نقاط کشور متفاوت است به این صورت که برای درست کردن قهوه انوشه ، ادویه‌های شرقی و شکر را به ‌مدت پنج ساعت ‌جوشانده و دم می‌کنند که این امر موجب تفاوت در طعم این نوشیدنی است .

عضو هیئت‌مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، تصریح کرد: آیین جریده شویی نوش‌آباد نیز دومین اثری است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید. در این سنت، صبح روز ششم محرم، پارچه‌های جریده از سوی بانوان شسته و همراه با سایر تزیینات به عَلم مخصوص آویزان می‌کنند .

کدخدایی گفت: از مجموع یکصد اثر تاریخی نوش‌آباد 30 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که آیین‌های سقاخوانی، خیمه کوبی و خیمه برداری و کُتَل داری نوش‌آباد در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار